۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۴۸۰۵۹۱
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم:

جلب مشاركت‌هاي مردمي در مديريت پسماند فرهنگ‌سازي شود

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم از اجراي طرح احسان ماندگار از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند خبر داد و گفت: در قالب اين طرح با مشاركت شهروندان لوازم مازاد منازل جمع‌آوري شده و در اختيار نيازمندان قرار داده مي‌شود.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سيدعبدالله ميرابراهيمي در نشست خبري و مطبوعاتي اجراي طرح معنوي احسان ماندگار كه در شهرداري قم برگزار شد، با بيان اينكه يكي از ضرورت‌هاي مديريت شهري بحث مشاركت‌هاي اجتماعي است، اظهار كرد: سازمان مديريت پسماند فراتر از فعاليت‌هاي خدمات شهري از منظر ما يك سازمان فرهنگي و اجتماعي است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم خاطرنشان كرد: علت اين است كه اصل اول مديريت پسماند پيشگيري و جلوگيري از افزايش توليد زباله است و موفقيت در اين زمينه جز با استفاده از مشاركت عمومي با استفاده از ظرفيت‌هاي رسانه‌اي امكان‌پذير نيست.

ميرابراهيمي با بيان اينكه بحث‌هاي انگيزشي در ترغيب شهروندان بسيار مؤثر است، گفت: فعاليت‌هاي خيرخواهانه در اين زمينه بسيار تأثير گذار است و بر همين اساس هفت سال است كه مشاركت‌هاي عمومي را با مباحث خيرخواهانه همراه كرده و بتوانيم افزايش خواست عمومي داشته باشيم.

وي با تاكيد بر اينكه طرح‌ هبه، برترين سفره‌هاي هفت سين و.. را در مناسبت‌هاي مختلف در اين زمينه اجرا كرديم، گفت: اجراي اين طرح‌ها براي اين بود تا بتوانيم در اين بخش موفقيت داشته باشيم و به غناي فرهنگي برسيم.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم خاطرنشان كرد: به دنبال اين هستيم كه شهروندان لوازم منزل مازاد را كه استفاده ندارند با تماس با سامانه ۱۳۷ و كسب اطلاعات لازم با همكاري نماينده سازمان بهزيستي مراجعه به درب منازل داشته و بازديد از لوازم داشته باشيم و در راستاي حفظ شانيت نيازمندان اگر اقلام قابل استفاده و در خور باشد ثبت و هماهنگي براي جمع‌آوري آن‌ها صورت گيرد.

ميرابراهيمي گفت: در ازاي اين جمع‌آوري حواله‌اي به شهروند تحويل مي‌شود كه مي‌تواند نحوه تحويل آن به نيازمندان را پيگيري كند و از رسيدن آن به دست نيازمندان مطمئن باشد.

وي افزود: بهزيستي طوري برنامه ريزي كرده كه تا پايان سال تمام اقلام قابل استفاده و بدون تعمير اوليه در اختيار شهروندان قرار داده تا بتوانند از آن‌ها استفاده كنند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با بيان اينكه در پايان سال و تميز كردن منازل قاعدتاً اقلام بدون استفاده بيشتر نمايان مي‌شود، گفت: شهروندان هم انتظار دارند تا سريع‌تر نسبت به جمع‌آوري اقلام اقدام شود و قول مساعد داديم تا با همكاري بهزيستي ظرف ۴۸ ساعت اقلام جمع‌آوري شود و شهروندان را در كار خير شريك كنيم.

ميرابراهيمي بيان كرد: شهروندان بايد دقت كنند كه لوازم خانگي كه مازاد است را تحويل دهند، شهروندان بيشتر راغب هستند كه لوازم چوبي را ارائه كنند اما بايد دقت داشت كه قشر نيازمند به لوازم دكوراتيو در اين حجم نياز ندارند و بيشتر به لوازم خانگي و ضروري نيازمندند كه بايد در اين راستا همكاري بيشتري صورت گيرد.

وي با بيان اينكه سال گذشته ۱۴۵ پيام در مجموعه سامانه ۱۳۷ براي شركت در طرح احسان ماندگار ثبت شد، افزود: ۱۳۵ مورد مراجعه صورت گرفت و ۱۰ مورد نيز شهروندان حضور نداشتند و از اين ۱۳۵ مورد حدود ۵۸ درصد كالاي قابل استفاده داشتند و مابقي قابل استفاده نبود و به عنوان زباله حجيم بايد جمع‌آوري مي‌شد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم گفت: سال گذشته ۱۰ درصد لوازم منزل برقي، ۱۴ درصد لوازم چوبي، ۷ درصد لوازم صوتي تصويري، ۱۴ درصد لوازم آشپزخانه، ۵۵ درصد هم ساير اقلام همچون بخاري، چرخ خياطي، فرش و... جمع‌آوري شده است.

ميرابراهيمي افزود: پيش بيني مي‌كنيم كه امسال با توجه به مناسبت‌هاي موجود مشاركت شهروندان نيز بيشتر شده و با استفاده از ظرفيت‌هاي اطلاع رساني بتوانيم به دستاوردهاي بيشتري در اين طرح برسيم.

وي با بيان اينكه جمع‌آوري اقلام قابل استفاده در منازل را تاكنون نداشتيم، خاطرنشان كرد: در مراسماتي كه در طول سال انجام مي‌شود از سوي دستگاه‌هاي مختلف لوازم نو دريافت مي‌شود و اين طرح براي جمع‌آوري لوازم غيرقابل استفاده است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با بيان اينكه سه شعار بازكاهي، بازآفريني و بازيافت در سازمان وجود دارد، گفت: ابتدا سعي داريم كاهش پسماند داشته باشيم كه به دنبال فرهنگ سازي خريد كيفي و به اندازه هستيم.

ميرابراهيمي بيان كرد: پس از آن به دنبال بازآفريني و استفاده مجدد از اقلام قابل استفاده و يا تغيير كاربري آن‌ها هستيم تا كاهش زباله‌ها را داشته باشيم.

وي رويكرد ديگر اين سازمان را بازيافت عنوان كرد و گفت: به دنبال اين هستيم كه پس از طي مراحل قبلي بتوانيم زباله‌ها را بازيافت كرده و دوباره به كار بگيريم.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با تاكيد بر اينكه از مشاركت هر سازماني در راستاي ارتقاء طرح احسان ماندگار استقبال مي‌كنيم، اضافه كرد: اين كار اجتماعي و وظيفه شهروندي است و در كنار آن مباحث خيرخواهانه نيز همراه شده تا بتوانيم ظرفيت‌هاي شهر را افزايش دهيم.

ميرابراهيمي با اشاره به مهلت مشاركت عمومي در طرح احسان ماندگار، افزود: از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند سامانه ۱۳۷ فعال بوده و ثبت تماس انجام مي‌دهد و كار عملياتي تا پايان اسفند زمان خواهد برد تا جمع‌آوري كامل صورت گيرد.

وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه مديريت پسماند برنامه ريزي در توليد، جمع‌آوري، پردازش، دفع و دفن و... است، گفت: هركدام از اين بخش‌ها اگر دچار خللي شود در مباحث مديريت پسماند حداقل به مشكلات زيست محيطي بر مي‌خوريم.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم گفت: مديريت پسماند اتفاق نمي‌افتد جز با مشاركت شهروندان و بسيج عمومي توان شهروندان و شكل‌گيري نظام مؤثر در كاهش توليد مصنوعات توليد كننده پسماند.

ميرابراهيمي با تاكيد بر اينكه نياز است كه وزارت صنعت و محيط زيست به صورت ملي در بحث مديريت پسماند و توليد ورود كنند، گفت: بايد بتوانيم با استفاده از ظرفيت رسانه‌ها مشاركت عمومي در مديريت پسماند را جلب كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه بسياري از توليدكنندگان عوارض زيست محيطي را پرداخت نمي‌كنند، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا توليدكنندگان محصولات شامل عوارض زيست محيطي هزينه‌هاي حفظ محيط زيست را پرداخت مي‌كنند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با بيان اينكه با عدم پرداخت اين هزينه‌هاي زيست محيطي اقدام زيست محيطي كامل نيز انجام نخواهد شد، افزود: اگر هزينه‌ها به درستي پرداخت نشود چرخه مديريت پسماند با اختلال روبه رو مي‌شود.

ميرابراهيمي با تاكيد بر اينكه صندوق محيط زيست بايد در قانون پيش بيني شود، افزود: با تشكيل اين صندوق عوارض را مرتب اخذ كرده و يارانه آن را به صنايع حافظ محيط زيست پرداخت مي‌شود.

وي با اشاره به مشكلات نگاه مصرف گرايانه در كشور، خاطرنشان كرد: در كنار اين مساله مشكلاتي با نگاه مصرف گرايانه‌ در كشور داريم؛ امروز اگر به هر فروشگاهي مراجعه كنيم احترام به مشتري با هزينه دادن در حوزه محيط زيست همراه است و غالب فروشگاه‌ها كيسه‌هاي پلاستيكي را در اختيار شهروندان قرار مي‌دهند كه مشكلات زيست محيطي فراواني را به دنبال دارد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با بيا ناينكه هشت درصد پسماند شهري نايلون‌ها هستند، گفت: بازگشت اين نوع پسماند به طبيعت بيش از ۳۰۰ سال طول مي‌كشد و درصد عمده‌اي نيز از پسماندها را ظروف يكبار مصرف شامل مي‌شوند و علاوه بر مشكلات بهداشتي مشكلات زيست محيطي دارند.

ميرابراهيمي گفت: شهرداري‌ها با وجود محدوديت منابع نمي‌توانند به صورت جدي در اين بخش وارد شوند و سعي كرديم امسال به دنبال فرهنگ‌سازي در مراسمات مذهبي بوده و با همكاري هيئات طرح جايگزين ظروف گياهي را اجرا كنيم كه با محدوديت اعتباري نتوانستيم به طور كامل طرح را اجرا كنيم.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با اشاره به طرح جايگزيني ظروف يكبارمصرف گياهي به جاي ظروف پليمري، خاطرنشان كرد: اين طرح با استقبال چشمگير هيئات روبه رو شد ولي به دليل كمبود منابع و اعتبارات نتوانستيم به همه خدمات بدهيم و به دنبال هستيم تا سال آينده بتوانيم با گستره بيشتري طرح را در سطح شهر قم و با حمايت هيئات اجرا كنيم./872/د102/ی

ارسال نظرات