۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۹۴۳۸۲

تحلیل هفته

تحلیل هفته
ایران با اتکاء به سپاه پاسداران در عرصه‌های بین المللی غمی ندارد؛ اگر جمهوری اسلامی از درون ضربه نخورد و مسئولانش برای اسلام و مردم دلسوز باشند، تمدن اسلامی شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در روایات متعددی نقش و جایگاه علماء بیان شده و شاید رساترین آنها را بشود این روایت نبی مکرم دانست که فرمودند «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل»؛ علماء در طراز انبیاء قرار دارند و وارثان آنها هستند. با توجه به مسائلی که در روزهای گذشته پیرامون سخنان حضرت آیت الله صافی در دیدار رئیس مجلس مطرح شده بود، ایشان طی پیامی بار دیگر بزرگواری مراجع را اثبات کردند.

پیام ایشان بدین شرح است: با قدردانی و تشکّر از مردم شریف و عزیز ایران، مراجع معظم تقلید، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، جوامع و تشکّل‌های دینی و اجتماعی که از بیانات و مواضع متین مرجعیت شیعه مبنی بر لزوم حلّ مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حمایت نمودند به اطلاع عموم می رساند که حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله العالی فرمودند:

«حقیر از مردم بزرگوار ایران، کمال تشکّر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزّت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانی‌ها و مشکلات به فضل الهی در ظلّ عنایات حضرت بقیّه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف برطرف گردد ان‌شاء الله.»

 

تحلیل هفته

با سردبیری محمد قوچانی

حریم مرجعیت بهانه است

از آنجا که نقد منتشر شده به کلام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از سوی اصولگرایان مطرح شده بود، جبهه فرصت طلب و سوء استفاده گر اصلاح طلب از این اشتباه استفاده کرده و خود را مدافع و دلسوز مراجع و علما نشان داد. با نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب و با کمی مطالعه درباره مبانی اسلامی خواهیم فهمید که اصلاح طلبان با رهبری فکری امثال سروش و حجاریان هیچ سنخیتی با مراجع عظام تقلید ندارند و اختلاف بین اینها اختلاف مبنایی است حال چه شده که گربه محض رضای خدا موش می‌گیرد؟!

البته اختلاف غرب زده‌ها با اسلام ناب به پیش از انقلاب نیز باز می‌گردد؛ به آن زمان که حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در جواب به کتاب ضاله شهید جاوید به قلم صالحی نجف آبادی، کتاب شهید آگاه را نوشتند. از جمله مدافعان کتاب ضاله شهید جاوید منتظری و باند مهدی هاشمی بود که امتداد خط فکری اینها امروز به اصلاح طلبان و ژورنالیست‌های اینان می‌رسد.

امثال محمد قوچانی، مسیح مهاجری، سروش محلاتی و... افرادی هستند که در این ایام به موج سواری از سخنان ناصحانه حضرت آیت الله صافی پرداخته و خود را دلسوز این مرجع مخالف غرب زدگی معرفی کردند. آقای سروش محلاتی در روز 11 آبان 1400، اقدام به ارائه تفسیری سست و گزینشی از آیات و روایات پرداخته، تلاش کرد برداشت‌های سیاست‌زده خود از منابع دینی را به حضرت آیت‌الله صافی نیز نسبت دهد! سخنانی که بیش از پیش مصداق تفسیر به رأی آیات قرآن کریم گشت.

سروش محلاتی گفت: «اگر ولایت کافر را نپذیریم ممکن است به حرج بیفتیم. اینجا باید چه کرد؟ حمایت از مظلوم وظیفه است و شرع هم گفته است. باید از مظلومی که در جامعه ما نیست هم حمایت کرد اما این سیاست ممکن است برای مردم مسلمان خودمان مشکل ایجاد کند... نباید تحت ولایت کفار رفت، به تعبیر امروزی سلطه آنها را نباید پذیرفت. ولی از عجائب این است که همین دستور بلافاصله یک استثنا خورده است. می گوید مگر اینکه از آنها نگران باشید. تقیه اینجا به معنای خوف است و به معنای تقیه مطرح نیست. این تقیه مربوط به خوفی است که مسلمانان درباره عدم پذیرش ولایت کفار دارند. مربوط به ضرر بالفعل نیست...

 

تحلیل هفته

 

همه دنبال اسلام

در همین ایام، گروهی از مؤسسه امام خمینی با مدیریت فرزند آیت الله مصباح رضوان الله علیه ستادی برای بزرگداشت حضرت علامه تشکیل دادند و در اولین دیدار خود به نزد حضرت آیت الله صافی گلپایگانی رفتند. این مرجع تقلید نیز با هوشمندی تمام از حالت قلبی خود نسبت به آیت الله مصباح خبر داد و گفت: بنده از اول به ایشان اخلاص و ارادت داشتم، از همان اول که ایشان در این مهدیه سخنرانی می‌کردند؛ وجود ایشان واقعاً خیلی مغتنم بود و ان‌شاءالله خط ایشان را ادامه دهید.

این را همه می‌دانند که جبهه غرب زده اصلاحات دشمنی دیرینه با آیت الله مصباح دارد و وقتی حضرت آیت الله صافی مسیر و خط ایشان را تأیید می‌کنند و بر ادامه آن تأکید دارند یعنی دشمنان خونی ایشان را نیز نفی کرده اند. هیچ مرجع سلیم النفسی نیست که اسلام را به غرب بفروشد ولی غرب زدگان در همه حال به دنبال تصاحب مرجعیت یا ساخت مرجع برای تفکر خود هستند.

 

آ / تحلیل هفته

 

قضیه دزدیدن نفت چه بود؟

اخیرا در پی رفتار خبیثانه ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی کشور، قایق‌های تندروی سپاه پاسداران واکنشی قاطع نشان داده که پس از این ماجرا ناو آمریکایی صحنه را ترک می‌کند. در این تقابل که مربوط به چند وقت اخیر بوده، آمریکائی‌ها یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرده و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.

همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. نیروهای آمریکایی مجدداً با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند.

بنا بر اعلام روابط عمومی کل سپاه این نفتکش در ساعت ۸ صبح سوم آبان ماه ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی در لنگرگاه بندر عباس پهلو گرفته است. خبرگزاری المیادین با تیتر «سپاه پاسداران» توانست دزدی دریایی آمریکا در سرقت نفت ایران را ناکام بگذارد، نوشت: نیرو‌های سپاه پاسداران ایران تلاش آمریکا برای سرقت محموله نفت ایران در منطقه دریای عمان را خنثی کردند، این سومین عملیات در دو هفته اخیر است.

 

آ / تحلیل هفته

 

استاندار قم

هرچند کمی دیر ولی خب استاندار قم بالاخره مشخص شد؛ سردار سید محمدتقی شاهچراغی. سید محمد تقی شاهچراغی متولد ۱۳۴۰ در قم است که بعد از اتمام دوره دبیرستان و اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه قم شد. وی با آغاز جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌های حق علیه باطل شده و پس از مدت کوتاهی بعنوان یکی از فرماندهان لشکر همیشه پیروز ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) در کنار بزرگانی چون شهید زین‌الدین به دفاع از کشور پرداخت. استاندار جدید قم، پس از دفاع مقدس نیز سابقه فرماندهی سپاه‌ استان‌های سمنان، گلستان، مرکزی، مازندران و استان تهران را در کارنامه دارد و از مهرماه ۱۳۹۷ تاکنون نیز فرماندهی سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم را بر عهده داشته است.

شورای عالی اداری در هشتادمين جلسه مورخ ۱۳۷۷/۷/۲۸ بنا به پيشنهاد سازمان امور اداري و استخدامي کشور و وزارت کشور در اجراي مفاد تبصره ۳۱ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران شرح وظایف استانداران را تصویب کرده است.

قم امروز بیش از هرزمانی مورد هجمه دشمن واقع شده و این سخن رهبر انقلاب که آنتی تز انقلاب نیز از قم خواهد بود بیش از پیش لمس می‌شود. در شهری مانند قم که مرکز انقلاب و پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شمار می‌رود تمام مسئولیت‌های محوله به استاندار باید انجام شود و به خصوص بر روی «حفظ و حراست از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران و گسترش فرهنگ اصيل اسلامي» و «هدایت و هماهنگی اقدامات مربوط به پیشگيري و جلوگيري از منکرات و مفاسد اجتماعي» که از جمله وظایف استاندار است باید تأکید بیشتری صورت بگیرد.

 

تحلیل هفته

 

طرح تفحص از بورس چیست؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد محورهای تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: بر اساس آنچه در جلسه علنی مجلس قرائت شد، یکی از موارد مهم این است که چرا شاخص بورس تهران سال گذشته از 2 میلیون واحد هم فراتر رفت، اما بعد از آن بیش از 30 درصد سقوط کرد و در این سقوط به ارزش 70 میلیارد دلار سرمایه مردم آب شد.

غلامرضا مرحبا همچنین با اشاره به اینکه این طرح در روز 11 آبان ماه کلید خورد گفت: کارهای مقدماتی آن انجام می‌شود و تا زمانی که تبدیل به قانون شود ظرف یکی دو هفته آینده تحقیق و تفحص از کل بازار سرمایه شامل سازمان بورس اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا انجام خواهد شد.

این طرخ بارقه امیدی است که نشان می‌دهد مجلس از دل مردم و برای مردم است که به درد دل‌های مردم رسیدگی می‌کند. به نوعی می‌شود این طرح را همان بررسی ترک فعل‌ها، کم‌کاری‌ها و حتی بررسی دست اندازی‌های عمدی دانست که بانیان وضع امروز مملکت را پای میز محاکمه می‌نشاند. به عنوان نمونه یکی از موارد برای تحقیق و تفحص این است که: بر اساس چه پشتوانه کارشناسی سال گذشته رئیس جمهور وقت از مردم دعوت کرد و میلیون‌ها نفر به بورس آمدند و بعد از آن سرمایه‌های آنها از بین رفت.

ارسال نظرات