۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۲۷۰۴۱
دبیر ستاد احیای امر به معروف استان اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت نهضت آموزش برای احیای امر به معروف/ لزوم ایجاد بستر انتقاد مردم از مسؤولان

حجت الاسلام عبداللهی نژاد امسال را سال نهضت آموزش برای احیای امر به معروف و نهی ازمنکر دانست و با اظهار گلایه درباره عدم حمایت کافی از آمران به معروف، گفت: مردم باید بتوانند به دور از ترس از مسؤولان انتقاد ‏کنند.
دییر ستاد احیای استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: از نکات مهمی که امسال در هفته امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد رونمایی از سایت جدید ستاد احیا به آدرس ‏Esfsetad.ir‏ است که آدرس همه کانال ها در شبکه های اجتماعی هم با این آدرس است، تا سال گذشته سایت راه بهشت را داشتیم ‏که به دلیل مسائل فنی و به روزرسانی تغییر پیدا کرد.‏

وی ادامه داد: روز پنج شنبه 6 مهرماه همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر در خیمه گلستان شهدا رأس ساعت 9 صبح با حضور مسؤول ستاد بازرسی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار خواهد شد، کتاب امر به معروف و نهی از منکر در روز همایش توزیع می شود و مسابقه ای در این رابطه خواهیم داشت.‏

وظیفه ستاد احیا سیاستگذاری و هماهنگی میان دستگاه های متولی است

حجت الاسلام عبداللهی نژاد با اشاره به تقارن هفته دفاع قدس با هفته امر به معروف و نهی از منکر، گفت: امیدواریم امسال بتوانیم بهتر ظاهر شویم، ستاد احیا به ریاست آیت الله جنتی در کل کشور اداره می شود که در هر استانی با 18 نفر عضو و ریاست نماینده ولی فقیه اداره می شود، استاندار، مدیر کل اطلاعات، سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات و اداره ارشاد از جمله رده های مسؤول در این ستاد هستند و دبیر ستاد هم با ی نماینده ولی فقیه و تأیید آیت الله جنتی منصوب می شود.

دبیر ستاد احیای امر به معروف استان اصفهان با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: تعیین سیاست ها و خط مشی های اساسی برای تقویت فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و ابلاغ آن ها به دستگاه های مسؤول برای اصلاح الگوهای رفتاری و معضلات و منکرها‏ وظیفه اصلی ستاد احیاست، با توجه به این شرح وظایف ما ستاد اجرایی امر به معروف نیستیم و قرار نیست تا رأسا با مفاسد و معضلات برخورد کنیم، بلکه کار ما سیاستگذاری و هماهنگی میان دستگاه های موجود است و هر ساله ما گزارش به رهبر معظم انقلاب می دهیم و شما خبرنگاران هم وظیفه اطلاع رسانی به مردم را بر عهده دارید.

بی تفاوتی مردم نسبت به برخی منکرهای موجود در جامعه بزرگترین معضل جامعه است

وی افزود: اصل مسأله ما امر به معروف و نهی از منکر و نه معروف ها و منکرهای موجود در جامعه است، البته در مواردی هم ما وارد عمل می شویم، هر کسی درباره معضلات و مفاسد جامعه نظری دارد اما از نظر ما امروز بزرگترین معضل در جامعه بی تفاوتی مردم نسبت به منکرات در جامعه است، همه معضلات به دلیل بی تفاوتی بیشتر منتشر می شوند، بنابراین وظیفه ما مبارزه با روحیه بی تفاوتی است که این به معنای احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، همه ما مسؤولیم.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد ابراز داشت: ما امسال را سال نهضت آموزش نامگذاری کردیم و این آموزش شامل همه اقشار مردم می شود و همه برنامه ریزی هاهم بر همین اساس شکل گرفته است، امر به معروف و نهی از منکر مانند سایر عبادات و یک مسأله فقهی است، کودک قبل از رسیدن به سن تکلیف باید عبادت تمرینی داشته باشد، این تمرین باید برای امر به معروف و نهی از منکر هم باشد که جا انداختن این فرهنگ نیاز به آموزش دارد، آموزش ها در مساجد، پایگاه ها و مراکز نظامی و سایر مکان ها صورت می گیرد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان‏ ادامه داد: ما در شهر اصفهان 15 منطقه شهری داریم که در هر منطقه هم یک شورای امر به معروف تشکیل شده و ریاست آن بر عهده امام جمعه یا روحانی شاخص آن منطقه است که وظیفه جذب و آموزش و شناسایی معضلات و ارائه راه حل برای آن ها را برعهده دارد، چنین تشکیلاتی در کمتر استانی وجود دارد.

وی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج را از جمله نهادهای مسؤول در امر آموزش و اطلاع رسانی برای همکاری با ستاد احیا دانست و گفت: صدا و سیما هم کمک های زیادی به ما کرده و البته به نظر ما ظرفیت صدا و سیما بیشتر از این مقدار است و می طلبد تا در طول سال هم تلاش بیشتری صورت گیرد.

مردم بیشتر به مسؤولان شباهت دارند تا والدینشان

حجت الاسلام عبداللهی نژاد ‏با اشاه به روایتی مبنی بر اینکه مردم بیشتر شبیه مسؤولانشان هستند تا پدران و مادرانشان، افزود: بدون تعارف در برخی موارد مسؤولان خودشان مشکل هستند و نسبت به وظیفه الهی و دینی خود بی اعتنا هستند و آنطور که باید عمل نمی کنند، حتی مسؤولانی داریم که نه تنها به ما کمک نمی کنند بلکه در جهت ترویج فرهنگ غربی تلاش می کنند و موضوع دوچرخه سواری بانوان یکی از این موارد است که هیچ حجت شرعی برای آن وجود ندارد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان‏ با بیان اینکه بهانه های مختلف برای وارد کردن یک فرهنگ غربی به کشور جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست، افزود: وقتی ما با دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی مخالفت می کنیم ما را متهم می کنند که با ورزش مخالف هستیم، ماده قانون مجازات اسلامی در این خصوص می گوید آنچه بر خلاف عفت عمومی است جرم محسوب می شود و استفتایی از رهبر معظم انقلاب هم وجود دارد که می فرمایند دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام مشکل دارد، بر اساس تعالیم اسلامی ما حضور بانوان در اجتماع در برخی موارد حتی واجب عینی است اما موارد خلاف دین را تحمل نمی کنیم.

وی از راه اندازی مرکز مشاوره دینی برای آسیب دیدگان اجتماعی در هفته امر به معروف خبر داد و گفت: دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه خوهران، نیروی انتظامی و بهزیستی در این خصوص همکاری کرده اند، برخی افراد نیاز به روانپزشک دارند و افراد تنها با حکم قضایی اصلاح نمی شوند، مرکز آموزش تخصصی امر به معروف برای آموزش های تخصصی برای دانشجویان و طلاب و سایر افراد در این هفته افتتاح می شود، متأسفانه شهرداری در این خصوص هیچ کمکی به ما نکرد.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد ‏بیان داشت: تفاهم نامه با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان برای آموزش مربی امر به معروف هم امضا شده ، مرکز آسیب شناسی فضای مجازی هم تفاهم نامه ای با ما امضا کرده تا ما بسته های محتوایی را به آن ها ارائه دهیم تا امر به معروف در فضای مجازی را دنبال کنند.

راه اندازی شوراهای امر به معروف برای هیئات مذهبی و حوزه های علمیه

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان‏ اظهار داشت: راه اندازی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر هیئت های مذهبی از موارد دیگر است، حریم هر هیأتی باید حفظ شود، بررسی های میدانی ما نشان می دهد که گاهی در حاشیه هیأت ها و به اسم هیئات مذهبی منکراتی صورت می گیرد که لازم است تا این شوراها در این خصوص وارد عمل شود.

وی ابراز داشت: راه اندازی شوراهای امر به معروف در حوزه های علمیه برای آموزش طلاب برای ورود به این عرصه و همچنین حل برخی معضلات موجود در حوزه های علمیه هم در این هفته صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد افزود: همایش روحانیان و مبلغان محرم الحرام را چند روز پیش داشتیم که ما سعی کردیم تا در آنجا جذب مربی داشته باشیم که مبلغان در محرم از احیای امر به معروف غافل نشوند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان‏ اظهار داشت: کمپین«ما همه مسؤولیم» را در این هفته شکل خواهیم داد که می خواهیم تا ادامه داشته باشد و از این طریق فرهنگ امر به معروف و تقویت احساس مسؤولیت را نهادینه کنیم، امیدواریم در بنرها و بیلبوردها حمایت شویم، آنجایی که مسؤولی خطا می کند مردم باید شفاهی و کتبی تذکر دهند.

وی بیان داشت: گردهمایی آمران به معروف اصناف را داریم که برخی از صاحبان اصناف به صورت خودجوش و آتش به اختیار وارد شده اند و ‏از آن ها تقدیر می شود، افتتاح شورای امربه معروف برخی از شهرها و بخش های شهر اصفهان را خواهیم داشت، سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه پیرامون امر به معروف از کارهای مهمی است که در سال 96 و آینده دنبال می کنیم که اعزام سخنران آن بر عهده ماست.

مردم از حق نصیحت و ارشاد دولت برخوردارند/ آسیب شناسی ها ما را به این نتیجه رسانده که آموزش ضروری است

حجت الاسلام عبداللهی نژاد اظهار داشت: استقرار تیم های ویژه امنیت اخلاقی با تعامل نیروی انتظامی و بسیج و دستگاه قضایی در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر اتفاق خواهد افتاد که برای رصد معضلات و نا امن کردن جامعه برای افراد شرور و بزهکار است که کارکرد دولت امام زمان(عج) هم همین خواهد بود و ما برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم، تجلیل از خانواده های شهدا در سطح شهر، نمایشگاه «یک حس خوب» برای تجربه حجاب کامل انتخابی از سوی بانوان و سایر برنامه ها در محلات از دیگر برنامه های هفته امر به معروف و نهی ازمنکر هستند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان بیان داشت: تشکیل کمیته دستگاه های تخصصی برای آموزش احیای امر به معروف و نهی از منکر هم از موارد دیگر است، ما آموزش را منحصر به آموزش حضوری نکرده ایم و مقدمات اولیه بری اینکار هم انجام شده است تا همه مردم بتوانند آموزش ها را در هر مکانی دریافت کنند.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد افزود: مردم ما نسبت به بسیاری از منکرات حساس هستند اما باید بپذیریم که مردم ما در مسائل دینی کمتر آموزش دیده اند، آسیب شناسی ها ما را به این نتیجه رسانده که بحث آموزش را جدی دنبال کنیم، چرا که بر اساس روایات ما مردم دشمن چیزهایی هستند که از آن ها آگاهی ندارند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به ماده 9 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکرمی گوید اگر کسی وظیفه خود در خصوص امر به معروف را انجام نداد مجازاتی برای افراد حقوقی و حقیقی وجود دارد و دستگاه قضایی در این زمینه اقدام هایی داشته که حتی منجر به عزل مسؤول هم شده است.

وی با اظهار گلایه از عدم حمایت از قانون حمایت از آمران امر به معروف و نهی از منکر افزود: البته ما قانون داریم و ابلاغ هم شده است اما ماده 8 قانون باید برجسته شود تا مردم بتوانند به دور از ترس از مسؤولان انتقاد کنند، چرا که مردم از حق نصیحت و ارشاد دولت برخوردارند.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد در رابطه با گردشگران و صنعت توریسم، تصریح کرد: لازم است تا در این خصوص آموزش به توریست ها در زمینه قوانین و فرهنگ کشور ما ارائه شود تا آن ها با علم به قوانین ما رفتار مناسب تری داشته باشند. /869/پ201/ب1

ارسال نظرات