۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۳۸۴۲۷
در قم؛

نشست هم اندیشی شورای نگهبان برگزار شد

نشست هم اندیشی شورای نگهبان برگزار شد
نشست هم اندیشی شورای نگهبان، از مبانی فقهی و قانونی تا کارکردها و کارویژه ها به همت موسسه امام رضا و با همکاری پژوهشگاه شورای نگهبان برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی شورای نگهبان، از مبانی فقهی و قانونی تا کارکردها و کارویژه ها به همت موسسه امام رضا  و با همکاری پژوهشگاه شورای نگهبان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام ابراهیم موسی زاده استاد تمام دانشگاه تهران و حجت الاسلام سید علی میرداماد نجف آبادی و حجت الاسلام محمد فلاح سلوکلایی و حجت الاسلام محمد جواد تاکی و حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان بعنوان ارائه دهندگان بحث، با دبیری دکتر مهدی رجایی از پژوهشکده شورای نگهبان به طرح نظرات خود پیرامون موضوعات مختلف در رابطه با شورای نگهبان پرداختند.

حجت الاسلام موسی زاده با اشاره به چهل و چهارمین سالروز تاسیس شورای نگهبان اشاره داشت که در این مدت تولیدات و نظریات مختلفی در این راستای تبیین اهمیت و جایگاه شورای نگهبان صورت گرفته است و تاکید بر این است که شورای نگهبان موظف به صیانت از شرع و قانون در عرصه حاکمیت است که اقدامی مغایر با شرع و قانون اساسی به مرحله عمل نرسد. لکن مسئله ای که در حال حاضر قابل مشاهده است این است که مراکز مختلفی نظیر شوراهای عالی و..  تحت عناوین مختلف بصورت جداگانه شکل گرفته و بدون نظارت شورای نگهبان قانون تصویب می کنند و مجموعه های مختلف حاکمیتی ملزم به اجرای آن قانون ها می باشند. و مسئله ای که نگران کننده است این است که مراجع فرعی در حال وضع قانون هایی هستند که برای مرجع اصلی قانونگذاری یعنی مجلس شورای اسلامی محدودیت هایی را نیز ایجاد می کنند و در هیچ کدام از این قوانین شورای نگهبان ورودی ندارد.

چون در اسلام ارزشها و هنجارها، حاکمیت دارند، بلواسطه شورای نگهبان باید این مکتب صیانت گردد و این صیانت نیازمند سازوکار است که این سازوکار در عصر غیبت در قامت شورای نگهبان متجلی شده است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام سید علی میرداماد نجف آبادی اشاره داشت که اگر شبهات و سوالاتی پیرامون شورای نگهبان مطرح می شود هیچ کدام نمی تواند نافی جایگاه این شورا باشد بلکه ارقا دهنده به جایگاه این شورا است. در قانون اساسی بیان شده است که فقهای شورای نگهبان بجزء شان فقهی دارای جایگاه حقوقی هم می باشند، و این مسئله بیانگر اهمیت جایگاه فقهای شورای نگهبان می باشد.

مسئله دیگری که از سوی حجت الاسلام میرداماد به آن اشاره گردید بحث نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان بود که برخی از شروط نظارت شروط عام است یعنی شورای نگهبان بواسطه مستندات قانونی که توسط نهاد مختلف در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد و  قابل اثبات و پیگیری می باشد اظهار نظر می کند. اما شرایط اختصاصی این نظارت جای تامل و بحث را دارد نظیر تشخیص مواری مانند التزام به اسلام، ولایت فقیه، مدیریت و مدبریت و... چگونه احراز می گردد.باید تلاش هایی صورت گیرد که این معیار ها بصورت محسوس احصاء و تبیین گردد.

در ادامه حجت الاسلام فلاح سلوکلایی با اشاره به اینکخه وجود شورای نگهبان از ضروریات مکتب اسلام است و وجود شبهات پیرامون شورای نگهبان بعلت عدم تبیین صحیح این مسئله می باشد.

یکی از مسائلی که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد مراکزی هستند که به شورای نگهبان مشورت می دهند و باید در صحت این مطالب و سلامت دستگاه های همکاری دقت بیشتری صورت گیرد.

در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای(مدظله العالی) با بیان مراحل سه گانه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی اهمیت مراحل سه گانه را اشاره دارند. و راه رسیدن به این مراحل را از مجرای دین می دانند. حال سوالی که در این زمینه مطرح است این است که ارکان های ما چقدر منطبق بر منابع دینی می باشدو یا اینکه حوزه علمیه به چه میزان در راستای تطبیق و هماهنگی این ارکان با دین تلاش کرده است باید پاسخ داد. و همین مسئله سبب ایجاد چالش هایی شده است که بواسطه آن مشکلات مختلفی در سطح کشور برای انقلاب اسلامی پدید آمده است.

حجت الاسلام محمد جواد تاکی در 2 بعد مطالب خود را ارائه کردند. در بعد اول با تکیه بر قانون اساسی، اشاره داشتند که انقلاب اسلامی قرائت جدیدی از اسلام ارائه کرد که این اسلام در بیان امام خمینی(ره) تحت عنوان اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی(ص) آمده است و قانون اساسی منعکس کننده این اسلام ناب می باشد، براین اساس شورای نگهبان، نگهبان قرائت اسلام ناب است و اگر اینگونه نباشد نگهبان قانون اساسی نمی باشد.

ارکان تمایز اسلام ناب با سایر قرائت های از اسلام منعکس شده است. گاهی اوقات فقها و حقوقدانان در بررسی های خود بدون لحاظ این وجه تمایز، بررسی ها را انجام می دهند، بطور نمونه در اصل 43 قانون اساسی در بند دوم آن پایه های اقتصاد اسلامی طرح ریزی شده است.

دکتر مهدی رجایی با تاکید به این اینکه شورای نگهبان در طول مدت تشکیل خود دارای ضعف هایی بوده است، نظیر مسئله تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام که محصول عملکرد شورای نگهبان می باشد، بعلت اینکه فقهای شورای نگهبان بر احکام اولیه تاکید داشتند و به همین جهت مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت.

از سوی دیگر در شورای نگهبان دیدگاه فقه فردی حاکمیت دارد به دیدگاه فقه اجتماعی، که همین مسئله سبب ایجاد مشکلات مختلفی گردیده است و همیشه پژوهشگاه شورای نگهبان درصدد کمک و بهبود به تصمیمات و نظرات شورا بوده است.

ارسال نظرات