۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۳۲۰۵۳۹
مشروح نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا؛

از صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی و همدستانش تا شکایت دادستانی از معاون رییس جمهور

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری از صدور حکم بدوی اعدام برای بابک زنجانی و دو متهم دیگر همدستش به اتهام افساد فی الارض خبر داد.
نود و سومين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه نود و سومين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه نود و سومين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا بعد از ظهر امروز در نود و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دفتر ایشان برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه، گفت: حکم آقای بابک زنجانی و دو متهم دیگری که در این پرونده همراه ایشان بودند در دادگاه بدوی صادر شده است این سه متهم مفسدفی‌الارض تشخیص داده شده و به اعدام محکوم شده‌اند.
 
وی عنوان کرد: این متهمان محکوم به جزای نقدی معادل یک چهارم پول‌شویی شدند محاکمه آنها تمام و حکم صادر شده است، بر اساس کار کارشناسی ایشان 181 میلیارد تومان درآمد من غیر حق و نامشروع برآورد شده است، در این پرونده 10 متهم محاکمه شدند 6 نفر به شکل حضوری با وکلا پرونده رسیدگی شد و چهار نفر دیگر چون فراری بودند به شکل غیابی حکم آنها صادر شده است.
 
آخرین وضعیت پرونده تعاونی ثامن الحجج و پدیده شاندیز
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص موسسه تعاونی ثامن الحجج، اظهار داشت: 147 هزار نفر پول خود را گرفتند مجموع پول سپرده‌گذاری 380 میلیارد تومان بوده است، 3 تا 20 میلیون کسانی که سپرده دادند به آنها پرداخت خواهد شد امید با تلاش بانک مرکزی و دادستان مرکزی همه سپرده گذاران به پول خود برسند.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در خصوص پدیده شاندیز، بیان داشت: با اختیارات هیات مدیره جدید ستادی انتخاب شدند که افراد آن برای سرمایه‌گذاری و اتمام پروژه اعلام آمادگی کردند امید که این پروژه هم به نحوی کار خود را ادامه داده و مردم به حق خود برسند.
 
وی در خصوص متهمان پرونده سه هزار میلیارد تومانی، گفت: 46 نفر از بانک صادرات و برخی از کارمندان دادگاهشان تمام شده ختم رسیدگی اعلام شده است و به زودی ظرف این هفته و یا هفته آینده حکم آنها صادر می‌شود.
 
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص متهمان صفی‌آباد دزفول که دو نفر شهید سه نفر مجروح شدند، ابراز کرد: کیفرخواست صادر شده و دادگاه تشکل خواهد شد.
 
میزان دیه سال 95 مشخص شد
حجت‌الاسلام اژه‌ای در خصوص دیه سال 95، خاطرنشان کرد: با برررسی‌های صورت‌گرفته در جلسه مسئولان قوه قضایه طی هفته گذشته گزارش داده شد مبلغ دیه برای سال 95 حدود190 میلون تومان برای ماه های غیرحرام است که در ماه‌های حرام یک سوم به آن افزوده می‌شود.
 
وی در خصوص شهردار سابق مهاباد، عنوان کرد: قاتلان این پرونده شناسایی شدند اقدام آنها شخصی و خانوادگی بوده است در حال حاضر در بازداشت و تحقیقات به سر می‌برند.
 
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص کشف مواد مخدر طی سه ماه گذشته، اظهار داشت: این کشف‌ها به صورت عمده بوده است که نشان می‌دهد قاچاقچیان کشور ما و سایر کشورها را به تباهی می‌کشند، اگر چناچنه این قاچاقچیان به مجازات برسند عده‌ای فریاد ضایع شدن حقوق بشر در ایران بلند می‌کنند، در حالیکه از برج 10 تا 11 در کرج 1300 کیلو تریاک مورفین، در جاسک 1929 کیلو تریاک در یک محموله، در بم 275 کیلو هروئین، در منطقه رودبار جنوب 1345 کیلو تریاک کشف و ضبط شد این بخشی از کشف موارد مخدر است که مدعیان حقوق بشر در کشف و ضبط آن با ما مخالفت می‌کنند.
 
درباره خرید رای پرونده ای نداریم
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخی درگیری‌های انتخاباتی، بیان داشت: در این رابطه 206 پرونده تشکل شده است و نسبت به سالهای گذشته کمتر است منشا اختلافات بیشتر بین‌ افراد جریان‌‌ها و نامزدهای انتخاباتی بوده است.
 
 وی در خصوص خرید رای توسط برخی کاندیداها، گفت: ما در این زمینه خبر دقیق یا پرونده‌ای نداریم یک یا دو مورد گزارش داشتیم و از یک تا سه مورد بیشتر پرونده صادر نشده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا، در پاسخ سوال خبرنگاری در خصوص ورود پول‌های کثیف به بحث انتخابات سال جاری، ابراز کرد: چنین چیزی تا کنون گزارش نشده است این مساله مربوط به سالها پیش بوده که در مورد حزبی که کمک کرده بود گزارشی داده شده و رسیدگی شد و در این انتخابات در مورد پول‌های کثیف جرمی احراز نشده است.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص نظارت بر عملکرد فضاهای مجازی درباره موسیقی‌های اعتیادآور، خاطرنشان کرد: کارشناسان می‌گویند ما مواد مخدر صوتی نداریم ممکن است برخی اصوات مضر باشد، ما در این خصوص پرونده‌ای به این معنا تشکیل ندادیم.
 
آخرین وضعیت عاملان حمله به سفارت عربستان
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عاملان حمله به سفارت عربستان، عنوان کرد: کسانی که در دادسرای تهران بودند همه غیر از دو نفر تا روز دادگاه با قرار مناسب آزاد شدند، چند نفر در بازداشت ویژه روحانیت تهران هستند که تا امروز اطلاعی در خصوص آزادی آنها ندارم.
 
شکایت دادستانی از مولاوردی معاون رییس جمهور
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات مولاوردی در مورد اعدام اهالی یک روستا به جرم مواد مخدر، گفت: چنین ادعایی از سوی ایشان نقل قول شده و اگر چنین حرفی گفته باشند، همانطور که مقامات قضایی زاهدان گفتند، موضوع صحت ندارد. همچنین دادستان زاهدان به دلیل این ادعا از خانم مولاوردی شکایت کرده که موضوع رسیدگی می‌شود.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه چهار نفر از نماینده‌های مجلس طی نامه‌ای به رییس‌جمهور در مورد رانت خواری دولت صحبت کردند، آیا در این زمینه گزارشی به دستگاه قضایی رسیده؟ همچنین دولت اظهار داشته که به دلیل این اتهامات شکایت می‌کند، آیا شکایتی مطرح شده است، گفت: در این زمینه من اطلاعی ندارم، و نمی‌توانم اظهارنظری کنم، البته از نظر دولت نسبت به برخی از افراد شکایاتی صورت گرفته اما اطلاع ندارم که مربوط به این موضوع بوده است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ممانعت از ورود رییس دولت اصلاحات به یک مراسم، بیان داشت: ممانعت از ورود ایشان به آن مجلس، با حکم دادستانی بود.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در خصوص پرونده جزایری، خاطرنشان کرد: از 46 متهم دادگاه 44 متهم بانک صادرات مدیر عامل آن و سایر افراد دادگاه آنها تمام شده و حکم آنها صادر شده است دادگاه بدوی است اگر اعتراض شود برای مرجع تجدید نظر می‌رود که مسئول آن دیوان عالی کشور است.
 
وی در خصوص پرونده آقای مرتضوی، عنوان کرد: در مورد پرونده آقای مرتضوی بخشی از حکم ایشان صادر شده تحقیقات در حال تکمیل شدن است سیستم اطلاعاتی بخشی از گزارش نهایی خود را داده بازپرس اگر پرونده را کامل بداند اقدام به مرحله بعدی خواهد کرد.
 
احمدی نژاد هم شاکی است و هم متهم
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پرونده احمدی‌نژاد، اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد برخی جاها شاکی و برخی جاها متهم هستند برخی موارد که درباره ایشان شکایت شده به دادگاه رفته و در حال رسیدگی است که البته برخی‌ها جزئی بود که باید دقیق بررسی شود، البته برخی شکایت‌ها گزارشاتی بود که مجلس داده بود که باید بررسی شود که هنوز حکم داده نشده است.
 
وی افزود: ایشان از جهانگیری شاکی بودند بازرپرس قرار منع صادر کردند الان وکیل آقای احمدی‌نژاد و خودش نصبت به نحوه رسیدگی بازپرس اعتراض دارند.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص جرم در فضای مجازی، بیان داشت: کسانی که در فضای مجازی جرم کنند توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی شناسایی شده و با آنها برخورد می‌شود و این ربطی به فیلتر ندارد.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اینکه سرشبکه های بازداشت شده و پرونده دارند، افزود: در این رابطه 8 نفر دستگیر شدند که جرم برخی بسیار سنگین و در مسیر ترویج فساد بوده است و مجازات سنگیی برای آنها پیش بینی شده است.
 
وی در ادامه گفت: در خصوص برخورد با جرائم فضای مجازی، دو دیدگاه است یکی چون ما نمی‌توانیم صددرصد جلوی آنها را بگیریم پس رها کنیم که غلط است و اگر نتوانستیم نباید رها کنیم هر مقدار که می‌توانیم باید جلوگیری کنیم، دیدگاه دیگر این است که باید توجیه کرده و از طرف دیگر اگر لازم شد با کمترین هزینه فیلتر کنیم.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص قاچاق میوه و برخورد قانونی با آن، خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق میوه وظیفه ستاد مبارزه با قاچای کالا و بخشی هم مربوط به کنترل بازار است که وزیر دادگستری هم مسئول تعزیرات آن است، اگر چنانچه ما اطلاع پیدا کنیم که جایی قاچاقی صورت می‌گیرد سعی می‌کنیم با هماهنگی این نهادها برخورد کنیم.
 
احضار فاطمه هاشمی مربوط به پرونده قبلی اوست
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص احضار فاطمه هاشمی به دادگاه عنوان کرد: اینکه وی به دادگاه احضار شده مورد تایید است اما این احضار مربوط به پرونده سابق او است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص جانشینی تولیت آستان قدس رضوی، گفت: اینکه آقای رییسی دادستان کل کشور به عنوان تولیت آستان معرفی شود جدی شده است اما جابه‌جایی آقای منتظری هنوز معلوم نیست.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص بدهی بابک زنجانی و تکلیف آن، بیان داشت: از همان ابتدا تلاش شد تا همه اموال وی در خارج و داخل شناسایی و کارشناسی شود و آن مقداری که طبق توافق‌نامه انجام شده بود را شرکت نفت یا عین مال را بردارد یا به میزان طلب خود مال را بفروشد.
 
وی افزود: تا الان بابک زنجانی در پرداخت بدهی‌ها کسری دارد که یا خود وی باید برای پرداخت آن تلاش کند یا اینکه از اموال دیگر او برداشت شود، میزان ردمال به اندازه بدهی او و حکم دادگاه بدوی هم قاعدتا باید ابلاغ شده باشد.
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه دو نفر از نماینده‌ها درخواست تجدید نظر برای رفع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رییس جمهور اسبق را داشتند، گفت: قوه قضائیه در این زمینه هنوز تصمیمی را اتخاذ نکرده است.
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده رییس عرفان حلقه، خاطرنشان کرد: حکم اعدام وی به دادگاه برگشته است و اتفاق جدیدی رخ نداده و در همان وضعیت سابق است./807/پ201/ج
ارسال نظرات