۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۷۳۰۱۶۳
آیت الله شب زنده دار تبیین کرد؛

همنوایی متحجرین دیروز و سیاست بازان امروز در تئوریزه کردن سکولاریسم

همنوایی متحجرین دیروز و سیاست بازان امروز در تئوریزه کردن سکولاریسم
عضو فقهای شورای نگهبان از معیار پسندیده شدن حوزویان و کارگزاران نظام نزد ائمه تا لزوم آشنایی طلاب با دغدغه فکری مردم و توجه به مقدس نماها و سیاست بازان امروز سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در همایش منشور روحانیّت که به مناسبت سالروز صدور آن از سوی امام خمینی(ره) به همت موسسسه راهبردی حق پژوهی در سالن همایش هتل آفتاب ولایت برگزار شد ضمن تبریک حلول ماه شعبان و اعیاد مبارک آن، به بیان روایتی مبنی بر نامه امام جواد(ع) پرداخت که ایشان خطاب به یکی از اصحاب خویش به نام علی بن مهزیار اهوازی، از قدر و منزلت وی پرده بر می دارد.

معیار پسندیده شدن حوزویان و کارگزاران نظام نزد اهل بیت

آیت الله شب زنده دار با قرائت «بسم الله الرحمن الرحیم یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزي فی الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی قد بلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوفیر و القیام بما یحب علیک. فلو قلت اني لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی الحر و البرد، فی اللیل و النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء» این حدیث را معیار پسندیده شدن حوزویان و کارگزاران نظام نزد اهل بیت دانست.

وی افزود: امام جواد خطاب به او می فرماید من تو را در 5 امر امتحان کردم یکی در نصیحت و دلسوزی برای امام و جامعه و مردم خود، دیگری اطاعت پذیری و فرمانبرداری، خدمت گزاری به امام و مردم، پاسداشت نسبت به شریعت و در نهایت قیام برای انجام آنچه وظیفه و به عهده تو گذاشتند که در همه این امور اگر بگویم همانند تو در بین افراد ندیدم، امیدوارم صادق باشم.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه از دعای امام در حق وی در این نامه سخن گفت و ابراز کرد: این حدیث راه را برای ما روشن می کند. حوزه‌های علمیه از بدو تاسیس که از زمان ائمه(ع) بوده و پایه آن بر اصول قرآن است، تلاش کرده در مسیر ائمه(ع) حرکت کنند.

وی افزود: جمع‌آوری و نگهداری علوم قرآن و اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار(ص) و سنت و سیره معصومین(ع) و ثبت و تنقیح آن‌ها در شرایطی که امکانات بسیار کم بوده و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت همه امکانات خود را به کار می‌گرفتند، کار آسانی نبوده است.

اگر حوزه های علمیه نبود آثار ائمه از بین می رفت

آیت الله شب زنده دار با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) مبنی بر اینکه اگر زراره و دیگر اصحاب امام باقر(ع) نبودند آثار ایشان از بین می رفت، بیان داشت: اگر حوزه های علمیه نبود آثار ائمه از بین می رفت بنابراین شان حوزه و جایگاه آن روشن است.

وی افزود: شکر خدا امروز نتیجه آن زحمات را در آثار و کتب با برکتی همچون کتب اربعه و کتاب‌های دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات و نجوم و اصول و کلام، حدیث و رجال، تفسیر و ادب و عرفان و لغت و تمامی رشته‌های متنوع علوم مشاهده می‌کنیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: حوزه‌ها از نظر منابع و شیوه‌های بحث و اجتهاد، غنی و ابتکار دارند. فکر نمی‌کنم برای بررسی عمیق همه‌جانبه علوم اسلامی راهی مناسب‌تر از شیوه علمای سلف باشد. بیش از هزار سال است که تاریخ شاهد تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام بوده و بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام گواهی می دهد.

وی افزود: اگر حوزه‌های علمیه و فقها نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت(ع) به خورد مردم می دادند و یقینا آثار ائمه(ع) از بین می‌رفت.

جا به جایی حلال و حرام

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: روحانیت در هر عصری برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارت‌ها و تلخی‌هایی را تحمل کرده و این اسارت‌ها و تبعیدها، زندان‌ها و اذیت و آزارها و زخم زبان‌ها و شهدای گرانقدری که در راه خدا تقدیم کرده‌ مورد توجه امام در منشور واقع شده است.

وی با اشاره به اهمیت زمان و مکان در اجتهاد مسائل و امکان جابجایی حلال و حرام، نسبت به تغییر جریانات در گذر زمان خاطرنشان کرد: انسان خیال می‌کند که بر مسائل واقف است اما با گذر زمان دیدگاه او تغییر خواهد کرد. از این رو توجه به منشور روحانیت که درک واقعی از مسائل را برای ما مهیا کرده، لازم است.

دین شناسی و آشنایی با دغدغه فکری مردم

آیت الله شب زنده دار رسالت روحانیت را ادامه‌ همان رسالت انبیاء دانست که در منشور ذکر شده و تصریح کرد: بر همین اساس امام خمینی(ره) با معنویت و اخلاصی که داشت، مردم را به دور دین و اسلام جمع کرد و مردم متدین ایران اسلامی هم وقتی دین‌شناسی، ادب، اخلاق، معنویت و مردم داری را در این فقیه بزرگ دیدند جذب او شدند.

وی افزود: طلبه باید در کنار معنویت، دین‌شناسی قوی باشد تا بتواند زمانی که وارد جامعه شد، پاسخگوی مشکلات اعتقادی و دینی مردم باشد. مبلغ واقعی باید با دغدغه‌های فکری مردم آشنایی داشته و بر اساس آن مشکلات، خود را به علم مجهز و متناسب با پیشرفت علم و تکنولوژی برای اداره جامعه علمی دانش خود را به روز کند.

مقدسین روحانی نما و سیاست بازان امروز

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به روحانیت متحجر و مقدس‌نما در منشور روحانیت که شعار جدایی دین از سیاست را سر دادند، بیان داشت: اینها فقاهت را در منطق ناآگاهان، غرق شدن در احکام فردی و عبادی معنا کردند تا فقها ورود به عرصه احکام اجتماعی و سیاست و حکومت نداشته باشند.

وی با اشاره به دغدغه‌ امام در منشور روحانیت نسبت به علمای متحجر و مقدس‌نما گفت: آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگری نخورده و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(ع) در تاریخ است. از این رو لازم است طلاب جوان بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز بوده و شیوه مقدس‌مآبی و دین‌فروشی عوض شده و شکست خوردگان دیروز، سیاست‌بازان امروز شده‌اند.

مواظبت بر لحن و تعابیر انتقادها

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: اکنون اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌های متفاوت و حتی ضعف مدیریت‌ها دلیل شرعی و عقلی برای به هم خوردن مهر و الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد نمی شود.

وی افزود: هرچند ممکن است هرکسی در فضای ذهن و ایده و فکر خود نسبت به عملکردها و مدیریت‌ها و سلایق دیگران و مسئولان انتقادی داشته باشد اما لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی که همه مشکلات و نارسایی‌ها از آنان سرچشمه گرفته است، به سوی مسائل فرعی منحرف شود.

وظیفه شرعی و شب تاریکی که در پیش است

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: در منشور روحانیت امام راحل تاکید شده که مردم ایران مواظب سوء استفاده دشمنان از برخورد قاطع نظام با متخلفین به‌ ‌اصطلاح روحانی بوده و با موج‌آفرینی و تبلیغات اذهان نسبت به‌ ‌روحانیون متعهد بدبین نشود. این دلیل برعدالت نظام است که امتیازی برای هیچکس‌ ‌قائل نیست.

وی افزود: وظیفه شرعی و الهی برای‌ ‌جلوگیری از تکرار حوادث تلخ دوران استکبار و رسیدن به اطمینان از قطع نفوذ بیگانگان در حوزه‌ها، حفظ اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی است ‌وگرنه شب تاریکی در پیش است.

وی با اشاره به اینکه امام در منشور روحانیت مامور بودن به وظیفه را تاکید کرده نه رسیدن به نتیجه، گفت: ترس از نرسیدن به اهداف مجوز عدول از اهداف نیست باید به آنچه که وظیفه است عمل کنیم.

آیت الله شب زنده دار با تاکید بر اینکه در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سر نیزه بوده و نه سرمایه پول‌پرستان و ثروتمندان،  هنر و صداقت و تعهد روحانیت را سبب گزینش آنها از سوی مردم دانست.

وی در پایان با اشاره به آیه ١١ سوره یاسین، بر احیا و تقویت دو صفت ارزشمند تبعیت و خشیت برای استفاده بهینه و کامل از کتاب خدا و معارف الهی تاکید کرد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
بسیار عالی و کامل و جامع..خبر رو مهر دیدم فکر کردم 10 دقیقه صحبت کردن...
1
1