۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۷۰۲۱۸۴
امام جمعه دامغان:

محور مطالبه گری نگاه کارشناسی و اخلاق مداری در چارچوب عقل، شرع و قانون باشد

محور مطالبه گری نگاه کارشناسی و اخلاق مداری در چارچوب عقل، شرع و قانون باشد
امام جمعه دامغان مطالبه گری مردمی در جامعه را نشانه حیات اجتماعی دانست و گفت: محور مطالبه گری‌ باید نگاه کارشناسی و اخلاق مداری در چارچوب عقل، شرع و قانون باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در نشست هم اندیشی گروه‌های مردمی مطالبه گران شهرستان دامغان که در محل سالن شهدای بسیج این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: مطالبه گری در فرهنگ دینی ما در حوزه خیرخواهی تعریف می‌شود و در برگیرنده همان شرایطی است که برای امر به معروف و نهی از منکر در شرع مقدس اسلام آمده است.

امام جمعه دامغان با بیان اینکه اینجانب از این شور خیرخواهی و مطالبه گری که از روز نخست حضور خود در شهرستان به عنوان امام جمعه شاهد آن هستم و نشانه حیات، پویایی و نشاط اجتماعی است، بسیار خرسندم، خاطرنشان کرد: اگر فریادی در برابر تبعیض و کاستی‌ها زده نشود، نشانه بی رمقی و کسالت و عدم وجود نشاط اجتماعی است، اما باید در بستر خیرخواهی و قانون مداری فریاد حق طلبی برآورد.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با اشاره به اینکه در بسیاری از مباحث اختلافات و خطا‌های احتمالی در عرصه خدمت به مردم با گفت‌وگو، تذکر و نصیحت خیرخواهانه اصلاح می‌شود و این مسیر خیرخواهی فردی و اجتماعی از منظر تعالیم دینی بسیار حائز اهمیت و پسندیده است، گفت: محور مطالبه گری‌ها باید نگاه کارشناسی و اخلاق مداری در چارچوب عقل، شرع و قانون باشد، نباید در این مسیر شخصیت کسی را در مجامع عمومی خرد کنیم یا آبروی انسانی را ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان تصریح کرد: گماردن مدیران متعهد و متخصص در رأس ادارات و نهاد‌های مختلف و خدمت صادقانه و پاسخگو بودن مدیران نسبت به وظابف خود از حقوق مردم بر مسئولان است و در عین حال از نظر شرع مقدس اسلام اگر مسئولی در سمتی منصوب شده، اما لیاقت و کارایی ندارد، اجازه نداریم به اسم مطالبه گری به وی توهین کنیم و شخصیت وی را خرد کنیم.

امام جمعه دامغان اضافه کرد: در امر مطالبه گری، آرمان‌گرایی باید اساس حرکت باشد، یعنی تعریف کنیم در راستای چه نیاز و دغدغه‌ای مطالبه گری می‌کنیم، مبنای علمی، تخصصی و قانونی مطالبه ما چیست، پایگاه مردمی مطالبه ما چه اقشاری هستند، چه می‌خواهیم، در موضوع مورد مطالبه اکنون در چه نقطه‌ای هستیم و می‌خواهیم به چه نقطه‌ای برسیم.

وی منسجم بودن فعالیت‌ها در عرصه مطالبه گری و داشتن تشکلی بامدیریت واحد و البته احترام و اتکا به نظرات مختلف را لازمه توفیق گروه‌های مطالبه گری مردمی این شهرستان دانست و اظهارداشت: یکی از نکات بسیارمهم این است که مطالبه گری ما نباید آب به آسیاب دشمن بریزد و از آن به عنوان گسست و تشتت بین مردم و یا بین مردم و مسئولان تعبیر شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان در بخش پایانی سخنان خود، برلزوم صبر و استقامت در مطالبه گری بحق و قانونی تأکید کرد و افزود: وقتی به این نقطه رسیدیم که مسئله‌ای مطابق با قاون و شرع از حقوق تضییع شده مردم است، باید عاقلانه، پایدارانه و اخلاق مدار تا حصول نتیجه پیش برویم، مطالبه گری مردمی نباید مانند رعد و برق زودگذر باشد.

گفتنی است، در این نشست نمایندگان گروه‌های مردمی مطالبه گری شهرستان دامغان هر یک نقطه نظرات خود را در حوزه‌های مختلف بیان نموده و بر مطالبه گری اخلاق مدارانه در چارچوب قانون در برابر برخی تبعیض ها، کاستی‌ها و سوء مدیریت‌ها تأکید کردند. /۹۷۷/پ210/

جواد رمضانیان
ارسال نظرات