۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۶۸۵۵۷۰
رییس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تشریح کرد؛

گزارشی از روند تولید نرم افزار ترتیل خوانی «آوای معرفت»

گزارشی از روند تولید نرم افزار ترتیل خوانی «آوای معرفت»
اصفهان _ حجت الاسلام سجادی گفت:بسیاری از تلاوت‌ها با گام بالا از سوی سعودی‌ها و وهابیون است و باید قرائت قرآن کریم با الحان فارسی و در دستگاه های فارسی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید احمد سجادی رییس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در آیین رونمایی از نرم افزار ترتیل خوانی قرآن کریم به روش تندخوانی «آوای معرفت» با بیان اینکه اصفهان یک شهر فرهنگی و پایتخت فرهنگی کشور محسوب می‌شود، گفت: بسیاری از کارهای فرهنگی در اصفهان مغفول مانده است، پس از رونمایی از نرم افزار قرآنی طنین وحی که ترتیل‌ها اکثرا مربوط به کشورهای عربی بود، متوجه شدیم در اصفهان نسبت به ترتیل قرآن کریم غفلت شده است و تصمیم گرفتیم ضبط ترتیل قرآن در اصفهان را آغاز کنیم.

وی در ادامه افزود: ضبط این کار با حضور قاری ممتاز کشوری آقای حق شناس انجام شده است، در تلاوت این کار به محتوای آیات برای تعیین لحن به خوبی توجه شده و حتی نوع وقف‌ها نیز به صورت دقیق اجرا و انجام شده است.

مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه تمام الحان و الفاظ قرآن کریم که امروز رایج است و مردم می‌شوند عربی است، اظهار کرد: بسیاری از تلاوت‌ها با گام بالا از سوی سعودی‌ها و وهابیون صورت گرفته و ما باید در این زمینه تدبیر کنیم، قرائت قرآن کریم با الحان فارسی و در دستگاه های فارسی موضوعی است که باید به آن توجه کنیم و این موضوع در دستور کار مؤسسه معرفت قرار گرفته است.

حجت الاسلام سجادی خاطرنشان کرد: نباید اجازه بدهیم رونمایی از نرم افزار معرفت گام آخر ما باشد، از اصحاب قرآن و قاریان قرآن خواهش داریم که ما همه کارهای فنی را در مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تقبل می‌کنیم تا قاریان عزیز همراهی کنند و ما بتوانیم قرائت های دیگری را نیز ضبط و تهیه کنیم.

لازم به ذکر است در این مراسم از نرم افزار ترتیل خوانی قرآن کریم به روش تند خوانی با قرائت استاد حق شناس با حضور آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان و آیت الله مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری رونمایی شد./1304/پ210/

 

باید به سمت ترتیل با الحان و دستگاه های فارسی برویم

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات