۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۵۷۴۰۹
حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی:

مشکل جمعیت در مازندران جدی است

مشکل جمعیت در مازندران جدی است
مازندران - حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی با بیان این که مشکل جمعیت هم در مازندران جدی است، خواستار ارائه مشوق های لازم برای خروج از این بحران شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران پنج شنبه شب در جلسه شورای اداری استان گفت: مازندران نخستین حکومت تشیع با نام اهل بیت(ع) و در دوران دفاع مقدس بسیار نقش آفرین بوده است.

وی با اشاره به این که در این دولت حدود نه هزار واحد تولیدی راکد احیا شد و در مارندران هم جشن خودکفایی ۳۹۵ واحد برگزار شده است، افزود: در ده سال قبل از این دولت ۱۲ درصد از مزار شهدا ساماندهی شده بود و در دولت سیزدهم ۲۴ درصد بهسازی و نوسازی شده و این یعنی عملکردها نشان‌دهنده رویکردها هستند.

امام جمعه ساری با بیان این که تولیدات مرکبات و کشاورزی در این استان فراوان اما این محصول به‌ دلیل عدم صادرات مناسب و صنایع تبدیلی روی دست کشاورز می ماند و می پوسد و یا با شگردها، نفوذ رانت‌خواران و مافیای دلال بر سر قیمت ها زده می شود، گفت: با استفاده از ارز فسادآور ترجیحی و مجوز واردات دو کیلو برنج به ازای خرید یک کیلو برنج داخلی با آمار غیرمنطقی از مقدار تولید به سرانه مصرف اقدام به واردات نابهنگام برنج در زمان برداشت محصول شود.

وی ادامه داد: بدتر آنکه منابع طبیعی با استناد به عکس هوایی سال ۱۳۴۲ اقدام به خلع ید کشاورز از زمین میراثی و آبا و اجدادی می‌کند و آب منطقه‌ای با بازی دور برگشت ۲۵ ساله آب به نام کارشناسی بستر، حریم رودخانه‌ها را به صدها متر گسترش داده و با هماهنگی با ثبت اقدام به گرفتن سند ثبتی اموالی نه انفالی مزارع و باغات این محدوده کرده و آنها را به نام خود می‌کند.

امام جمعه ساری با بیان این که هم تولیدات کشاورزان و هم اصل زمین آنها در معرض تهدید جدی است، گفت: امروزه برنج‌کاری با این کیفیت نمی‌صرفد و اگر کشاورزی که مثلا دو هکتار برنج‌کاری دارد بخواهد دو هزار متر گلخانه بزند به دستور وزارت ممانعت می‌شود در صورتی که همین کار می‌تواند مکملی باشد که حداقل ۱۸هزار متر دیگرش را نفروشد و برنج بکارد وگرنه زمین‌ها به زمین‌خواران و ویلاسازان فروخته می‌شوند و عوض آنکه زیر کشت بروند زیر خشت می‌روند.

وی با تأکید بر این که دولت باید قیمت تمام شده برنج را اعلام کند تا پایه قیمت برنج باشد و مثل گندم قیمت تضمینی داشته باشد، ادامه داد: همچنین نرخ مرکبات، وزارت کشاورزی باید بهره‌وری را از سه تن به پنج تن برای برنج‌های کیفی و پرمحصول هم پنج الی هشت تن ارتقاء دهد.

امام جمعه ساری با بیان این که مدیریت مرکبات و برنج مازندران و گیلان به استاندارانشان داده شود به فاجعه پسماند در مازندران اشاره کرد و گفت:  برخی از مناطق بین استانی از تداخل و تعدد مدیریت‌ها رنج می‌برند مازندران متناسب با استعدادش پیشرفته و مدرن نیست.

وی با بیان این که قطار محلی نسبتاً سریع یا مونوریل، آزادراه برای دسترسی غرب مازندران به مرکز و کاهش ترافیک لازم و ضروری است، ادامه داد: سواحل آزادشده نباید رها شده باشد به مازندران سالم از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و پیشرفته و یکپارچه می‌اندیشیم.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی با بیان این که مشکل جمعیت هم در مازندران جدی است باید پاداش‌ها و مشوق‌ها وادارنده باشد همانطور که مجازات باید بازدارنده باشد، خاطرنشان کرد: ۱۳۴ پروژه نیمه‌تمام مثل؛ پل سه راه جویبار، کمربندی قائمشهر به میاندورود، محور هراز، محور مرزن‌آباد به دزبن، زباله‌سوز ساری، فرسودگی جاده‌های کوهستانی و همچنین باغ‌موزه نیمه‌کاره لازم است که کارشان اتمام پیدا کند.

وی ادامه داد: تامین آب‌خنک کن از نقاط عمیق دریا برای نیروگاه شهید سلیمی نکا، دریا در معرض خطر است ممکن است که نیروگاه از کار بی‌افتد با براورد هزینه که از سوی قرارگاه خاتم به عمل آمده لازم است که تامین بودجه شود.

امام جمعه ساری در ادامه با بیان این ک از طرح نور نیروی انتظامی و گشت ارشاد مدیران و مسئولان حمایت می‌کنیم، افزود: شهرداری با اختصاص نیم درصد از بودجه خود می‌توانند کمک کنند که پارک موزه دفاع مقدس مازندران همچون خود دفاع مقدس بدرخشد./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات