۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۷۰۰۳۳۴

چرا باقری‌ پیش‌نویس‌ دوره‌های قبلی مذاکرات وین را کنار گذاشت؟

چرا باقری‌ پیش‌نویس‌ دوره‌های قبلی مذاکرات وین را کنار گذاشت؟
آن چیزی که داشت در وین۶ حاصل می‌شد، حداقل در بحث تحریم‌ها چیزی بسیار ضعیف‌تر و بدتر از برجام بود. البته آن زمان، تیم مذاکره‌کننده هم این صحبت‌های روحانی را تا روز آخر به صورت جدی تایید نکرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، با پیشرفت روند مذاکرات وین که رفع تحریم‌ها علیه کشورمان را دنبال می‌کند، فشارهای رسانه‌ای و آتش توپخانه جنگ روانی غربی‌ها علیه روند گفت‌وگوها نیز شدت گرفته است. هدف فشارهای شبانه‌روزی رسانه‌های عمدتا همسو با خواسته‌های آمریکا، تضعیف تیم مذاکره‌کننده کشورمان با راهبری علی باقری‌ و در حاشیه قرار دادن مطالبات به‌حق ایران است. یکی از موارد دیگری که برای افزایش فشارها بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی مطرح می‌شود، خبرسازی درباره روند مذاکرات وین۶ است.(مذاکراتی که در روزهای پایانی دولت دوازدهم صورت گرفت)

به همین منظور و برای بررسی آن چیزی که در واقعیت درجریان مذاکرات وین۶ رخ داد، پاسخ به این پرسش که چرا باقری‌ پیش‌نویس‌ دوره‌های قبلی مذاکرات وین را کنار گذاشت، با مسعود براتی، کارشناس حوزه تحریم گفت‌وگو کرده‌ایم.

براتی در ابتدا با اشاره به وجود اختلافات جدی بر سر ماهیت تحریم‌های موجود علیه ایران در روند مذاکرات، گفت: «تا جایی که شخصا بررسی کردم، چیزی که آن ایام، در دور ششم مذاکرات درباره تحریم‌ها عمدتا تحت عنوان «به نقل از منابع آگاه» توسط پرس تی‌وی منتشر می‌شد، درست بود. ما در بحث تحریم‌ها چند چالش داشتیم. یک اینکه آمریکا حاضر نشده بود با برداشتن آنها که البته عمده آنها هم مربوط به بعد از برجام بوده است موافقت کند. چالش دیگری هم که وجود داشت، بحث تحریم تسلیحاتی بود که آشکارا مغایر با برجام است. طبق قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم تسلیحاتی ایران تمام شده بود. دستور اجرایی‌ که دونالد ترامپ در شهریورماه سال گذشته اعمال کرد خلاف برجام بود اما همچنان در ۶ دوره از مذاکرات وین، این نکته برطرف نشده بود. فرمانش هم تحت عنوان فرمان اجرایی ۱۳۹۴۹ مطرح است.

موضوع دیگری که اختلافات بر سر آن باقی مانده بود و حل نشده بود، مربوط به تحریم‌های خارج از برجام است. مواردی مثل تحریم دفتر رهبری، تحریم خود رهبر و نهادهای وابسته به دفتر رهبری است که الآن شامل آقای رئیسی و آقای مخبر هم می‌شود. طبق همین فرمان اجرایی ترامپ، این افراد همچنان در تحریم هستند. مساله افرادی که تحریم‌ شده‌اند نیست، مساله این است که این تحریم‌ها، بعد از خروج آمریکا از برجام و ذیل سیاست فشار حداکثری اعمال شده است.

موضوع دیگری که در بحث تحریم‌ها حل نشده بود آن است که طرف آمریکایی گفته بود من آدم‌های تحریم شده را به قبل از زمان برجام بازنمی‌گردانم. بحث بازگشت به نقطه برجام را هم قبول نداشت و برای همین، بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد را در لیست تحریم نگه داشته است و به آن عنوان لیست قرمز داده است. گفته بود من به‌هیچ‌وجه به‌ این اسامی دست نمی‌زنم. درصورتی که در برجام، چیزی حدود ۱۸۰ فرد و نهاد در تحریم باقی مانده بودند.

نکته مهم دیگر درباره مسائل حل نشده در مذاکرات وین۶، مساله تضمین است. مساله‌ای که اصلا توسط آمریکا پذیرفته نشده بود و در نقطه آخر وین۶ تضمینی برای جلوگیری از خروج و نقض عهد مجدد آمریکا وجود نداشت.» 

براتی در پایان، با اشاره به وضعیت مذاکرات صورت‌گرفته در روزهای پایانی دولت دوازدهم و مفاد پیش‌نویسی که روحانی آن را نهایی‌شده و «منتظر یک امضا» عنوان می‌کرد، گفت: «آن چیزی که داشت در وین۶ حاصل می‌شد، حداقل در بحث تحریم‌ها چیزی بسیار ضعیف‌تر و بدتر از برجام بود. البته آن زمان، تیم مذاکره‌کننده هم این صحبت‌های روحانی را تا روز آخر به صورت جدی تایید نکرد. از طرفی با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، یک کمیته تطبیقی شکل‌گرفت که این کمیته تطبیق وظیفه داشت این مسائل را بررسی کند. کمیته در دوره انتقال قدرت شکل گرفت و آقای باقری‌ هم به‌عنوان نماینده دولت جدید در کمیته حضور داشت. نتیجه هم این شد که حرف‌ آقای روحانی درباره روند دور ششم مذاکرات اثبات نشد.»

ارسال نظرات