۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۸۷۲۶۸
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (18)؛

امام جمعه سلفچگان قم: تقویت انگیزه‌ها منطبق با دین و معنویت اصلی‌ترین راه تحول است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه سلفچگان قم تحول در حوزه را زمینه‌ساز تحول در علوم انسانی دانست و گفت: علوم انسانی تدریس شده در دانشگاه‌ها، 180 درجه با علومی که مدنظر مسؤولان نظام است، تفاوت دارد.
حجت الاسلام حيدري شهابي امام جمعه سلفچگان قم


حجت‌الاسلام مهدی شهابی، امام جمعه سلفچگان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت تحول در حوزه‌های علمیه، گفت: گسترش اسلام‌خواهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نشر معارف دین از یک طرف، تربیت نسل‌ها و انتظاراتی که مردم ایران و جهان از حوزه‌ها دارند، از طرف دیگر، ضرورت تحول در حوزه‌های علمیه را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به پیش‌زمینه‌‌های که برای برنامه‌های حوزه تداعی شده، تحول حوزه را در ابعاد ساختاری و محتوای مورد تأکید قرار داد و افزود: حوزه‌ علمیه باید پاسخ‌گوی مسائل مختلف اعتقادی، اخلاقی و حتی اقتصادی جهان باشد.

امام جمعه سلفچگان قم در ادامه ضرورت‌های تحول در حوزه‌های علمیه را برشمرد و ابراز داشت: البته فعالیت‌هایی در این‌باره انجام شده و یا در دست اقدام است که حوزه بتواند پاسخ‌گوی نیازهای مردم از هر جهت باشد، اما کافی نیست.

وی همچنین با اشاره به ارتباط تحول در حوزه و تحول در علوم انسانی، اصل را بر تحول در حوزه دانست و تصریح کرد: تحول در حوزه زمینه‌ساز تحول در رشته‌های علوم انسانی است که در صد سال اخیر به سبب وابستگی کشور به استعمار، از متون غربی برداشت و دچار دگرگونی‌های اساسی شده است.

حجت‌الاسلام شهابی با اشاره به مقاله خود با عنوان «فرهنگ جمعه در رابطه با علوم انسانی»، اظهار داشت: علومی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مدنظر حوزه‌های علمیه نیست و نگرانی مقام معظم رهبری نیز به همین سبب است.

وی، خواستار پاکسازی دانشگاه‌های کشور شد و با بیان این‌که دانشگاه‌های کنونی یک بار و در اوایل انقلاب پاکسازی شده‌اند، اما امروز به واسطه هجوم متون غربی به شکل اول درآمده‌اند، گفت: علوم انسانی تدریس شده در دانشگاه‌ها، 180 درجه با علومی که مدنظر مسؤولان نظام است، تفاوت دارد.

امام جمعه سلفگان قم ادامه داد: در مقاله فرهنگ جمعه در رابطه با علوم انسانی، راه‌های تحول در علوم انسانی را پس از آسیب‌شناسی و پیشنهاد کرده‌ام که برای داشتن علوم انسانی در خور انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، به کار بردن این روش‌ها ضروری است .

وی با بیان این‌که برخی از این راه‌ها ریشه‌ای هستند، تحول در درون خود انسان را لازمه تحول‌های دیگر عنوان کرد و افزود: اصلی‌ترین راه تحول، تقویت انگیزه‌ها منطبق با دین و معنویت است.

حجت‌الاسلام شهابی خاطرنشان کرد: وقتی انگیزه دنیایی امرار معاش بر انسان‌ها مستولی می‌شود، نتیجه دنیاطلبی و دنیاخواهی حاصل آن شده و درگیری‌های مختلف را به دنبال دارد، از این‌رو علم صبغه خود را از دست می‌دهد، پس نباید همه چیز را در خدمت دنیا قرار دهیم. /920/ت302/ع

ارسال نظرات