۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۵۷۵۵۹
به بهانه ۲۹ اردیبهشت سالروز محاکمه سران حزب خلق مسلمان

نقش چپ‌های تجزیه‌طلب در غائله خلق مسلمان

نقش چپ‌های تجزیه‌طلب در غائله خلق مسلمان
آنچه که در حوادث تبریز و عملکرد حزب خلق مسلمان ایران مهم است، سردمداری این حزب به وسیلۀ آیت­‌الله شریعتمداری است که خواسته یا ناخواسته در مسیر سازمان تجزیه­‌طلب چریک­های فدائی خلق قرار گرفت و موجب لطمه ­زدن به حزب و بدنامی آن شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان یکی از احزاب سیاسی  ایران بود که حول محور شخصیت سید محمدکاظم شریعتمداری تشکیل­شد.  ­شکل­گیری این حزب و استفاده از کلمه «خلق» در عنوان اصلی آن قابل تامل است. زیرا  در سال­های قبل از انقلاب 57، احزاب مختلف چپ مارکسیستی مانند سازمان مجاهدین خلق و سازمان چریک­های فدائی خلق ایران  در نام­گذاری خود از کلمه «خلق» اسنفاده کرده و در نشریات و خبرنامه­های حزبی خود مکرراٌ از واژۀ خلق، خلق­های ایران و ... استفاده می­کردند. و بعد از انقلاب 57، حمایت از خلق­های تحت ستم ایران را به مثابه دست‌­آویزی برای خود می‌­دیدند تا در شهرهای مختلف فعالیت سیاسی ضد حکومتی خود را شروع و گسترش دهند تا بتوانند به خیال خود حقوق تضییع شدۀ خلق‌­ها را در قالب خودمختاری بازستانند.  

با این شرح،  درج کلمۀ خلق در عنوان رسمی حزب خلق مسلمان، حاکی از نفوذ افراد چپ­گرا به داخل حزب بود. آن هم درست در شرایطی که سازمان چریک­‌های فدائی خلق ایران  به بهانه دفاع از خلق­های ایران در حال نبرد با نیروهای مردمی و حکومتی به منظور جدا سازی شهرهای مرزی ایران از جمله ترکمن­صحرا و کردستان بود. بهزاد کریمی رئیس شاخه سازمان چریک­های فدائی خلق ایران در مصاحبه‌­ای اذعان داشت: «هر جا که کوچکترین علائمی از جنبش و تحرک دیده می­شد سازمان چپگرا چریک­های فدائی خلق ایران خود را ملزم می­دید در آن ناحیه حضور داشته باشد و فعالیت کند.»[1]

از سویی دیگر، با نزدیک­ شدن به روزهای برگزاری رفراندوم قانون اساسی، آیت‌­الله سید کاظم شریعتمداری  با تحریم رفراندوم اولین نشانه‌­های آشکار تغییر نگاه و مخالفت خود را نسبت به ولایت­ فقیه آشکار کرد و طرفداران خود را به تقابل با حکومت فراخواند. به همین منظور  بعد از برگزاری رفراندوم در 11و 12 آذر 58، و حضور حداکثری مردم در آن وکسب 99/5 درصدی آرا موافق، طرفداران آیت‌­الله شریعتمداری با حمایت وی و به نشانۀ اعتراض به رفراندوم  در تاریخ 14 دی 58 با حمله به ساختمان رادیو، تلویزیون و شهربانی تبریز، با قرائت بیانیۀ آیت­‌الله همچنان مخالفت خود را با قانون اساسی مبنی بر حکومت ولایت فقیه اعلام کردند. نکته حائز اهمیت حضور افراد چپ مارکسیستی در بین محرکین  تبریز است. نقی حمدیان از اعضاء سابق چریک­های فدائی خلق حاضر در جنگ اول و دوم گنبد در سال 58، حضور افراد سازمان را در آشوب­های درست ­شده به وسیلۀ طرفداران حزب خلق مسلمان را با این جمله توجیه می­کند:«بعضی از اعضای سازمان چریک­های فدائی خلق در تبریز گرایش آذربایجانی‌­شان قوی بود و به  حزب خلق مسلمان ایران از لحاظ زبانی- قومی نزدیک بودند.»[2]

به هر ترتیب با اشغال ساختمان رادیو، تلویزون و مراکز دولتی اعلامیه­‌های گروه‌­های چپ مارکسیستی مانند سازمان چریک­های فدائی خلق ایران در کنار اعلامیه‌­های آیت­‌الله شریعتمداری پخش می­شد. [3] و از آنجا که حضور افراد چپ در هر جریانی برابر بود با تجزیه طلبی و تشویق به جداسازی ارضی، خبرنگاران خارجی حاضر در صحنه آشوب­های حاضر در تبریز از آن به عنوان استقلال خواهی تُرکها نیز  نام می­برد که خود باعث حادتر شدن موقعیت حزب خلق مسلمان ایران در تبریز شد.

هر جای ایران تحرکی وجود داشته باشد سازمان چپ مارکسیستی چریک­های فدائی خلق ایران خود را ملزم می­بیند در آن­جا حضور داشته باشد.

خبرنگار امریکائی ترکها، کردها و دیگر اقلیت­ها را به تجزیه طلبی تشویق می­کرد. به گزارش خبرگزاری پارس، معاون مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ملی در گفتگویی با این خبرنگار علت اخراج الکساندراتی خبرنگار اسوشیتدپرس را از ایران تشریح کرد. وی در این مورد گفت: وی گزارشگری است که از آذربایجانی­ها به عنوان ترکهایی که استقلال می­خواهند صحبت می­کند و در خبرهایش همواره کوشش می­کند که گروه­های مختلف را از لحاظ نژادی و سیاسی مقابل یکدیگر قرار دهد.

سیاستمداران وقت نیز حضور پررنگ جریان­های چپ تجزیه‌­طب را در تبریز از عمده­‌ترین دلایل شکل‌­گیری بحران در تبریز می­دانستند. در گفتگویی ویژه که بین وزیر امورخارجه وقت ایران صادق قطب‌­زاده در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران خارجی شکل گرفت، قطب‌­زاده علت اصلی شکل‌­گیری حوادث تبریز را نتیجه حضور گروه­‌های افراطی چپ و وابسته به رژیم سابق می‌­دانست. چرا که نظیر این حوادث در کردستان و دیگر شهرهای ایران مشاهده شده بود که این افراد معمولاٌ تحت ­نام و پوشش مذهب از اتحاد چپ یا راست افراطی بهره می­گیرند و در بحران­ تبریز غالباً از نقاط دیگر به تبریز آمده و با تهییج مردم با همکاری عوامل داخلی دست­‌نشانده خود دامن می­زنند.

اما آنچه که در حوادث تبریز و عملکرد حزب خلق مسلمان ایران مهم است، سردمداری این حزب به وسیلۀ آیت­‌الله شریعتمداری است که خواسته یا ناخواسته در مسیر سازمان تجزیه­‌طلب چریک­های فدائی خلق قرار گرفت و موجب لطمه ­زدن به حزب و بدنامی آن شد.

 

پی‌نوشت:

[1] . بهزاد کریمی مصاحبه با نگارنده 15/آبان /1402

[2] . نقی حمیدیان مصاحبه با نگارنده 25/ اردیبهشت/ 1403

[3] .بهداروندیانی، غلامرضا ( 1398) تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص210

ارسال نظرات