۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۰۷۴۰۱
آیت الله ناصری مطرح کرد؛

جهل مردم، عامل اجبار امام حسن به صلح

جهل مردم، عامل اجبار امام حسن به صلح
آیت الله ناصری با اشاره به نقش جهل مردم در مجبور شدن امام حسن(ع) به صلح، گفت: امام حسن به دلیل جهل مردم مظلوم واقع شد و مجبور به صلح با معاویه شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به فرارسیدن ایام میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: حقیقت ولایت بر ما واضح نیست و به درستی معنای ولایت را درک نکرده‌ایم، برای پی بردن به ولایت کلیه الهی و چهارده نور مقدس(ع) که در دوران حیات و پس از حیات همیشه مظلوم بوده‌اند نیازمند عنایات الهی هستیم.

استاد عرفان و اخلاق در ادامه افزود: مرحوم سید جمال گلپایگانی وقتی می‌خواست خداحافظی کند، موقع مصافحه می گفت: شما را به خدا و خدا را به شما سپردم، این یعنی حق خدا را باید ادا کرد.

وی ادامه داد: پانزدهم ماه مبارک رمضان سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) است، ایشان اسامی و القاب مختلفی داشتند، سبط اکبر، مجتبی، مجمع النورین یعنی محل جمع نور حضرت زهرا(س) و نور امام علی(ع)، دومین اهل کساء، دومین امام از جمله این القاب و اسماء است. ایشان نخستین کسی است که در میان مسلمانان حسن نام گرفت و نخستین عقیقه اسلام برای ایشان انجام شد.

آیت الله ناصری با اشاره به اهمیت عقیقه کردن برای فرزند، تصریح کرد: حتی اگر کسی برای شما در نوزادی و کودکی عقیقه نکرده است، شما برای خودتان عقیقه کنید تا از بلایا و مشکلات دور باشید. در روایت ذکر شده است وقتی فرزند پسری برای شما به دنیا آمد موهای سرش را بتراشید و به اندازه آن به نیازمندی هدیه بدهید، نخستین کسی که این کار برای او انجام شد امام حسن(ع) است، ایشان چهارمین شخص از نسل پیامبر اکرم(ص) است که اهل ولایت بود و بر مردم ولایت داشته است.

استاد عرفان و اخلاق با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) شفاعت را متعلق به مادر حسنین(ع) ذکر کرده‌اند، اظهار کرد: پیامبر فرمودند: امام حسن و امام حسین(ع) هر دو امام هستند، اگرچه نشسته یا ایستاده باشند، معنای این حرف پیامبر اکرم(ص) این است که چه بیعت کنند چه بیعت نکنند با ظالمان، چیزی از ولایت و امامت ایشان کم نخواهد شد، این موضوع بسیار مهم است‌.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) وصیت کردند به امام حسن(ع) که اگر بخواهی می‌توانی قاتل من را ببخشید و اگر نخواهی می‌توانی او را اعدام کنی، این موضوع ایشان را ولی دم ولی امر قرار داد، ایشان در تمام جهات مانند پدرشان بودند، ولی خدا همیشه از خداوند قدرت می‌گیرد. پیش از خانه نشینی امام علی(ع) در تمام جنگها خط شکن و در خط مقدم بودند، پس از ایشان امام حسن مجتبی (ع) خط شکن و در خط مقدم نبرد با دشمنان اسلام بودند. در تاریخ جنگ‌های زیادی ذکر شده است که امام حسن(ع) در خط مقدم حضور داشته‌اند.

آیت الله ناصری در ادامه عنوان کرد: زمانی که خبر رسید معاویه به سمت کوفه لشکر کشیده است، حضرت به مسجد رفتند و یاری طلب کردند، عده‌ای نه در جواب امام بلکه با ابراز ناراحتی یکی از اصحاب از تنها ماندن امام حسن(ع) حاضر به یاری امام شدند، زمانی که دو لشکر مواجه شدند، معاویه برای ایجاد تفرقه در لشکر امام حسن(ع) با رشوه دادن به شخصی او را مأمور کرد تا در میان لشکریان امام حسن(ع) شایعه کند که امام قصد صلح با معاویه دارد، لشکریان علیه امام حسن(ع) شمشیر کشیدند و در نهایت کار به جایی کشید که امام را مجبور به صلح با معاویه کردند. علت اینکه ایشان مجبور به صلح شدند از زبان ایشان چنین است: صلح کردم به همان دلیل که پدرم با معاویه صلح نمود، این یعنی حضرت مانند پدرشان به دلیل جهل مردم مظلوم واقع شدند و مجبور به صلح شدند.

استاد عرفان و اخلاق به وجود صحیفه هایی برای عمل کردن به وظایف مختص هر یک از ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان بنابر وظایف خود و دستور الهی با معاویه صلح کردند و وارد جنگ نشدند. امام حسن(ع) کسانی را که وارد مسجد می‌شوند زائران الهی توصیف کرده‌اند و بر خدا است که به این زوار هدیه بدهد./1304/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات