۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۷۵۲۴۳۶
گزارش مشروح از نشست علمی نقد برداشت‌هایی نادرست از نظریه علامه مصباح؛

از اعلام آمادگی برای مناظره با سروش محلاتی تا تشریح دیدگاه علامه مصباح درباره جمهوریت

از اعلام آمادگی برای مناظره با سروش محلاتی تا تشریح دیدگاه علامه مصباح درباره جمهوریت
در یک نشست علمی، حجت الاسلام ابوطالبی مبنای آیت الله مصباح یزدی در مورد جمهوریت را بر مبنای انسان شناسی دانست و اظهارات و مباحث مطرح شده از سوی آقای سروش محلاتی را غیر علمی و مغالطه آمیز خواند. حجت الاسلا الهی راد نیز از اعلام آمادگی خود برای مناظره با وی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی با تاکید بر نقد برداشت‌های نادرست از نظریه علامه مصباح (ره) از سلسله نشست‌های انتخاباتی مشارکت، رقابت؛ پشتوانه ایران قوی روز پنجشنبه 10 اسفند ماه در خبرگزاری رسا و با مشارکت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام مهدی ابوطالبی استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جمهوریت جزئی از اسلام است، گفت: علامه مصباح اصل جمهوریت را مبارزه با نظام های سلطنتی و دیکتاتوری می داند.

نشست علمی نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی با تاکید بر نقد برداشت‌هایی نادرست از نظریه علامه مصباح (ره)

معاون پژوهش موسسه آموزش و پژوهش موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه جمهوری مدل های متکثری دارد، اظهار داشت: هر کشوری مدلی از جمهوریت را اجرا می کند، امام خمینی(ره) جمهوریت را با قید اسلامیت پذیرفتند و نیز بسیاری از بزرگان دینی این موضوع را پذیرفتند.

حجت الاسلام ابوطالبی ضمن بیان اینکه مبنای آیت الله مصباح یزدی در مورد جمهوریت بر مبنای انسان شناسی است، ابراز کرد: انسان اختیار دارد و ویژگی حرکت تکاملی انسان ایجاب می کند که زمینه اختیار برای انسان فراهم شود تا بتواند را راه حق را بپیماید.

وی ضمن بیان اینکه در زمان اهل بیت علیهم السلام بیعت یکی از ابزارهای اعلام وفاداری و ابراز همراهی بود، گفت: تا کمک مردم نباشد کار حکومت به سامان نمی رسد؛ البته پسند مردم معیار حق نیست و حق از اراده تشریعی الهی تشخیص داده می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حق و باطل با رأی گیری حاصل نمی شود، ابراز کرد: مردم زمینه اجرای حق و باطل را برای حاکم اسلامی فراهم می کنند و حاکم حق اگر مردم او را همراهی نکنند نمی تواند حق را اجرا کند؛ مشروعیت با مردم نیست و مشروعیت به حکم الهی است و حاکم حق تحمیل حاکمیت خود را به مردم ندارد.

حجت الاسلام ابوطالبی با اشاره به اینکه بحث های سروش محلاتی پر از مغالطه و روش های غیر علمی است، خاطرنشان کرد: او می گوید که تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است و مردم نمی توانند به آن استناد کنند ولی خود او از تفسیر شهید بهشتی برای قانون استفاده می کند.

تعداد بازدید : 7

وی با ضمن بیان اینکه نظر انتخاب متعلق به آیت الله منتظری است و بقیه فقها انتصابی هستند، گفت: سروش محلاتی با شخص مشکل دارد و روش های او غیر اخلاقی و اسلامی است، او می گوید خبرگان منتخب مردم نیستند در حالی که خبرگان منتخب مردم هستند؛ در تمام جهان اکثریت شرکت کنندگان اعتبار می دهند و اکثریت عرفی است.

 

نشست علمی نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی با تاکید بر نقد برداشت‌هایی نادرست از نظریه علامه مصباح (ره)

در ادامه این نشست حجت الاسلام صفدر الهی راد با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی(ره) به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی عقبه تئوریک نظام جمهوری است، گفت: طبیعی است کسانی که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند و نمی توانند با رهبرمعظم انقلاب مخالفت کنند حملاتی به مرحوم علامه مصباح یزدی داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بعضی ها اندیشه های شهید مطهری و بهشتی را در مقابل اندیشه های آیت الله مصباح قرار می دهند، گفت: این ادعا صحیح نیست، آیت الله مصباح یزدی نظام فکری برگرفته از مبانی اسلامی و توحیدی داشت و اگر نظام فکری علامه درک نشود از اندیشه های سیاسی علامه درک درستی نمی شود.

تعداد بازدید : 6

وی با اشاره به اینکه ایمان اجتماعی که مظهر آن جمهوری اسلامی است زمانی ارزشمند است که مردم خواهان حکومت اسلامی باشند، ابراز کرد: اگر مردم خواهان حکومت اسلامی نباشند حتی معصوم علیه السلام حق ندارد حکومت اسلامی را بر مردم تحمیل کند همانطور که امام حسن علیه السلام صلح کردند.

حجت الاسلام الهی راد ضمن بیان اینکه بعضی ها دم از مردم می زنند ولی اگر به آنها رأی داده نشود اعتراض می کنند، مطرح کرد: ریل گذاری خواص و عوام باعث تشکیل حکومت اسلامی توسط معصوم علیه السلام خواهد شد.

گزارش از نشست علمی نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی با تاکید بر نقد برداشت‌هایی نادرست از نظریه علامه مصباح (ره)

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید براینکه دوگانگی بین اندیشه های امام خمینی(ره) و علامه مصباح(ره) از اساس بی پایه است، تصریح کرد: سروش محلاتی در اظهاراتش مغالطه عرفی یا شرعی بودن شرکت در انتخابات را مطرح می کند که این موضوع محل نزاع نیست.

وی با اشاره به عرفی یا شرعی بودن انتخابات، اظهار داشت: جمهوریت شرعی است و اگر مردم حکومت را نخواهند روا نیست که معصوم علیه اسلام حکومت تشکیل دهند؛ در زمان حکومت اسلامی فقیه می تواند در بعضی موضوعات حق انتخاب دهد که این موارد عرفی است.

حجت الاسلام الهی راد بسیاری از اشکالات سروش محلاتی را ایراد به قانون اساسی دانست نه نقد به علامه مصباح یزدی(ره) و بیان داشت: در مقالات سروش محلاتی دیده می شود که وی نسبت به دیدگاه امام خمینی(ره) نیز ایراد دارد اما مباحث خود را به سمت علامه مصباح سوق می دهد. 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: لازم است سروش محلاتی براساس محکمات دینی نظریه سیاسی دهد؛ اگر سروش محلاتی خیلی دغدغه دین  را داشت چرا در دفاع از رأی مردم و محکومیت فتنه 88 سخنرانی نکرد؟ و چرا در مقابل جنایاتی که صهیونیست ها علیه مردم مظلوم غزه انجام می دهند ساکت است.

لازم به ذکر است متن فوق بخشی از گفته های اساتید محترم در این نشست است و علاقمندان می توانند فایل کامل نشست را اینجا پیگیری و مشاهده کنند. 

ارسال نظرات