۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۷۲۹۰۵۲
حجت الاسلام حسناتی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

نقش روحانیت در استمرار انقلاب/ مؤلفه های حوزه انقلابی

نقش روحانیت در استمرار انقلاب/ مؤلفه های حوزه انقلابی
حجت الاسلام حسناتی تحقق اسلام به تمام معنا را از مؤلفه های حوزه انقلابی دانست و به تبیین نقش روحانیت در استمرار انقلاب اسلامی پرداخت.

حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی در گفت‌وگو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش حوزه و روحانیت نسبت به انقلاب اسلامی و استمرار آن اظهار داشت: همان گونه که شروع انقلاب اسلامی از شهر قم و توسط روحانیون بوده است، استمرار آن نیز توسط روحانیت اصیل می باشد.

وی در ادامه افزود: برای بقای یک چیز، همان علتی که به وجود آورنده آن است، اگر حفظ شده و مستدام شود، آن چیز نیز باقی و استمرار خواهد داشت و انقلاب اسلامی با آن اهدافی که شکل گرفت، توسط آن روحانیون و با آن ویژگی هایی که در آن زمان از لحاظ اخلاص و ویژگی هایی که از لحاظ این که آنان در صدد تحقق اسلام ناب داشتند، به وجود آمد.

مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی بیان داشت: در آن زمان، صِرف ریاست و ریاست طلبی دنبال نمی شد؛ چراکه اصلاً بحث ریاست و ریاست طلبی مطرح نبود و بحث اصلی این بود که در عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وظیفه ای بر دوش منتظران واقعی است که عبارت از تشکیل حکومت اسلامی می باشد.

وی در ادامه افزود: این وظیفه در عصر امروز نیز وجود دارد؛ یعنی امروزه نیز عصر غیبت است و در این عصر یکی از وظایفی که منتظر حقیقی و واقعی به عهده دارد این است که از انقلاب اسلامی حفظ و صیانت کند و به همان دلیلی که انقلاب اسلامی تشکیل شده و به وجود آمد به همان دلیل نیز باید استمرار پیدا کرده و بقاء داشته باشد و همان افراد با همان ویژگی هایی که این انقلاب را به وجود آوردند، همان ها نیز می‌توانند این انقلاب را حفظ کنند؛ روحانیت اصیلی که مخلصانه و مجاهدان به میدان آمده و هدفشان جز تحقق اسلام ناب محمدی(ص) و زمینه سازی برای ظهور حضرت ولیعصر(عج) نبود.

مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی قم در ادامه با اشاره به لوازم استمرار انقلاب اسلامی افزود: برای استمرار انقلاب اسلامی و شکل گیری حوزه انقلابی باید همان ویژگی ها در روحانیون امروز نیز وجود داشته و تقویت شود تا حوزه انقلابی مانده و در استمرار انقلاب اسلامی نقش آفرین باشد.

حجت الاسلام حسناتی اظهار داشت: اگر حوزه های ما انقلابی نباشند و هدف آنان، تحقق اسلام ناب و عمل به وظیفه الهی نباشد، علی القاعده انقلاب اسلامی استمرار پیدا نخواهد کرد؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمود «اگر حوزه انقلابی نباشد یا منزوی خواهد شد و یا به انزوا کشیده می شود» و در نتیجه ناکارآمد شده و هرچند پوسته ای از ظاهر اسلام و حوزه باقی مانده باشد، اما درونش تهی از اسلام حقیقی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مولفه های حوزه انقلابی بیان داشت: یکی از مولفه های حوزه انقلابی این است که حوزه به دنبال تحقق اسلام به تمام معنا است؛ یعنی حوزه این گونه نیست که سکولار بوده و دین را از سیاست جدا بداند و این گونه نیست که دوگانه عمل کرده و منفعت طلب باشد.

مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی ابراز کرد: در برخی از مواقع برخی از افراد در حوادثی مثل توهین به مقدسات و قرآن کریم این گونه بیان می کنند که چون حوزه مستقل است، پس ما در آن دخالت نمی کنیم و حوزه نیز دخالت نکند؛ اما وقتی بحث مالی و دریافت بودجه از دولت اسلامی برای حوزه مطرح می گردد در آن زمان دیگر بحث استقلال حوزه مطرح نمی شود و این دوگانگی در عمل با شعارهایی که داده می شود منافات دارد.

حجت الاسلام حسناتی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مولفه های حوزه انقلابی این است که محور و خط یکی بوده و عملکردها بر روی مبنا باشد؛ چراکه اگر مبنا استقلال حوزه است، باید همه جا استقلال حوزه مبنا بوده باشد و اگر مبنا وابستگی حوزه است، باید همه جا وابستگی باشد؛ نه این که گاهی مستقل و گاهی وابستگی مطرح گردد.

مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی در پایان اظهار داشت: در اسلام ناب، جدایی دین از سیاست و جدایی حکومت از دین معنایی ندارد و بستر اجرای اکثر احکام دینی، نیازمند حکومت اسلامی است و اگر تشکیل حکومت اسلامی و استمرار آن ممکن نباشد، علی القاعده اجرای این احکام نیز ممکن و میسر نمی گردد.

ارسال نظرات