۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۷۳۸۱۲۰
سخنگوی وزارت امور خارجه:

وجود حوزه علمیه، قم را به مرکز قدرت جمهوری اسلامی تبدیل کرده است

وجود حوزه علمیه، قم را به مرکز قدرت جمهوری اسلامی تبدیل کرده است
کنعانی با اشاره به تأکید وزیر امور خارجه در خصوص توجه به قم این شهر را از ظرفیت های ایجاد قدرت نرم برای جمهوری اسلام دانست که وجود حوزه علمیه سبب شده یک مرکز قدرت در قم شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و سخنگوی وزارت امور خارجه صبح چهارشنبه با حضور در دانشکده دین و رسانه به همراه حمید مکارم سرپرست نمایندگی وزارت خارجه در نشست چالش های دیپلماسی رسانه ای ایران در منطقه و بررسی همکاری‌های دانشکده دین و رسانه با وزارت امور خارجه شرکت کرد.

کنعانی در این نشست با اشاره به تاکید وزیر امور خارجه در خصوص توجه به قم اظهار داشت: شهر قم ظرفیت ایجاد قدرت نرم برای جمهوری اسلامی است و وزارت خارجه به توان قم برای دستگاه دیپلماسی توجه ویژه دارد.

وی در ادامه نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارای رسالت و پیام جهانی معرفی کرد و گفت: از ابتدای نهضت و انقلاب نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی بر تغییر نظام بین الملل و ایجاد نظام مبتنی بر عدالت بود؛ امام خمینی اندیشه داشت که همه مردم دنیا پیام انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام را بشنوند.

کنعانی ادامه داد: نظامی که اندیشه جهانی دارد طبیعتاً باید رسانه ای در مقیاس جهانی برای رساندن این پیام داشته باشیم؛ اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیز و از ابتدای انقلاب نیز رسانه پابه‌پای انقلاب حرکت کرده است و سخنرانی های امام با کاست و اعلامیه به دست مردم می رسید؛ نظامی که رسالت و پیام جهانی دارد باید در حوزه رسانه ابزار های لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به حدیث «علم سلطان است» اظهار داشت: قم مرکز فقاهتی است و وجود حوزه علمیه سبب شده یک مرکز قدرت در اینجا شکل بگیرد؛ برای پیشبرد اهداف به ابزار قدرت احتیاج داریم که رسانه نیز ابزار قدرت است. رسانه انقلابی یعنی رسانه ای که بر مبنای نگاه دینی جمهوری اسلامی ایران فعال شده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نیازهای متعدد رسانه ای در عرصه دیپلماسی اظهار داشت: لازم است متخصصین رسانه ای ما بر اساس رسانه ای که ایجاد کردیم کارآزموده باشند؛ یکی از ضعف های رسانه ای ما این بوده که مبتنی بر نیازهایمان میدان داران مجربی را نداریم.

وی به جنگ نرم، جنگ ترکیبی، جنگ رسانه ای و... اشاره کرد و اظهار داشت: همه نمونه های تقابل با جمهوری اسلامی امروز در جنگ شناختی تجمیع شده و نقطه کانونی آن نظام مقدس و آرمان های جمهوری اسلامی است؛ در این حوزه نیازمند رسانه ای قوی هستیم و دستگاه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز ارتباطات شبانه روزی با رسانه دارد. برای هر موضوعی که در حوزه ماموریت وزارت خارجه فکر می کنیم رسانه جزء جدایی ناپذیر کار ما است. کار تجاری هم به دیپلماسی عمومی احتیاج دارد و رسانه باید به دیده شدن کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رفتار یک وزیر به عنوان رسانه مطرح می شود، اظهار داشت: رؤسای بزرگ دنیا مشاورین رسانه ای دارند؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی لازم است در عرصه رسانه در دنیا نگاه دینی و اخلاقی داشته باشیم و برای چنین نگاهی باید فعالیت جدی کنیم؛ والاترین ارزش های اخلاقی و انسانی را مانند سابقه تمدنی ایران و سابقه ارزشمند اسلام را در اختیار داریم که در بیان و انتشار آن دچار نقیصه هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: نگاه نظام جمهوری اسلامی بین المللی است اما تولیدات رسانه ای ما عمدتا درون مرزی است؛ در زبان عربی تولید مقالات و سرمقاله ها در روزنامه ها بسیار بیشتر از خبر صورت می گیرد اما در کشور ما سرمقاله و یادداشت بسیار ناچیز است که همان مقدار ناچیز نیز برای عموم مردم نیست. در زبان فارسی تولیدات خوبی داریم اما برای مخاطب بیرونی دچار مشکل هستیم.

کنعانی با بیان اینکه وزارت خارجه آماده همکاری با رسانه ها جهت تولیدات لازم رسانه ای است، تأکید کرد: با سطح نیازی که در خارج از کشور وجود دارد فاصله ای شگرف داریم و همکاری هنری با مراکزی مانند دانشکده دین و رسانه از نیازهای ما است؛ دفتر وزارت خارجه در قم سرمایه ارزش مندی برای دستگاه دیپلماسی و قم است که باید از آن استفاده شود.

ارسال نظرات