۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۴۶۷۱۹
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

امید به فرج باید منطقی و به دور از افراط و تفریط باشد

امید به فرج باید منطقی و به دور از افراط و تفریط باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امید به فرج باید به دور از افراط و تفریط باشد، گفت: امروز جهان در اداره خود به بن بست رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، شب گذشته در جلسه اخلاقی و معرفتی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: جهان با شتاب به سوی فراهم شدن مقدمات فرج در حال حرکت است.

وی افزود: در این کلام مقصود علائم ظهور نیست بلکه مراد مقدمات فرج است؛ برای مثال امام خمینی(ره) فرمودند: انقلاب اسلامی یکی از مقدمات فرج است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به شرایط کنونی جهان اشاره کرد و ادامه داد: امروز ما می بینیم که اوضاع جهان در حال دگرگون شدن است و ملت‌ها این دگرگونی را حس می کنند، همین کرونا وضعیت جهان را به گونه ای تغییر و آماده یک تحول بزرگ کرده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه استکبار جهانی در حال از دست دادن قدرت خویش است، ابراز کرد: در نبرد نهایی بین حق و باطل، امید به درهم شکستن باطل در میان جبهه مقاومت و نیروهای مظلوم در حال افزایش یافتن است؛ آیا این مقدمه سازی برای امر فرج نیست؟

وی به گستردگی فضای مجازی و ارتباط یشتر مردم جهان با یکدیگر اشاره کرد و گفت: این ارتباط گسترده در شبکه های اجتماعی سبب شده آگاهی مردم افزایش پیدا کند و نسبت به مسائلی که در دنیا اتفاق می‌افتد بی خبر نمانند و بتوانند باهمگرایی به داد مظلومان عالم برسند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: اگر کسی عجله کند و با شتابزدگی‌ مصادیق غیر قطعی را به عنوان مصادیق و علائم قطعی ظهور معرفی کند این کار صحیحی نیست؛ حتی اگر کسی با اظهار باخبری برای ظهور وقت تعیین کند این نیز کار درستی نیست، بابیت و بهاییت نیز از همین جا آغاز شد که خودشان را نماینده امام زمان(عج) معرفی کردند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: همچنین کسی بخواهد درباره ظهور و فرج غیر منطقی برخورد کند و شتابزدگی از خود نشان دهد و به صورت نابجا تطبیق مصداق داشته باشد این نیز کار صحیحی نیست و دیگر اینکه عقب و دور دیدن امر فرج آن هم به صورت غیر منطقی نیز کار صحیحی به شمار نمی آید؛ بنابراین انسان نگاهش به امر ظهور باید به دور از افراط و تفریط باشد.

وی بیان داشت: براساس سنت الهی هر چه ظالمان به سوی ظلم کردن و یا جوامع بشری به سمت اندیشه باطل پیش بروند بیشتر به بن بست و اضمحلال نزدیک‌ می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه خداوند دعای مظلومان را مستجاب می کند، اظهار داشت: خدا دعای مظلومان حقیقی عالم که منظلم نیستند و برای حق قیام کردند را مستجاب می کند، خداوند دعای خوبان و مظلومانی که در کشورهای منطقه در برابر باطل قیام کردند و در نهایت مقاومت به شهادت رسیدند ترتیب اثر می دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به سنت‌های الهی انسان هر لحظه باید امیدش به فرج افزایش یابد و به دور از شتابزدگی و ناامیدی منتظر فرج قریب الوقوع امام زمان(عج) باشد. مومنان باید یکدیگر را به فرج قریب الوقوع امیدوار کنند این مساله ربطی به علائم ظهور ندارد و کلام ما نیز این نیست.

وی با بیان اینکه انسان با معنویت و نورانیت می تواند ابتلائات و گرفتاری‌ها را از خود دور کند، گفت: امروز جهان در حال رسیدن به بن بست‌هایی است که برای عبور از آن نیاز به منجی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: از سنت های الهی است که جریان مقاومت نابود نشود بنابراین غیر ممکن است مردمان مظلوم سوریه، عراق، یمن، بحرین، هند و غیره دست از مقاومت بردارند و این نشان از آن دارد که باطل در مقام اضمحلال قرار گرفته است؛ امروز تمدن مبتنی بر الحاد و هوای نفس در آستانه فروپاشی است و مردم درحال توجه به معارف و خلاهای انسانی هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ظلم در حال رسیدن به تنگنا است و جریان استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در حال عقب نشینی هستند، زمانی ظهور محقق می شود که بطلان ادعای همه مدعیان ثابت و دیگر نتواند کسی ادعایی برای اداره جهان ارائه دهد، ما سالها است در این شرایط قرار گرفتیم و امروز دیگر کسی حرف و تئوری جدیدی برای اداره جهان نمی تواند ارائه دهد.

وی افزود: مقاومت، این معرفت فزاینده و بیدارکننده ملت‌ها هرگز قابل بازگشت و خاموش شدن نیست زیرا مردم هرگز شهدای خودشان سردار سلیمانی‌ها و حججی‌ها را فراموش نمی کنند؛ امروز جریان‌های دشمنی کننده با مقاومت در حال مرگ هستند و دیگر نمی توانند خود را احیا کنند؛ ارتباط گسترده مردم با یکدیگر در شبکه های اجتماعی و غیره همه و همه می تواند از مقدمات فرج محسوب شود./813//202/خ

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات