۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۶۶۶۵۷۲
به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی؛

یار صادق امام و رهبر انقلاب

یار صادق امام و رهبر انقلاب
به مناسبت ۲۹ مهر سالروز رحلت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، نگاهی گذرا به زندگی و آثار علمی این عالم انقلابی می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت 29 مهر سالروز رحلت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، نگاهی گذرا به زندگی و آثار علمی این عالم انقلابی می پردازیم.

مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی كنی 14 مرداد 1310 در روستای كن – كه در زمان حاضر بخشی از شهر تهران است- به دنیا آمد.

وی پس از طی دوره دبستان در كن، وارد مدرسه علمیه لرزاده در تهران شد و از محضر مرحوم آیت الله برهان بهره‌ برد.

او در سال 1327 درسن 17 سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت و تا سال 1340 در محضر استادان مبرز آن زمان همچون آیات مشكینی، حاج شیخ عبدالجواد سده ای (جبل عاملی)، شهید صدوقی، سلطانی، مجاهدی، رفیعی قزوینی، شعرانی، علامه طباطبایی، حضرت آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره)، حضرت آیت الله گلپایگانی و ... دروس عالی فقه، اصول فقه، تفسیر، حكمت، كلام و دروس خارج فقه و اصول را تلمذ كرد.

آیت الله فقید پس از بازگشت به تهران سال 1340 در مدرسه مروی به تدریس علوم حوزوی مشغول شد و از سال 1342 امامت جماعت مسجد جدید‌التأسیس جلیلی در میدان فردوسی را پذیرفت.

این مسجد پایگاه مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی وی شد و مبارزات علیه حكومت طاغوت، باعث دستگیری‌های متعدد،‌ تبعید،‌ شكنجه و زندانی‌شدن آیت الله مهدوی كنی گردید. وی آخرین عالمی است كه در روزهای نزدیك پیروزی انقلاب اسلامی برای چندمین بار دستگیر و در آستانه پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی آزاد شد.

مرحوم آیت الله مهدوی كنی پس از پیروزی انقلاب، از طرف حضرت امام خمینی(ره) عهده‌دار مسؤولیت‌های متعددی در نظام نوپای اسلامی شد.

مرحوم آیت الله مهدوی كنی با ورود به حوزه علمیه و آشنایی با دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مشاهده ظلم و ستمی كه در حق اسلام، علما و مردم می‌شود، روش سیاسی حضرت امام خمینی (ره) را به عنوان شیوه‌ای كه می‌تواند باعث احیای تشیع گردد، برگزید.

اولین دستگیری وی در سن 18 سالگی (1328 شمسی) در اردستان بود كه به شكنجه، تبعید و زندانی‌شدن آیت الله مهدوی کنی و بعضی از طلاب و مبلّغان همراه منجر شد.

از جمله فعالیت‌های مهم وی عضویت در مجمعی سیاسی بود كه افرادی چون آیات و حجج اسلام سعادت‌پرور (پهلوانی)، محمدی گیلانی، محفوظی، خادمی اصفهانی، شمس، سمندری، جنیدی، حاج شیخ عباس ورامینی و... در آن حضور داشت. بخشی از فعالیت‌های این مجمع صرف تحلیل فضای سیاسی كشور می‌شد.

طرح دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و فعالیت‌های سیاسی وی سبب شد كه پس از چندین بار دستگیری و بازداشت كوتاه مدت، هجوم به منزل و ایجاد محدودیت برای سخنرانی، منبر و تدریس، نهایتاً در رمضان سال 1353 شمسی ایشان بازداشت و به بوكان تبعید شوند.

آیت الله فقید پس از روشن‌شدن نقش ایشان در پرونده دیگری كه از پرونده عمومی طرفداری از حضرت امام (ره) سنگین‌تر بود، از بوكان به مهاباد و سپس به تهران اعزام می‌شوند و در كمیته مشترك ضد خرابكاری و ساواك مورد بازجویی و شكنجه‌های جسمی و روحی قرار می‌گیرند.

بخشی از اتهامات ساواك ارتباط با مبارزان ضد رژیم شاه و كمك مالی به خانواده زندانیان بود كه به چهار سال زندان محكوم شد، كه پس از دو سال با فضای سیاسی سال 55 با برخی دیگر از زندانیان سیاسی آزاد می‌شوند.

مبارزات آیت الله مهدوی كنی علیه حكومت طاغوت تا پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی زیر نظر حضرت امام (ره) ادامه می‌یابد.

از مرحوم آیت الله مهدوی كنی آثار متعدد علمی تاكنون به زیور طبع آراسته شده است كه عبارتند از: نقطه های آغاز در اخلاق عملی، اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن، بیست گفتار در شناخت ابعاد معنوی حیات عقلانی انسان، شرح دعای افتتاح، سیاست اخلاقی و اخلاق سیاسی، بیست و دو گفتار در شناخت ابعاد كاربردی دین، سیاستمدار صادق، فقیه بصیر، قاعده ضمان ید، بر محمل یادها، كتاب راهنمای بصیر، سیاست انقلابی، سلسله تقریرات دروس تفسیر قرآن كریم در 9 مجلد، نماز جمعه(تقریر دروس خارج فقه).

از ایشان مباحث علمی متعدد دیگر در قالب های متعدد برجای مانده است از جمله آن ها می توان به: تدریس خارج فقه در دانشگاه و مدرسه علمیه مروی برای دانشجویان و طلاب دوره‌های عالی،  تدریس آیات الاحكام در مدرسه مروی و آیات اقتصادی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تدریس دوره‌های اخلاق اسلامی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و حوزه علمیه مروی، صدها سخنرانی علمی در محیط‌های حوزوی و دانشگاهی، مصاحبه‌های علمی با مطبوعات و شبكه‌های تلویزیونی، راهنمایی چندین پایان‌نامه كارشناسی ارشد و دكتری.

مرحوم آیت الله مهدوی كنی پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی سمت‌های مختلفی را عهده‌دار بودند كه به شرح زیراست: عضویت در حلقه اولیه شورای انقلاب از طرف حضرت امام خمینی (ره) (اولین سمت ایشان كه در زمان حضور حضرت امام (ره) در پاریس به ایشان سپرده شد). حلقه اولیه شورای انقلاب شامل حضرات شهید مطهری،‌ شهید بهشتی، شهید باهنر رحمهم الله و حضرات آیات خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی و مهدوی كنی بود. به تدریج اعضای دیگر روحانی و دانشگاهی با تصویب جمع به آنان اضافه شد.

عضویت در كمیته استقبال از حضرت امام خمینی(ره)، سرپرستی كمیته انقلاب اسلامی (به عنوان اولین نهاد انقلابی مسلح برای حفظ انقلاب به پیشنهاد شهید مطهری(ره) و دستور حضرت امام خمینی (ره)). دو دوره عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، نمایندگی حضرت امام خمینی(ره) در هیات حل اختلاف مسؤولان نظام و چندین ماموریت مشابه در حوادث مهم دوران انقلاب، وزارت كشور در كابینه شهید رجایی و شهید باهنر، نخست وزیری پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی به حكم حضرت امام خمینی(ره)، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به حكم حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، مسؤولیت ستاد كمك‌رسانی به مردم مناطق بمباران شده، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، ریاست مركز رسیدگی به امور مساجد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مؤسس و دبیر كل جامعه روحانیت مبارز، ریاست دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تولیت حوزه علمیه مروی به همراه موقوفات وابسته، به حكم حضرت امام خمینی(ره)، رئیس و عضو مجلس خبرگان رهبری از جمله فعالیت های ایشان در دوران انقلاب اسلامی بود./826/ت302/ق

یار صادق امام و رهبر انقلاب

ارسال نظرات