۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۰۵۱۵۰
استاد حوزه علمیه خراسان:

انسان کریم خدمات دیگران در حق خود را فراموش نمی کند

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به توصیه آموزه های دینی مبنی بر معاشرت با افراد کریم، گفت: انسان کریم، خدمات خود در حق دیگران را فراموش و به عکس، خدمات دیگران در حق خود را هیچ گاه فراموش نمی کند اما انسان پست و لئیم حتی اگر لطف کند انسان را بیچاره و بی آبرو می کند.
کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد خارج حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در مجتمع فرهنگی مذهبی بنی فاطمه در شرح فراز «حجتی یاالله فی جرأتی علی مسالتک مع اتیانی ما تکره جودک و کرمک....» از دعای ابوحمزه ثمالی گفت: قرار گرفتن در مقام درخواست از خدا از بهترین حالات انسان است و خدا هم از ما خواسته و امر فرموده که از او بخواهیم.

وی با اشاره به اینکه درخواست از خدا شامل همه مسائل مادی و معنوی می شود، تا جایی که در حدیث قدسی خطاب به موسی(ع) فرمود حتی نمک غذا را هم ازمن بخواهید، افزود: خدا دوست دارد که از او درخواست کنیم و معنای در خواست ما از خدا اعتراف به نیازمندی ما و بی نیازی خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی ادامه داد: خدا به دلیل جود و کرم خود آنقدر ما را به درخواست از خود تشویق کرده و درب تقاضای از خود و اظهار حاجت را باز گذاشته که ما با وجود همه معصیت ها این جرأت را داریم که هر چه دوست داریم اعم از کوچک و بزرگ بخواهیم.

استاد حوزه علمیه در تبیین مفهوم کرم گفت: صفت کرم وکریم در مقابل لئیم قرار دارد؛ شخص کریم، ارزش ها و شخصیتی دارد که منطقی در او ایجاد می کند که هر رفتاری از او سر نزند از این رو همواره در آموزه های دینی توصیه شده ایم که سعی کنید طرف حسابتان کریم باشد.

وی با بیان اینکه انسان پست و لئیم حتی اگر لطف کند انسان را بیچاره و بی آبرو می کند اما کریم اگر امکان کمک نداشته باشد، عذرخواهی هم می کند، افزود: انسان کریم، خدمات خود در حق دیگران را فراموش و به عکس، خدمات دیگران در حق خود را هیچ گاه فراموش نمی کند و از لطف و محبت به دیگران و رشد و شادی آنان لذت می برد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی اظهار کرد: از کرم های خدا، نعمت دادن با حفظ کرامت و احترام است به گونه ای که گویا اصلا بدی و معصیتی از ما ندیده است و همین است که به ما جرأت هر تقاضایی می دهد در حدی که گاهی طوری با خدا صحبت می کنیم که گویا طلب داریم.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: برای آسان شدن حساب روز قیامت و برخورد کریمانه خدا با ما، ما هم در دنیا نسبت به دیگران کریمانه رفتار و آبروداری و پرده پوشی کنیم./202/930/ب1

ارسال نظرات