۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۵۳۱۹۰
پژوهشگر انقلاب اسلامی:

صدور انقلاب همان صدور تمدن اسلامی و رسیدن به جامعه مهدوی است

صدور انقلاب همان صدور تمدن اسلامی و رسیدن به جامعه مهدوی است
حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه با نگاه گفتمانی به انقلاب اسلامی می‌توان مسئله صدور انقلاب در اندیشه امام خمینی (ره) تحلیل کرد، گفت: نگاه حضرت امام راحل به انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی و ظهور حضرت حجت (عج) است.

اشاره: ماهیت اعتقادی و مردمی انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از سویی باعث شد تا دشمنی قدرت‌های حاکم جهانی برانگیخته شود و از سوی دیگر ایران اسلامی را به کانون الهام بخش و بیداری ملت‌ها به ویژه مسلمان‌ها تبدیل کرد، بر این اساس رهبری انقلاب اسلامی از آغازین روز‌های پیروزی انقلاب برای انتقال آموزه‌ها و تجربیات خویش به دیگر جوامع احساس وظیفه کردند و با طرح اندیشه صدور انقلاب در صدد پاسخگویی به این نیاز دو سویه انقلاب و طرفداران فراملّی آن برآمدند.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با حجت الاسلام محسن مومنی پژوهشگر انقلاب اسلامی انجام داده است که در ادامه تقدیم شما می‌شود:

رسا ـ در اندیشه امام خمینی صدور انقلاب اسلامی از چه ماهیتی برخوردار است؟ 
با نگاه گفتمانی به انقلاب اسلامی می‌توان مسئله صدور انقلاب در اندیشه امام خمینی (ره) تحلیل کرد و اگر صدور انقلاب اسلامی را شعار سیاسی بدانیم تحلیل‌ها از صدور انقلاب اسلامی سطحی خواهد بود؛ در اندیشه امام خمینی (ره) صدور انقلاب اسلامی کاملا سیاسی است؛ زیرا نگاه حضرت امام (ره) به انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی و ظهور حضرت حجت (عج) است.

صدور گفتمان انقلاب اسلامی همان صدور تمدن اسلامی و رسیدن به جامعه مهدوی است، جامعه‌ای که در آن سعادت و عدالت برقرار خواهد شد و این گفتمان، گفتمانی راهبردی و تمدنی است؛ این نوع ادبیات درباره صدور انقلاب اسلامی را در بیانات رهبر معظم انقلاب مخصوصا بیانیه گام دوم انقلاب به نوع دیگری قابل مشاهده است.

ماهیت صدور انقلاب در اندیشه امام خمینی (ره) ماهیتی تمدنی دارد و این مسئله صرفا تاریخی نیست که تمام شود بلکه مسئله‌ای مداوم است به دلیل اینکه گفتمان انقلاب اسلامی همیشه تدوام دارد.

رسا ـ جایگاه حوزه‌های علمیه و طلاب در تبیین و صدور معارف انقلاب اسلامی چیست؟
حوزه‌های علمیه نقش تولید نرم افزار برای این گفتمان را دارند به دلیل اینکه هر گفتمانی در چارچوب نرم افزاری شکل می‌گیرد همچنانکه که دنیا گفتمانی دارد و می‌خواهد غلبه دهد و در چارچوب گفتمانی و نرم افزاری‌‎ای بر گرفته از علوم انسانی غرب گفتمان خود را غالب کند.

در مقابل گفتمان غرب، انقلاب اسلامی چارچوب مفهومی و فکری برگرفته از علوم انسانی مانند فقه، فلسفه، تاریخ و عرفان دارد و در این میان نهاد حوزه علمیه متکفل تولید علوم انسانی اسلامی است؛ وظیفه اصلی علما و روحانیت شناخت، پاسداری و تبلیغ دین است و یک طلبه اصلی‌ترین رسالتی که دارد محافظت از چارچوب مفهومی و گفتمانی انقلاب اسلامی است، اگر این چارچوب حفظ شود صدور انقلاب تحقق پیدا می‌کند؛ علما و طلاب حوزه‌های علمیه اصلی‌ترین افرادی که ماموریت آنها، صدور انقلاب است.

رسا ـ با تنبهات مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده قریب الوقوع جهان و نظم نوین جهانی از چه منظر باید به مساله صدور انقلاب اسلامی نگریست؟

از مهترین تحولاتی که در دنیا صورت می‌گیرد چرخش قدرت سیاسی از غرب به شرق است که این مسئله را از زوایایی مختلف می‌توان تحلیل کرد، از نگاه تاریخی، راهبردی و استراتژیک و تمدنی این مسئله به خوبی قابل بررسی است؛ از منظر نگاه تمدنی زمانی‌که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید داعیه دار مسیر و چارچوب فکری جدید شد و علی رقم همه دشمنی‌ها بر روی این چارچوب فکری تاکید دارد، این مفاهیم در قالب‌های متعددی همچون شکل گیری هسته‌های مقاومت در سراسر دنیا، حمایت از مظلومین دنیا به نمایش درآمد.

امروز صدای جمهوری اسلامی نه تنها در درون ایران بلکه در کشور‌های منطقه غرب آسیا به خوبی شنیده می‌شود و این صدا در قلب اروپا شنیده می‌شود و این مسئله نشان دهنده آن است که اندیشه آمریکا و غرب افول کرده و اندیشه انقلاب اسلام در مشرق زمین که اندیشه حق طلبی و عدالت طلبی و معنویت طلبی است در دنیا طلوع کرده و در حال گسترش است.

ارسال نظرات