۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۷۱۲۶۶۴
حجت‌الاسلام هدایت مطرح کرد؛

ریشه مشکلات فرهنگی، شهرسازی غیر اسلامی است

ریشه مشکلات فرهنگی، شهرسازی غیر اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه بزرگ ترین مشکل مسکن ما در کشور، مشکل سوداگری در این حوزه است و قیمت مسکن ها در کشور سرسام آورد است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد هادی هدایت استاد حوزه و دانشگاه، در سخنرانی مسجد حضرت زینب (س) پردیسان، با اشاره به لزوم و اهمیت ایجاد محله و شهر اسلامی با معماری اسلامی درباره مسکن های شهری اظهار داشت: امروزه حوزه علمیه برای ایجاد شهر و مسکن اسلامی برنامه و نقشه آماده دارد؛ کرسی درس خارج فقه عمران شهری در حوزه علمیه قم، شاگردان خوبی که توان پیاده سازی منویات اسلام در این حوزه را دارند تربیت کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به درس فقه عمران شهری گفت: در حوزه علمیه مهندسین با تجربه و خبره در درس فقه عمران شهری و معماری اسلامی، این شاخه فقهی را فرا گرفته اند و با بهره گیری از علم روز فنی و مهندسی، نقشه شهر و خانه اسلامی را آماده اجرا کرده اند.

وی افزود: امروز مسئولین باید نقشه شهر، محله و مسکن اسلامی را اجرایی کنند و هیچ توجیهی ندارد که براساس روال گذشته، طرح شهر و مسکن ما، براساس نقشه شهری و مسکن غیر اسلامی طراحی شود.

حجت الاسلام هدایت ابراز داشت: یادمان باشد که کرامت انسانی یک مسلمان اجازه نمی دهد که قانونی غیر از قانون خدا و طرح و برنامه ای غیر از آنچه خدا می خواهد برایش اجرا شود، اصلا با کرامت یک انسان مسلمان سازگار نیست که براساس تمایلات منفعت طلبانه اقتصاد لیبرالی قفس هایی به اسم مسکن، تراکم سازی شود و با قیمت هایی نامناسب عرضه شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: شکل و هیئت مسکن و محله و شهر باید با روح و فضایی که اسلام برای آن ترسیم کرده است، تناسب و تطبیق داشته باشد؛ باید در شهر مقدس قم، الگو و نمونه شهر اسلامی را به دنیا نشان دهیم و نباید شهر قم شبیه شهرهایی در دنیا باشد که مشکلات عدیده‌ای به خاطر تراکم و معماری غلط مسکن دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سوداگری یکی از بزرگترین مشکلات مسکن در کشور است، افزود: چرا کشور اسلامی ایران از نظر قیمت مسکن در بدترین رتبه کشورهای دنیا در گرانی است و ام القری جهان اسلام از آخر هفتمین کشور در حوزه گرانی مسکن شمرده می شود؛ در حالی که وقتی انقلاب اسلامی ما شروع شد، اولین نهادی که قبل از کمیته امداد به دستور امام راحل بنا نهاده شد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود که امام راحل فرمودند این حداقل حقوق فرد در جامعه است که باید مسکن داشته باشد.

حجت الاسلام هدایت خاطر نشان کرد: باید مشکل زمین در کشور حل شود؛ در نظام اقتصادی اسلام که طرح آن در حوزه های علمیه به تفصیل کار شده و آماده است، زمین امری است که باید در توزیع اولیه در اختیار همه انسان‌هایی که در پی آبادانی آن هستند قرار بگیرد، همانند آنچه امام راحل فرمودند که «این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد، باید با حل شدن مشکل مسکن، همه‌ی بندگان خدا از این موهبت الهی استفاده کنند.»

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: از منظر اسلام زمین کالای تجاری که بتوان با آن سوداگری کرد محسوب نمی شود، باید طوری برنامه ریزی شود که دولت با در اختیار قرار دادن زمین، به همه شهروندان جامعه اسلامی، مقابل سوداگران و محتکرین بایستد و طبق قانون اسلامی زمینی که توسط محتکر و سوداگر بلااستفاده گذارده شده را در اختیار مستحق قرار دهد.

وی در ادامه افزود: مطابق پیام امام خمینی(ره) به بنیاد مسکن در 21 فروردین 1358، هر کاری که در حوزه مسکن و شهرسازی بخواهد انجام بگیرد باید با حضور یک روحانی اسلام شناس باشد، چرا امروز در طرح مسکن سازی از حوزه علمیه نظرخواهی نمی شود؟ کجا نظر حوزه علمیه این است که مسکن های قوطی کبریتی ۱۲ طبقه به بالا با طرح و نقشه غیر اسلامی ساخته شوند؟

پژوهشگر حوزه فقه نظام ابراز کرد: یکی از بزرگ ترین مشکلات در کشور ما مسأله تراکم غلط و بی مورد نسبت به مسکن است؛ با اجرای نامناسب طرح مسکن مهر در حوزه تراکم سازی(یعنی نسبت جمعیت به مساحت) نیز جزء بدترین کشورها در دنیا قرار گرفتیم.

وی در ادامه افزود: مهندسین خوب ما با محاسبات دقیق متوجه شده اند اگر به هر ایرانی در جهت تحقق دستور دین اسلام نسبت توسعه افقی شهری بجای توسعه عمودی، یک زمین هزار متری بدهیم و نقاط زندگی سخت مانند کوهستانی سخت و کویربرهوت را نیز در نظر نگیریم صرفا چهار درصد زمین های پهناور کشورمان ایران مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین با این نعمت و سرمایه بزرگ طبیعی جایی برای تراکم سازی های غلط و بی مورد آثار زیانبار و جبران ناپذیر فرهنگی و اجتماعی دارد نیست.

حجت الاسلام هدایت خاطر نشان کرد: ریشه و پیشینه بسیاری از مشکلات فرهنگی بزهکاری ها و جنایات در کشور را باید در شهرسازی غلط و تراکم سازی و معماری غیراسلامی مسکن هایمان جستجو کنیم و خیلی دنبال عوامل بیگانه نباشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: دکتر محسن کلانتری نویسنده کتاب طراحی شهری و پیشگیری بزهکاری می گوید: «مسکن مهر ﺑﺎ ﺟﺎی‌دادن اﻧﺒﻮﻫﯽ از ﺟﻤﻌﯿـﺖ اﻧﺴـﺎﻧﯽ با گسست فرهنگی بالا، در فضای اندک شهرک‌های عمومی می‌تواند پیامدهای منفی متعددی بر شهروندان و مسئولان تحمیل کند که جرم، ازجمله این پیامدهای منفی است، به‌طورکلی افزایش جرم با افزایش تراکم جمعیت در محلات شهری رابطه‌ مستقیم دارد و این مسئله در نواحی عقب‌مانده‌ شهری و مجموعه‌های مسکونی عمومی و پرجمعیت نظیر مسکن مهر کاملاً صادق است.»

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: از نظر اسلام مسکن، خوابگاه نیست؛ بلکه محل سکونت و رشد و تعالی انسان ها است و طرح غلط مسکن و شهرسازی در ازدیاد آمار طلاق و کاهش آمار فرزندآوری بشدت موثر است از دیگران آثار شهر و مسکن غیر اسلامی، تغییر در سبک زندگی اسلامی، اخلال در روابط خانوادگی، افزایش بیماری ها، افزایش پرخاشگری و جرم و جنایت در کودکان بوده است.

وی در ادامه با نقل روایاتی از معصومان علیهم السلام به ممنوعیت انبوه سازی اشاره کرد و اظهار داشت: اسلام ساخت خانه ها و نگهداری آنها برای اینکه در آینده گران شده و بفروشند را امری مذموم و ناپسند شناخته است و اسلام برای شهرسازی و خانه سازی برنامه دارد و مسئولان مربوطه حداقل به نحو آزمایشی هم که شده باید طرح های اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و آن را به اجرا گذارند.

ارسال نظرات