۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۹۹۲۲۰
وزیر علوم در اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت سرمایه گذاری در عرصه علم و فناوری

ضرورت سرمایه گذاری در عرصه علم و فناوری
زلفی گل با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در زمینه علم و فناوری گفت: اگر در زمینه فرهنگی سرمایه‌گذاری نکنیم دیگران سرمایه‌گذاری کرده و فرهنگ ما را تغییر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه شهید سردار سلیمانی انسانی کم نظیر بود، گفت: اخلاق و روش و سیره زندگی شهید سلیمانی الگویی برای مسؤولان نظام باید باشد.

وی در ادامه با اشاره به فراجناحی بودن و دل در گرو نظام مقدس اسلامی داشتن شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: این شهید همیشه برای مردم و برای رضای خداوند متعال حرکت می‌کرد و محبوبیت ایشان در مراسم تشییع ایشان به خوبی مشاهده شد.

زلفی‌گل با تأکید بر اهمیت حفظ وحدت و همدلی برای بهبود بخشیدن به شرایط کشور، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی همه مردم را فارغ از نژاد و جناح و مذهب خودی می‌دانستند، خودی هم کسی است که از موفقیت ایران خوشحال بشود و با این تعریف اشخاص در اقصی نقاط جهان خودی محسوب می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به ضرورت توجه به فرهنگ و سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ اشاره کرد و گفت: اگر ما برای فرهنگ سرمایه‌گذاری نکنیم دیگران برای ما فرهنگ تولید خواهند کرد، بهترین مکان برای ایجاد فرهنگ و اخلاق دانشگاه است و در وزارت علوم وظیفه داریم در این زمینه روشنگری کنیم.

وی در ادامه از اخذ مجوز صندوق علوم، تحقیقات و فناوری در کشور خبر داد و افزود: این صندوق به عنوان ابزار و اهرم مالی در اختیار وزارت علوم برای مدیریت هرچه بهتر کشور در این عرصه‌ها کارایی دارد، این صندوق در سال 98 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود که تا به امروز صدور مجوز آن انجام نشده بود.

زلفی‌گل با اشاره به افتخارات و دستاوردها و کارنامه پر افتخار دانشگاه صنعتی اصفهان در طول چهار دهه اخیر، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی، علمی، پژوهشی و فناوری سرآمد است و بسیاری آرزوی تحصیل در این دانشگاه را دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: توانایی علمی کشور ما به خوبی می‌تواند در عرصه بین المللی خودنمایی کرده و باید در مسیر پیش رو دستاوردهای کشور در این عرصه تقویت و از آن صیانت بشود. نیازمند سیستمی برای هدایت ظرفیت‌های تحقیقاتی و فناوری در راستای تأمین نیازهای کشور هستیم، در همین راستا سامانه‌ای تحت عنوان «نظام ایده‌ها و نیازها» موسوم به «نان» راه اندازی خواهد شد که همه نیازهای کشور در این سامانه مورد داوری، تأیید و نمایه سازی قرار خواهد گرفت و اساتید در زمینه پایان نامه دانشجویان می‌توانند مبنای خود را مسائل ذکر شده در سامانه قرار بدهند.

وی با بیان اینکه حاکمان دانش پذیر می‌توانند مردمان خود را نجات بدهند، اظهار کرد: در دنیای هستیم که علم و فناوری مهمترین مسأله و حرف اول را می‌زند، بر همین مبنا نیاز داریم پارک های علم و فناوری در همه دانشگاه مستقر بشود.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: امروزه سرمایه و نیروی انسانی دو عامل مهم در اقتصاد هستند که اگر فناوری در کنار این دو قرار نگیرد اثربخشی و کارآیی نخواهند داشت، باید در زمینه علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم و اگر از این مسأله غفلت بورزیم دیگران با سرمایه گذاری در این عرصه باعث تغییر فرهنگ ما خواهند شد و بهترین عرصه برای سرمایه‌گذاری در زمینه علم و فناوری دانشگاه است.

گفتنی است در این مراسم از زحمات سیدمهدی ابطحی رییس پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان تقدیر و سیدعلی محمد میرمحمدی میبدی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان معرفی شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات