۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۴۹۴۳۷
کرونا از تهدید تا فرصت؛

ایجاد توازن در سیمای اجتماعی با مُواسات مومنانه

ایجاد توازن در سیمای اجتماعی با مُواسات مومنانه
حجت الاسلام قطبی با اشاره به تعطیلی مراسمات مذهبی نوشت: باید کوشید مظاهر دیگر ایمان که در رفتارهای انسانی و ایمانی شکل پیدا می‌کند در جامعه اسلامی توازن برقرار نماید.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری رسا، به اهمیت پرداختن به دیگر ابعاد فعالیت‌های دینی و معنوی تأکید کرد.

متن یادداشت رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بدین شرح است:

عادت‌واره‌ها و جَماعت‌های مذهبی، مَظهر و نِمود ایمان‌ قلبیِ انسان است، این آیین‌ها، سیمای جامعه اسلامی را شکل می‌دهد و عینیت‌های رفتاری و اجتماعی مسلمانان را محقق می‌سازد. باور و ایمان قلبیِ مومن که متصل به منبع فیض الهی است در نگرش، گرایش و رفتار او تاثیر گذاشته و در بهترین حالت، تجمعات مذهبی و رفتارهای مومنانه را شکل می‌دهد. آنچه مهم و قابل توجّه است این است که سیمای جامعه اسلامی صرفاً در تجمعّات و آیین‌های اجتماع‌مدار تجلّی نمی‌یابد و روش‌ها و الگوهای رفتاریِ فراوانی وجود دارد که خاستگاه آن‌ها باورِ قلبی انسان مومن است.

در این ایام که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان تجمعّات مذهبی فراهم نیست باید کوشید مَظاهر دیگر ایمان که در رفتارهای انسانی و ایمانی شکل پیدا می‌کند توسعه یافته و در سیما و مظهر جامعه اسلامی توازن برقرار نماید. برخی از این مظاهر عبارتند از: وقف، نذر، صدقه، خیرات، خدمات اجتماعی، تعاون و همیاری، ایثار و گذشت، قربانی، وام و قرض‌الحسنه، محبت و مودت، یتیم نوازی، اکرام و اطعام، فعالیت‌های علمی و پژوهشی، رفع حوائج مردم و نمونه‌های فراوان دیگری که انجام آنها لزوماً مستلزم اجتماع انسانی نیست و می‌تواند در قالب روش‌های انفرادی و سیستمی انجام پذیرد.

رزمایش مواسات مومنانه، فرصتی به وجود می‌آورد که ضمن ایجاد توازن در سیمای اجتماعی، میدان‌های مغفول در بروز ایمان و باورهای قلبی که موجب همدلی و قِوام جامعه اسلامی می‌شود را کشف کرده و به جامعه معرفی نماید. باید انسان‌ها و آحاد جامعه بیش از پیش به الگوها و آیین‌های مذهبی که از جنس قِوام اجتماعی می‌باشد توجّه کرده و به آنها بپردازند./1304/د102/ب1

محمد قطبی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات