۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۷۳۲۳۰۰

باید‌ها و نباید‌های رسانه دینی از دیدگاه آیت الله کریمی جهرمی

باید‌ها و نباید‌های رسانه دینی از دیدگاه آیت الله کریمی جهرمی
آیت الله کریمی جهرمی به تبیین باید‌ها و نباید‌های رسانه دینی پرداخت و گفت: تمام برنامه‌ها اگر با محوریت ولایت اهل بیت(ع) باشد مورد رضای خداوند است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مدیر شبکه جهانی ولایت به همراه جمعی از مدیران قسمت‌های مختلف این شبکه با آیت الله کریمی جهرمی دیدار و از توصیه‌های وی بهر‌ه‌مند شدند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین علوی مدیر شبکه جهانی ولایت، گزارشی از فعالیت‌های جاری و برنامه‌های آینده این شبکه ارایه داد.

آیت الله کریمی جهرمی نیز با تقدیر و تشکر از ایشان ودست‌اندرکاران این رسانه دینی گفت: واقعاً انسان از این همه فعالیتی که برای ترویج دین و خدمت به اسلام انجام شده است مبتهج می‌شود، مخصوصاً وقتی می‌بیند عده‌ای از اندیشمندان و فضلا بدون توقع و با ذوق و همت عالی، سعی و تلاششان بر این است تا ندای اسلام که از ناحیه خاندان پیامبر(ص) بلند شده است را به اقطار جهان برسانند و در این راه، این همه موفقیت کسب کرده‌اند. خداوند متعال را بر این توفیق و نعمت بزرگ شاکر باشید.

وی در ادامه، با بیان روایتی از امام صادق(ع)، محبت اهل بیت(ع)را حیات جاویدان خواند و افزود: شخصی خدمت امام صادق علیه السلام عرض می کند که: لَوِلائي لَكُم وما عَرَّفَنِي اللّه مِن حَقِّكُم أحَبُّ إلَيَّ مِنَ الدُّنيا بِحَذافيرِها؛ علاقه‌مندى من به شما و شناختى كه خداوند درباره حقّ شما به من داده، از همه دنیا برای من بهتر است. در این موقع آثار خشم در چهره امام نمایان می‌شود و می‌فرمایند: قِستَنا بِغَيرِ قِياسٍ. مَا الدُّنيا وما فيها؟ و أنتَ لَكَ بِمَحَبَّتِنَا الحَياةُ الدّائِمَةُ؛ مقايسه اى نادرست كردى. دنيا و آنچه در آن است چيست؟!  در حالى كه تو با دوستى ما، به زندگى جاويد دست مى‌يابى.

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از بیانات خود، با اشاره به فعالیت‌های شبکه ولایت، افزود: تأسیس این شبکه و برنامه‌های خوب آن، باعث حیات ابدی و جاویدان برای مؤسسان و دست‌اندرکاران آن است و هیچ مقام و مالی، شأنیت قیاس با این کار که ترویج ولایت و محبت اهل بیت(ع) است را ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه توصیه‌های خود با تاکید بر محوریت احیاء امر اهل بیت(ع) در تولید برنامه ها، بیان کرد: به قول سید حمیری، مجالسی که ذکر اهل بیت(ع) در آن نباشد محترم نیست. تمام برنامه‌هایتان اگر با محوریت ولایت اهل بیت(ع) باشد، مورد رضای خداوند متعال است و در قلوب مؤمنان نافذتر خواهد بود. پس سعی تان بر این باشد که بر همین اساس پیش روید و معیار را اهل بیت(ع) بگذارید.

آیت الله کریمی جهرمی در بخش دیگری از توصیه‌های خود به چند نکته لازم جهت تأثیر بیشتر یک رسانه دینی برای هدایت جامعه نیز اشاره کردند. اخلاق، مهمترین نکته‌ مورد اشاره  وی بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: اینکه در روایات بسیاری تعبیر از «حملة القرآن» داریم یعنی اینکه هر مسلمانی باید حامل اخلاق قرآنی و نمونه اخلاق منطبق بر تعالیم قرآن باشد. پس اولین مطلب لازم برای یک رسانه دینی، مراعات اخلاق است. در آیه شریفه «وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَم تأمل کنید. ببینید که اگر در برخورد با مردم، اخلاق حسنه رعایت نشود و بی اخلاقی ببینند، حتی به مقدار اندک هم تحت تأثیر واقع نمی‌شوند و دفع می‌شوند. آن چیزی که مردم را شیفته انسان می‌کند تخلّق به اخلاق الهی ومهربانی با آنان و دلسوزی نسبت به آنها است.

وی با اشاره به سیره امیرالمؤمنین در مواجهه با معاندان اظهار کرد: نکته بعدی که باید به آن توجّه شود اینکه در برخورد با کسانی که نسبت به شما عناد دارند یا مخالف هستند، به سیره امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام توجه کنید، آنجا که می‌فرماید: «وَ لَقَدْ اَمُرُّ عَلَی اللئيمِ يَسُبُّنِي* فَمَضَيتُ ثَمَّةَ قُلْتُ لا يَعْنِيني» یعنی وقتی بر شخص پست و نادانی می‌گذرم كه مرا دشنام مي‎دهد، رد می‌شوم و می‌گویم که با من نبوده است.

ارسال نظرات