۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۷۵۷۴۴۵

نقش اثرگذار رسانه در گسترش جریان مکتب هنر رضوی

نقش اثرگذار رسانه در گسترش جریان مکتب هنر رضوی
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ضمن بیان خبر برگزاری اختتامیه جشنواره «گنجینه مهر» بر نقش اثرگذار رسانه در گسترش هر چه بیشتر جریان مکتب هنر رضوی تأکید کرد.
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، امیرمهدی حکیمی در جمع اهالی رسانه در نگارخانه رضوان مشهد گفت: نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر، حاصل تلاش تقریباً چندین ماهه در این مؤسسه با همکاری دانشگاه هنر در تهران و حدود 20 مرکز آموزشی و دانشگاهی هنر بود که به گام پایانی خود رسیده است. 
وی ادامه داد: آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره در دو مرحله داوری شده است و اختتامیه آن شنبه 29 اردیبهشت 1403 با تقدیر از برگزیدگان جشنواره برگزار خواهد شد. 
وی افزود: در خصوص جشنواره گنجینه مهر به هنرمندان برای شرکت در دوره‌های بعدی آن اطلاع‌رسانی شد. بی‌تردید برگزاری اولین دوره این جشنواره، گامی نخست در این مسیر بود و گام‌های بعدی را باید جدی‌تر برداریم که امیدوارم این اتفاق نیز رقم بخورد.
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین امیدوارم مجموعه آثاری که در قالب هنر صنایع دستی و کاربردی تولید و به جشنواره ارسال شد نیز به تولید انبوه برسد و مسیری را برای آینده باز کند و ما شاهد تولید محصولات بیشتری در حوزه هنر کاربردی رضوی و صنایع دستی رضوی باشیم.
وی تصریح کرد: بی‌شک این امر تقویت‌کننده مسئله سوغات زیارت در مشهد خواهد بود به خصوص که یکی از رسالت‌های آستان قدس رضوی و این مؤسسه نیز همین موضوع است و ما به صورت بسیار جدی در ذیل پروژه مکتب هنر رضوی به آن می‌پردازیم. 

اهمیت محصولات هنری در امتداد اجتماعی زیارت
در ادامه محمدجواد استادی عضو شورای سیاستگذاری و داوری نخستین جشنواره ملی گنجینه مهر بیان کرد: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بخش‌های فعال در زیر مجموعه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی وظیفه دارد تا به امتداد اجتماعی زیارت با استفاده از زبان هنر کمک کند. 
وی افزود: در این راستا مؤسسه برنامه‌هایی را طراحی کرده و در طی دو سال گذشته اجرا کرده است چنان‌که می‌توان به فرآیندهایی همچون پژوهش، برنامه‌ریزی و توانمندسازی نیروی انسانی و تولید آثار هنری اشاره کرد.
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی گفت: در این میان، یکی از مهترین رسالت‌ها در ذیل مکتب هنر رضوی به عنوان کلان الگو، چگونگی جلوه‌گر شدن مادی مفاهیم بلند رضوی در قالب محصولات هنری است که این محصولات نیز به نوعی در امتداد معنای دینی و رضوی قرار گرفته باشند.
استادی تصریح کرد: در این راستا این مؤسسه حمایت از تولید محصولاتی را در دستور کار خود قرار داده و در این مسیر در ذیل برند مهر (محصولات هنری رضوی)، برنامه‌ریزی‌های مختلفی را در نظر گرفته است. 
وی افزود: در واقع، یکی از اقدامات برای تحقق مکتب هنر رضوی و به نتیجه رسیدن اهداف آن، برگزاری رویدادهایی است که تقویت‌کننده تولید محصولاتی برای این امر باشد.

لزوم شبکه‌سازی با برگزاری جشنواره‌ها
استادی گفت: اگر جشنواره‌ای برگزار می‌شود باید هدف مهم آن شناسایی و سپس حمایت از استعدادهای جوان و ایجاد شبکه‌سازی بین آن‌ها باشد تا شبکه گسترده‌ای در کشور ایجاد شده و این بازار به بازاری جهانی مبدل شود. 
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی ادامه داد: زمینه‌های دانش بنیانی و نوآوری را نیز باید به شیوه‌های سنتی بکارگرفته شده در تولید محصولات هنری اضافه کرده که یکی از رویکردهای مهم مؤسسه نیز همین موضوع است. 
وی بیان کرد: همچنین پیوند دانشگاه و عرصه نظر با حوزه‌های تولیدی بسیار مهم است، زیرا موجب می‌شود زمانی که دانش به کمک هنر می‌آید و در کنار محصولات هنری قرار می‌گیرد، این محصولات اثرگذار و دامنه‌دارتر بتوانند عرضه شوند. 
استادی افزود: جشنواره گنجینه مهر نیز بر همین اساس برنامه‌ریزی شد که بتواند شیوه‌های انتقال مفاهیم رضوی را در قالب محصول معرفی و الگوسازی کند. همچنین هنرمندان فعال در اقصی نقاط کشور بتوانند با چگونگی تولید آثار هنری خود به گونه‌ای آشنا شوند که به جای انتخاب فضای بی‌معنایی یا پرداختن به زیبایی صرف، به زیبایی‌های معنایی کلام و اندیشه حضرت رضا(ع) بپردازند و بدین صورت اثرگذار باشند. 
وی گفت: همچنین با توانمند کردن آن‌ها در فرآیندهای منتورینگ و آموزش‌های جانبی، بتوانیم آن‌ها را به سمت تولید محصول هدایت کنیم. در این بین، برای اولین بار میان حوزه تولیدی و دانشگاهی کشور با عرصه سیاست‌های آستان قدس رضوی نیز پیوند جدی برقرار می‌کنیم. 
عضو شورای سیاستگذاری و داوری نخستین جشنواره ملی گنجینه مهر ادامه داد: پیش از این شاید آستان قدس رضوی کمتر برای این فضا و برای تولید محصول به ویژه محصول هنری به سراغ دانشگا‌ه‌ها رفته بود. نخستین دوره این جشنواره نیز تلاش کرد بتواند این فضا و موضوع را در سپهر دانشگاهی ما فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید پس از برگزاری این جشنواره و اختتامیه آن، این انگیزه خدمت به حضرت رضا(ع) و همچنین کمک به تولید معنا در آستان قدس رضوی در دیگر دانشجویان نیز ایجاد خواهد شد و حتی مسیر تولید آثار کلاسی و دانشگاهی دانشجویان در این جهت حرکت خواهد کرد. 
شایان ذکر است، نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر در راستای کشف استعدادها، محصولات و ایده‌ها با توجه به گنجینه عظیم هنری در آستان قدس رضوی به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری دانشگاه هنر برگزار شده است که اختتامیه آن در آستانه میلاد حضرت رضا(ع) در مشهدمقدس برگزار خواهد شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات