۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۷۳۴۰۳۴
کارگردان فیلم سینمایی «غریب»:

نمی شود همه جنایات کوموله را به تصویر کشید

نمی شود همه جنایات کوموله را به تصویر کشید
لطیفی با اشاره به تصویر ارائه شده از شهید بروجردی در فیلم غریب رضایت خانواده شهید را عنوان کرد و در خصوص خشونت فیلم گفت: جنایات کوموله را حتی نمی توان تصور کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدحسین لطیفی کارگردان سینما در مراسم اکران خصوصی فیلم غریب برای هنرمندان حوزوی که عصر امروز در سینما آیه برگزار شد، گفت: منیتی در کار شهدایی مانند بروجردی نیست و امیدوارم این ایثار سرلوحه کار همه ما به خصوص مسؤولین باشد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار در خصوص قوت فیلم «روز سوم» نسبت به فیلم «غریب» گفت: تمام فیلم «غریب» روایت یک واقعیت است اما فیلم «روز سوم» بر اساس یک واقعه تاریخی نوشته شده و دست من باز است که تخیل خود را دخیل کنم؛ برای مثال اتفاقی که در روز بیستم مقاومت خرمشهر افتاده را در روز دوم روایت کردم.

این کارگردان سینما در ادامه افزود: در فیلم غریب نمی تواند چنین اتفاقی بیافتد زیرا قرار است یک شخصیت بزرگ تاریخ انقلاب به تصویر کشیده شود و بنده خود را مدیون این شخصیت می دانم؛ وقتی واکنش همسر و دختر شهید بروجردی را دیدم که رضایت کامل را داشتند احساس سبکی کردم.

وی با اشاره به فیلم هایی که در خصوص شخصیت های جنگ ساخته شده اند، ابراز داشت: دو بار به منوچهر آذر یکی از بازیگران خوب کشور پیشنهاد کار تاریخی دادم که قبول نکرد و در دلیل خود گفت هر کدام از این شخصیت های تاریخی یک زمانی وجود داشته و روح آن ها زنده است و هر چیزی که من ارائه دهم برای مردم آن فرد را به تصویر کشیدم و نمی توانم مدیون آن فرد بمانم.

لطیفی ادامه داد: کارهای بیوگرافی در خصوص شخصیت های جنگ ساخته شده که خانواده آن شهید از این شخصیت نشان داده شده اعلام نارضایتی کردند از این رو تلاش داشتیم این واقعه در مورد این فیلم رخ ندهد؛ خود را مدیون شهید بروجردی می دانم نمی توانستم تخیل خود را دخیل کنم.

وی با تأکید بر اینکه در فیلم سینمایی «غریب» راهی جز به تصویر کشیدن کامل واقعیات وجود نداشت، اظهار داشت: شاید برخی بگویند که فیلم خشونت داشت اما واقعیات کردستان را نمی توان نادیده گرفت و همچنین نمی شود همه جنایات آن ها را نشان داد؛ جنایاتی که کوموله در کردستان مرتکب شده اند را حتی نمی شود تصور کرد و انگار داعش از آن ها درس گرفته است.

این کارگردان تلویزیون و سینما در پاسخ به چرایی انتخاب بابک حمیدیان برای این فیلم با توجه به حضور او در «بادیگارد»، «به وقت شام»، «چ» گفت: حمیدیان واقعا بروجردی بود و بسیار شبیه درآمد و آن ها اشتباه کردند پیش از این حمیدیان را انتخاب کردند و انتخاب من درست بود. البته دو تست گریم دیگر داشتم که خیلی شبیه تر بودند اما اقتضائات گیشه استفاده از یک بازیگر کاربلد و مطرح را طلب می کند.

وی در پایان در پاسخ به ابهامات تاریخی فیلم اظهار داشت:۲۳ دقیقه از فیلم حذف شده که تا حدی این ابهامات را رفع می کرد اما علاقه مندان می توانند مسیح کردستان را بخوانند و اطلاعات تکمیلی به خوبی در آن کتاب منتشر شده است.

ارسال نظرات