۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۳۸۱۷۶
حجت‌الاسلام گرجیان در گفت‌وگو با رسا:

وظیفه امروز اندیشمندان حمله به زیرساخت‌های فکری جبهه دشمن است

وظیفه امروز اندیشمندان حمله به زیرساخت‌های فکری جبهه دشمن است
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز باید حوزه های علمیه مبانی و زیرساخت‌های فکری دشمن را نقد کند؛ همان گونه که شهید مطهری و مرحوم علامه طباطبایی این کار را انجام دادند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان از اعضای هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به تبیین سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و فضلای حوزه علمیه پرداخت و گفت: هر فکر، اندیشه و ساختاری باید به مبانی و زیرساخت‌ها توجه داشته باشد؛ در حالی که امروزه بسیاری از افراد به مباحث کاربردی توجه ویژه دارند و به فعالیت‌های زیرساختی بی‌توجه هستند؛ این همان کم اندیشگی یا سطحی نگری است.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره سطحی‌نگری بودن درگیری با روزنه‌هایی که دشمن حمله می‌کند اشاره کرد و افزود: از مثال‌های رهبر معظم انقلاب «روش رئالیسم» مرحوم علامه طباطبایی بود که به جای درگیری با توده‌ای‌ها و چریک‌های فدایی آن‌ها نوشت تا زیرساخت‌های جبهه مخالف را بزند؛ آن زیرساخت‌های فکری بود که ایمان بچه مسلمان‌های آن زمان را هدف گرفته بود.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: وقتی زیرساخت ویران شود، رو بنا هم فرو خواهد ریخت؛ دشمنان ما اندیشکده‌های بسیار مهمی را در خدمت دارند؛ اندیشکده‌ها است که زیرساخت‌های فکری را درست می‌کنند و عناصر یا سازمان‌های عملیاتی، شاخه‌های همان‌ها هستند.

حجت‌الاسلام گرجیان با اشاره دوباره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شناسایی اتاق‌های فکر و هدف قرار دادن مبانی اندیشه‌ای که امروز با آن‌ها درگیر هستیم گفت: امروز باید ببینیم که دموکراسی کذاب در الجزایر، مالی، سنگال و دیگر جنگ‌های دنیا چه کاری انجام داده است؟ این‌ها زیرساخت‌های فکری و نگاه سطحی امپریالیست به عالم است.

وی با مد نظر قرار دادن مثال رهبر معظم انقلاب از قرآن کریم درباره کف روی آب که از بین رفتنی است و آب نافع برای مردم اظهار داشت: متأسفانه الان مد شده است بگویند زیرساخت و مبانی را رها کنید؛ اینطور ما خودمان هم زمین می‌خوریم؛ ما باید در بحث‌های زیرساختی هم خود را تقویت کنیم و نیز مبانی و زیرساخت‌های فکری دشمن را نقد کنیم؛ همان گونه که شهید مطهری و مرحوم علامه طباطبایی انجام دادند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره ترویج لیبرال دموکراسی از سوی برخی مدیران گفت: از کوزه همان برون تراود که در اوست؛ بسیاری از افرادی که آمدند، زیرساخت‌های فکری قدرتمندی نداشتند؛ با یقه گرد و آخوندی، افکارشان عوض نمی‌شود؛ اگر من عبا به تن کردم و مسجد رفتم که متفکر نمی شوم.

حجت‌الاسلام گرجیان تأکید کرد: این افراد باید درس دین بخوانند و آشنایی بیشتری با مبانی اسلامی پیدا کنند؛ شهید مطهری کلاس‌های متعدد داشت و افراد اندیشمند را تربیت کرد؛ مرحوم علامه طباطبایی و دیگران هم همین کار را انجام دادند؛ آقایان الان با مقداری ریش و یقه بسته احساس متفکر بودن می‌کنند؛ مرحوم علامه حسن زاده آملی می‌فرمود باید دود چراغ خورد؛ اندیشمندی کار و زحمت دارد و باید تلاش دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از این مدیران با اندیشه و مبانی لیبرال دموکراسی درس خوانده‌اند؛ نباید توقع نگاه عدالت محورانه شرع مقدس اسلام را از این‌ها داشته باشیم؛ برخی از این‌ها در اروپا و آمریکا درس خوانده‌اند و زندگی کرده‌اند، اگر نگاهشان غرب پرستی نباشد، آمال و آرزویشان سیاستگذاری، اقتصاد، روانشناسی و نظام تعلیم و تربیت آنجاست؛ ریش و یقه هم در آن تأثیری ندارد.

ارسال نظرات