۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹
کد خبر: ۷۳۱۹۰۰
آیت الله فاضل لنکرانی در درس خارج:

انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند

انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دشمنان حاضر نیستند که بگویند انقلاب اسلامی ریشه مردمی و دینی دارد و برای زدن این ریشه‌ها، انسان های خود فروخته ای را اجیر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به مناسبت رحلت حضرت خدیجه (س) و 12 فروردین در درس خارج فقه «بررسی فقهی بیمه» در جمع شاگردان خود سخنان مهمی را درباره سبقه و صبغه مردمی و دینی انقلاب و نظام اسلامی بیان کرد.

وی در سخنان خود انقلاب اسلامی ایران را دارای پشتوانه قوی و غنی مردمی دانست و با تبیین ابعاد مختلف حرکت 12 فروردین ماه، به بیان بخش هایی از محنت ها و مرارت هایی که قبل از پیروزی انقلاب متوجه علما، روحانیت و حوزه های علمیه شد، پرداخت.

آیت الله فاضل لنکرانی در این جلسه اظهار داشت: در این روز که دهم ماه مبارک رمضان است دو مناسبت وجود دارد اول رحلت بانوی بزرگ اسلام همسر مکرم خاتم النبیین(ص) خدیجه کبری سلام الله علیها است که حق بسیار بزرگی بر گردن اسلام دارد.

وی در ادامه افزود: به تصریح خود پیامبر اکرم(ص) وجود حضرت خدیجه سهم بسزایی در تقویت اسلام و حمایت از نبی اکرم(ص) با آن شرایط بسیار سخت داشت؛ روزی یکی از همسران پیامبر تنقیصی از حضرت خدیجه کرد و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بسیار ناراحت شد و آن  تنقیص را به پیامبر(ص) عرض کرد، و پیامبر(ص) فرمود «در عظمت این بانو همین بس که خداوند بطن او را وعاء و ظرف امامت قرار داده» که این شاید بزرگ ترین تعبیری باشد که در مورد شخصیت حضرت خدیجه از وجود مبارک پیامبر صادر گردیده. مناسبت دوم دوازدهم فروردین و روز جمهوری اسلامی است. همه باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در این روز یک حادثه بسیار عظیم، بی‌سابقه و بی‌نظیر در این کشور رخ داد. مردم در دوازده فروردین حضور پیدا کردند و قریب به اتفاق 98 درصد به جمهوری اسلامی رأی دادند. این نتیجه تلاش هزار ساله روحانیت و مجاهدان و ایثارگران و آنهایی بود که دو چیز دغدغه آنها بود: دین و مردم.

آیت الله فاضل بیان داشت: در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم که بعد از رحلت نبی اکرم(ص) دین از مسیر اصلی خود انحراف پیدا کرد و حکومت در دست کسانی قرار گرفت که رفتارشان مطابق با دستور قرآن و دستور پیامبر و دین نبود و همین طور در زمان‌های مختلف، دین ملعبه دست حاکمانی گردید که صدمه‌های فراوان و تحریف‌های زیادی به آن وارد کردند و چه ظلم‌ها و چه جنایت‌هایی که به نام دین انجام ندادند! در دوران بنی امیه و بنی عباس به نام دین با ائمه معصومین(ع) برخورد می‌کردند تا اینکه بالأخره نتیجه‌ی تلاش هزار و چندصد ساله ائمه اطهار و اصحاب آنها و علماء، دین به اینجا رسید که مردم در 12 فروردین 58 به جمهوری اسلامی رأی دادند؛ آن هم رأی کم نظیر.

وی در ادامه افزود: حضور گسترده مردم در 12 فروردین و رأی به جمهوری اسلامی از الطاف الهی و نمایانگر رشد دینی مردم بود و نمی‌شود گفت آن زمان مردم روی احساسات به جمهوری اسلامی رأی دادند و من خود به شخصه مصاحبه‌ای را دیدم مربوط به همان زمان که یک خانم جوان ایرانی در یکی از کشورهای غربی بعد از رأی گیری می‌گفت «من با تحقیق و بررسی به جمهوری اسلامی رأی دادم» یعنی این طور نبود که بگوییم احساسات حاکم شد، مردم نمی‌دانستند مسئله چیست؟ بلکه مردم به خوبی دین و جمهوری اسلامی را شناخته بودند، آن هم با آن بیانات بسیار روشن و دقیقی که امام برای جمهوری اسلامی ذکر می‌کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: اگر به فرمایشات امام راحل در همان روزها مراجعه کنیم که اندیشه‌های مختلفی در آن مطرح بود، مثل جمهوری، جمهوری دموکراتیک، جمهوری دموکراتیک اسلامی که می‌خواستند عناوین مختلف غربی را تحت این نام ها تزریق کنند، امام از اول فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و ما نیز بر این دو کلمه تأکید داریم؛ چراکه هدف امام راحل و همه مبارزان و همراهان امام در آن زمان همین بود.

برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، زحمات بسیاری کشیده شد

وی در ادامه افزود: امروز باید حتی برای خود ما حوزویان روشن بشود که در آن دهه‌های قبل از پیروزی انقلاب چه بر سر علمای حوزه آمد؟ افرادی را زندان و جمعی را شهید کردند، خیلی از اساتید درجه اول حوزه را به شهرهای مختلف تبعید کردند، که یکی از آنها مرحوم والد ما آیت الله فاضل بود که در مرداد ماه او را دستگیر کرده و به بندر لنگه فرستادند، در آن زمان که در آن هوای شرجی زیاد، هیچ امکاناتی برای خنک کردن هوا در منازل وجود نداشت، پدرم مریض شد و در اسناد ساواک هست که آنان به مرکز نوشتند که اگر اینجا بماند از بین خواهند رفت؛ لذا پدرم  را به مدت دوسال و نیم به یزد منتقل کردند.

آیت الله فاضل اظهار داشت: برای این انقلاب خون دل‌ها خورده شد، مجاهدت‌ها شد، تا نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد، این یک منّت الهی بر مردم بود، حادثه خیلی عجیبی که کسی فکر نمی‌کرد در آن زمان اتفاق بیفتد، نه سقوط پهلوی را کسی به آن زودی تخمین می‌زد و نه این رأی بی‌نظیر به جمهوری اسلامی را؛ اما متأسفانه از اول تأسیس این نظام هم در داخل و هم خارج یکی از القائات دشمن این بود که بگوید این نظام را غربی‌ها به وجود آوردند و به تازگی نیز در فضای مجازی نوشته‌اند فردی در دانشگاه فلان ده سال تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که آن زمان برآورد آمریکا و روسیه و انگلیس این بود که اگر ایران را به همان حال رها کنند به زودی قوی‌ترین قدرت دنیا می‌شود، لذا در صدد برآمدند شاه را از بین ببرند.

انقلاب اسلامی حاصل انتخاب مردم است

وی در ادامه افزود: روشن است که آنها حاضر نیستند بگویند که این انقلاب ریشه مردمی و دینی داشته است! برای زدن این ریشه‌ها آدمی را اجیر می‌کنند که یک چنین حرفی بزند و بعد هم شروع به انتشار آن در دانشگاه‌های آنجا ‌کنند؛ همان اوایل عده‌ای می‌گفتند کمونیست‌ها این انقلاب را به وجود آوردند، عده‌ای دیگر گفتند کار انگلیسی‌ها یا آمریکایی‌هاست، درحالی که این انقلاب بر دوش دین و مردم بوده و چیز دیگری در آن دخالت نداشت. آیا این مقابله‌ای که آمریکا در طول این چهل و چند سال با ما می‌کند، نقشه و طراحی او برای استقرار این حکومت است؟ شما که اسم خودتان را محقق گذاشتید آیا این حرف احمقانه نیست؟ اگر واقعاً این نظام وابسته به قدرت‌های بیگانه بود، می‌آمدند یک مزدور دیگری را جای محمدرضا می‌گذاشتند که بیشتر تسلیم محض آنها باشد، درحالی که در تاریخ حکومتی ذلت‌پذیرتر از حکومت پهلوی تصور نمی‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه بیان داشت: ولی چنین حرف بی اساسی را مطرح کرده و الآن هم برای نسل جوان همین را تکرار می‌کنند و باید نسل امروز ما بدانند که چهل و چند سال پیش مردم نه با احساسات؛ بلکه بر اساس فکر و تشخیص دقیق به جمهوری اسلامی رأی دادند و در اینکه این واقعه یک لطف الهی بر مردم ایران و جهان اسلام و حتی کل بشریت بود، هیچ تردیدی وجود ندارد، اگر این جمهوری اسلامی نبود امروز اسرائیل چه جایگاهی در دنیا داشت؟ آیا کشوری به نام کشور اسلامی باقی گذاشته بود؟ خود آمریکا با ایده دهکده جهانی سیطره‌اش را خیلی زودتر محقق کرده و مشغول چپاول و غارت دنیا شده بود.

انقلاب اسلامی، صدای دین الهی را در جهان منتشر کرد

آیت الله فاضل ابراز کرد: با جمهوری اسلامی صدایی در کل بشریت ایجاد پیچید که آن صدا صدای دین بود، صدای حکومت قرآن و حاکمیت خدا بر روی زمین بود به بشر اعلام شد که همه انسان‌ها باید تحت حکومت خدا بروند؛ به غیر از مبانی دینی قانون دیگری نباید بر بشر حاکم شود. شما امروز می‌بینید رئیس جمهور آمریکا را کارتل‌ها و شرکت‌های اقتصادی معین می‌کنند که اختیارش دست چند یهودی است و امروز از این کشور صدای حکومت دین در دنیا بلند شده و نگاه نوع متفکران را در دانشگاه‌ها و مجامع علمی به خود جلب کرده است و در صدد بررسی آن بر آمده‌اند.

وی در ادامه افزود: بر همگان روشن است که در طول این چهل و چند سال، مردم متدین و فداکاری که این انقلاب را فهمیدند و پذیرفتند، هزینه‌اش را پرداخت کرده، هنوز هم پای این انقلاب ایستاده‌اند و استقامت خودشان را صدها بار اثبات کرده‌اند؛ اما بعضی تلاش کردند عنوان اسلامی بودن این نظام را به نحوی کمرنگ کنند، بعضی از دولت‌ها بیشتر به مسئله جمهوریّت و جامعه مدنی پرداختند، من نمی‌گویم جامعه مدنی مفهوم غلطی است؛ ولی این را خیلی پررنگ کردند و دین را به حاشیه بردند. عده‌ای هم دین را خیلی پررنگ کرده و مردم را نادیده گرفته و جمهوریّت را به حاشیه می‌برند، این دو فکر هر دو بدتر از جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه به این نظام ضربه زده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: به هیچ وجه نباید بگذاریم این دو عنوان کمرنگ شوند، اسلام باید باشد، مردم هم باید باشند؛ چراکه دین اساس این انقلاب بوده و اگر دین مطرح نبود مردم انقلاب نمی‌کردند و مردم دنبال این بودند که دین و دستور خدا حاکم باشد و از سویی همین‌ها که بیشتر روی جنبه دین تأکید کرده و جمهوریت را کمرنگ می کنند متأسفانه دین را هم درست برای مردم مطرح نکردند، دینی که به تعقل، تدبر، اندیشه و فکر، اهمیت داده و یک ساعت تفکر را بهتر از هفتاد سال عبادت می‌داند.

توجه به تدبر در قرآن باید بیش از ظواهر قرآن باشد

آیت الله فاضل در ادامه افزود: در قرآن فراوان امر به تدبر شده است و قرائت ظاهری قرآن خیلی خوب شده است و واقعاً یکی از نقاط درخشان انقلاب که رهبری معظم به آن سوق داده است قرائت قرآن و توجه به مفاهیم آن است؛ ولی عملاً توجه به ظواهر قرآن بیش از تدبر در قرآن است و دینی که اینقدر امر به تعقل در آیات قرآن و کلام معصومین دارد، پس چطور می‌شود ما در رفتارهای ظاهری خود مسئله عقلانیّت و تعقل و تدبیر را کنار بگذاریم؛ درحالی که وظیفه ماست که این جهت را تقویت کنیم و باید جوان امروز را به تعقل و تفکر سوق دهیم و بگوییم دین این است و این دستور خداست که می‌فرماید غیر از خالق بشر که آگاهی کامل به همه زوایای فردی و اجتماعی انسان دارد، هیچ کس حق ندارد ولیّ او باشد.

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: از هر کسی سؤال کنی آیا با این مخالفی؟ قطعاً می‌گوید نه و اگر بگوییم این جوانی که مثل خودت هست باید رئیس تو باشد، می‌گوید به چه دلیل؟ اما حاکمیت خالق و کسی که خالق معین فرموده را همه قبول می‌کنند، خالق فرموده در زمان حضور پیامبر و ائمه معصومین، آنها حاکم بر مردم هستند و در زمان غیبت هم کسی که خدا و رسول و ائمه تعیین فرموده‌اند که ما از آن تعبیر به فقیه جامع الشرایط می‌کنیم. همین موضوع ولایت فقیه را در طول این 44 سال نیامدیم به صورت ریشه‌ای و دقیق مطرح کنیم

وی در ادامه افزود: با یک بیان سطحی به مردم گفته‌ایم روایتی داریم که باید به فقیه مراجعه کنیم، هنگام تحلیل هم می‌گوییم چطور وقت بیماری به دکتر مراجعه می‌کنید، در مسائل زندگی هم به فقیه مراجعه کن، بلا فاصله جواب می‌دهند در خیلی از امور از فقیه بهتر می‌فهمم در جایی که بهتر می‌فهمم به چه دلیل قول فقیه برای من حجت باشد؟ این مطلب را ما باید ریشه‌ای حل کرده و جوانب قضیه را مطرح کنیم.

آیت الله فاضل بیان داشت: چند سال قبل گروهی از اندیشمندان روسیه که می‌گفتند اتاق فکر پوتین هستند به مرکز فقهی ما آمدند، آدم‌های وزین و کارکرده در مسائل علمی، سیاسی و دینی بودند و خلاصه حرفشان این بود که گفتند ما نظام‌های سیاسی دنیا را بررسی و تحلیل کرده‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که مطمئن‌ترین نظام حکومتی برای بشر ولایت عالمان دینی عادل و به تعبیر ما ولایت فقیه است؛ حال چگونه است که برای مردم ونسل جوان ما، هنوز صداوسیما، حوزه‌ها و متفکران این موضوع را درست روشن نکرده‌اند؟

دین جامعیت داشته و جامع همه امور است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: امروز جنبه‌های ظاهری‌ دین بیشتر از جنبه‌های باطنی و عمیق آن برای مردم مطرح است؛ اما آنچه انسان را دین‌دار نگه می‌دارد میزان تعقل و باور او به اعتقادات است و در روایات هم وقتی نزد ائمه از کسی تعریف می‌کردند که فلانی این همه نماز می‌خواند، می‌فرمودند ببینید عقلش چقدر است؟ «لیست العبادة بکثرة الصلاة و الصیام» متأسفانه افراد و گروه‌هایی که جمهوریت را کمرنگ می‌کنند شاخه‌های مختلف دارند. گروهی دین را در سیاست و گروه دیگر دین را در اخلاق یا عرفان خلاصه می‌کنند، این تحریف‌هایی است که ایجاد شده؛ درحالی که دین جامعیت دارد و جامع همه امور است و ما اگر عقلانیت را از دین بگیریم دیگر دین معنا ندارد، اصلاً دینی که انسان را متعقل و متفکر بار نیاورد دین نیست.

وی در ادامه افزود: دین باید سبب شود که هر روز تفکر انسان درباره عظمت خدا، اسماء و صفات خدا، رابطه‌اش با انسان و جهان هستی و نیز نحوه رابطه انسان با خدا بیشتر شود. اگر نماز و روزه و عبادات انسان چنین اثری داشته باشد موجب ازدیاد دین انسان می‌شود. این توجهات، این خضوع و خشوع در عبادات مقدمه تعقل و تفکر در خداست، و الا خضوع و خشوع فی نفسه را نمی‌شود گفت موضوعیت دارد؛ هرچند در این میان برخی از افراد که متأسفانه معمم بوده از این لباس خارج شده و به سن کهولت رسیده‌اند در نوشته‌های نادرست خود، تصریح کردند که خواندن نماز و گرفتن روزه معنا ندارد، اصل پذیرش توحید است، که این یک انحراف بسیار خطرناک است.

آیت الله فاضل ابراز کرد: اگر بخواهیم در دین سیاست، اخلاق، عرفان، حکومت و هر موضوع دیگری مطرح باشد محور اصلی‌اش عقل و تعقل است و ما در دین یک مطلب خلاف عقل نداریم. چطور می‌شود دینی که این همه امر به تدبر و تدبیر می‌کند، یک جایش برخلاف عقل باشد؟ تمام دین بر وزان و میزان ضوابط عقلی است حتی تعبدیاتش هم ریشه‌ی عقلی دارد.

در جمهوری اسلامی مسئولان باید به فکر مردم باشند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: در جمهوری اسلامی مسئولان باید به فکر مردم باشند، نمی‌دانم این آمار توزیع خودرو به نهادهای مختلف و حتی حوزه‌های علمیه که در فضای مجازی منتشر شده درست است یا نه؛ هرچند من باورم نمی‌شود, اما اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد به چه حسابی این کار صورت گرفته؟ این قطعاً خیانت و ظلم به مردم است و مردم انتظار ندارند در این نظام تبعیض واقع شود، بگویند به فلان نهاد این امتیازات را می‌دهند؛ درحالی که مردم در محرومیت به سر می‌برند و همه مردم باید از امکانات نظام بهره‌مند باشند.

نتیجه روشنی از برخورد با اختلاس گران به مردم ارائه نشد

وی در ادامه افزود: متأسفانه اختلاس‌ها شد و قوه قضائیه هم زحماتی کشید، ولی نتیجه روشنی به مردم ارائه نشد و مردم انتظار چنین اموری را ندارند. می‌خواهند تبعیض نباشد، خلاف قانون عمل نشود، امام نسبت به قانون خیلی تکیه داشت، کسی نباید بر خلاف قانون عملی را انجام بدهد، نه نهادی، نه شخصی، نه طلبه‌ای، نه استادی، هیچ کس. باید کارها بر طبق ضوابط و قانون انجام بشود. مردم دلشان می‌خواهد به دین و قانون به معنای واقعی‌اش عمل شود و توجه به این سختی‌ها و محرومیت‌ها و تحریم‌ها هم دارند.

آیت الله فاضل بیان داشت: باید همه تلاش کنیم مشکلات حل شود، باید در مسائل اقتصادی مدیران قوی حضور داشته باشند؛ نه این که هر روز بر مصیبت‌های اقتصادی کشورمان بدون دلیل افزوده شود و این بار سنگین را مردم تحمل کنند. باید مراقب این نظام و خون‌های پاک شهیدان باشیم. انسان وقتی یاد شهدا می‌افتد تنش می‌لرزد که چطور در قیامت جواب خون شهدا را بدهیم؟ ما برای حفظ این خون‌ها چه کرده‌ایم؟

ارسال نظرات