۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۷۴۹۱۵۶
رئیس هیات نظارت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد؛

تایید صلاحیت ۲۲۸ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم

تایید صلاحیت ۲۲۸ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم
حجت الاسلام والمسلمین مهری ضمن تشریح روند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از تایید صلاحیت ۲۲۸ نفر داوطلب از انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد مهري رئيس هيات نظارت دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري در گفت و گویی با اشاره به شروع روند انتخابات از مرداد امسال، گفت: روند برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از پانزدهم مرداد ماه امسال(1402) رسما با دستور وزیر کشور آغاز شد؛ يعني از ۱۶ مرداد تا ۲۲ مرداد ماه به مدت هفت روز، فرایند پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس و ثبت نام نهایی متقاضیان حضور در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهر ماه تا ۳ آبان ماه انجام شد.

وی با اشاره به تفاوت‌های این دوره انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته گفت: در این دوره، مرحله "پیش ثبت نام" داوطلبان اضافه شد و داوطلبانی که در این مرحله تایید شده و کد رهگیری برای آنها صادر شد، مجاز به ثبت نام نهایی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین مهري افزود: 847 داوطلب در استان پیش ثبت نام خود را انجام داده و کد رهگیری دریافت کردند که از این تعداد 401 نفر در  مهر ماه ثبت نام خود را نهایی کردند.

رئيس هيات نظارت دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: از مجموع ثبت نامی‌های صورت گرفته؛ صلاحیت 228 نفر تاييد، 98 نفر عدم تاييد، 16 نفر عدم احراز، 6 نفر انصرافي، 42 نفر عدم اعتراض به راي هيات اجرايي و 11 نفر عدم ثبت نام به دلیل عدم بارگذاری مدارک لازم بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مهري با تشريح روند بررسي صلاحيت ها گفت: از 4 آبان ماه تا  18 آبان ماه هیات‌های اجرایی که ترکیب آن متشکل از شخصیت‌های حقوقی و معتمدین محلی است و شامل 11 نفر می‌شود در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه به بررسی صلاحیت‌ها پرداختند. این هیات‌ها که ارتباطی به شورای نگهبان ندارند، طی 15 روز صلاحیت‌ها را بررسی کردند.

وی اعلام کرد: مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت استانی انجام گرفت که از 25 آبان ماه تا 14 دي ماه مدت 50 روز هیات‌هاي استاني در تعامل با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در حال بررسی صلاحیت‌ها بودند، صلاحیت‌ها را بررسی و سپس در 14 دي ماه به داوطلبان اعلام كردند.

وي مرحله سوم بررسی صلاحیت‌ها را شورای نگهبان اعلام کرد و گفت: کسانی که عدم تاييد يا عدم احراز شده اند و به نتایج بررسی‌های هیات‌های نظارت شکایت داشته باشند، می‌توانند از 17 دي ماه تا 19 دي ماه به مدت 3 روز شكايت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. این شورا از 20 دي ماه تا 19 بهمن ماه به مدت یک ماه (30 روز) مهلت دارد به بررسی صلاحیت‌ها بپردازد و 20 بهمن ماه نتيجه بررسي شكايات اعلام مي شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهري دلیل طراحی 3 مرحله برای بررسی صلاحیت‌ها توسط قانون‌گذار را حصول اتقان و اطمینان بیشتر عنوان و تاکید کرد: این سه مرحله پیش‌بینی شده تا حقوق مردم رعایت و فرآیندهای بررسی صلاحیت‌ها به خوبی طی شود تا حرفی نشنیده و نکته‌ای بدون توجه باقی نماند.

رئيس هيات نظارت ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري درباره فرايند انتخابات خبرگان رهبري بیان داشت: ثبت نام داوطلبان ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۱۴ آبان آغاز و تا ۲۰ آبان به مدت 7 روز ادامه داشت كه در اين مدت ۵۱۰ نفر ثبت نام کردند، كه  از اين تعداد ۶۸ نفر از نمایندگان فعلی مجلس و ۵۰ نفر از افرادی که در آزمون‌های کتبی و شفاهی ادوار گذشته قبول شده اند و یا جزو نمایندگان ادوار هستند كه نیاز به شرکت در آزمون  نداشتند، اما تعداد  ۳۲۸ نفر به آزمون کتبی دعوت شدند كه اين آزمون روز سه شنبه 30 آبان ماه در شهر  قم برگزار ‌شد و كساني كه در آزمون كتبي حائز نمره قبولی شدند، دعوت به مصاحبه شفاهی شدند. و همچنين تعداد ۶۴ نفر از افرادی که در ادوار گذشته نمره کتبی قبولی داشتند، فقط به آزمون شفاهی دعوت شدند. در مجموع تمام كساني كه در آزمون كتبي و شفاهي قبول شده اند و صلاحیت‌های عمومی آنان نيز مشكلي نداشته باشد، نتیجه قطعی ان شاء الله در 4 بهمن ماه به شخص داوطلب اعلام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهری گفت: استان قم داراي ۳ شهرستان بنام‌های قم، کهک و جعفرآباد، ۷ بخش، ۱۳ دهستان، ۶ شهر و ۲۵۳ روستا و ۳ کرسی از مجموع ۲۹۰ کرسی این مجلس را به خود اختصاص داده است و داراي 747 شعبه اخذ راي مي باشد كه از اين تعداد، 662 شعبه شهري و 85 شعبه روستايي دارد كه  بيش از 3 هزار نفر عوامل نظارتي بر اين انتخابات نظارت دارند.

ارسال نظرات