۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۳۱۱۲۱۳
استاد حوزه و دانشگاه:

نظارت شورای نگهبان ضامن سلامت انتخابات و احقاق حقوق افراد است

خبرگزاری رسا ـ استاد نصری نظارت شورای نگهبان را ضامن سلامت و صحت انتخابات و احقاق حقوق افراد ذکر کرد و گفت: همواره شاهد جنجال علیه شورای نگهبان هستیم، چرا که شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد افراد فاقد صلاحیتی که مدنظر برخی اشخاص و جریان‌ها هستند وارد انتخابات شوند.
دکتر محسن نصري

محسن نصری، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر مسأله نفوذ، گفت: یکی از راه‌های نفوذ در ارکان نظام مقدس اسلامی، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری و دولت، مخالفت با نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این مخالفت به منظور نفوذ دادن افراد مدنظر دشمنان در انتخابات و در نهادهای مختلف کشور است، در گذشته شاهد بودیم که در آستانه انتخابات دشمنان به دنبال تحریم انتخابات بودند تا مردم در این عرصه مهم حاضر نشوند، اما امروزه دیگر تحریم انتخابات در دستور کار نیست بلکه دشمنان به دنبال شرکت مردم در انتخابات هستند و تلاش می‌کنند تا در تفکرات مردم و اعتقادات مرد به عنوان صندوق خلق رأی تأثیر گذاشته تا گزینه‌های مدنظر دشمنان از سوی مردم انتخاب شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه چهره‌های اعتدالی و میانه رو و سازشکار با آمریکا، بزک کنندگان چهره آمریکا و کسانی که به آمریکا اعتماد دارند را گزینه‌های مدنظر دشمن برای حضور در انتخابات ذکر کرد و افزود: مبارزه با نظام از طریق تحریم‌ها، جنگ تحمیلی و فتنه‌ها برای دشمنان بی نتیجه بود به همین دلیل دشمنان به دنبال مبارزه در نظام هستند.

 

کارشناس مسائل سیاسی مبارزه در نظام را راهبرد جدید دشمن دانست و تصریح کرد: مبارزه در نظام با نفوذ دشمن در نهادها و دستگاه‌های مختلف نظام است، دشمنان در تلاش هستند تا از این طریق موجب فروپاشی نظام از درون بشوند، اشخاصی که مواضع هماهنگ و نزدیک به غرب دارند و افکار و مواضعشان همسو با انقلاب اسلامی نیست، علیه شورای نگهبان و نظارت استصوابی شورای نگهبان جنجال به راه می‌اندازند و موضع گیری می‌کنند.

 

نظارت بر هیأت اجرایی از سوی شورای نگهبان امری طبیعی است

وی با اشاره به استعلام هیأت‌های اجرایی دولت از چهار ارگان وزارت اطلاعات، ثبت احوال، قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان اظهار کرد: متأسفانه در این دوره گزارش‌هایی که منتشر شده است از عملکرد هیأت اجرایی نشان می‌دهد که افرادی که استعلام‌های مثبت داشته اند رد شده و افرادی که از نظر استعلامات منفی بوده‌اند تأیید شده اند و طبیعی است که باید نظارتی بر این مسأله وجود داشته باشد تا حقی ضایع نشود و اتفاقی رخ ندهد.

 

نصری نظارت شورای نگهبان را ضامن سلامت و صحت انتخابات و احقاق حقوق افراد ذکر کرد و گفت: همواره شاهد جنجال علیه شورای نگهبان هستیم، چرا که شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد افراد فاقد صلاحیتی که مدنظر برخی اشخاص و جریان‌ها هستند وارد انتخابات شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هجمه برخی اشخاص علیه شورای نگهبان، تصریح کرد: همین آقایانی که امروزه در حال جو سازی علیه شورای نگهبان هستند زمانی که توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند از آن حمایت می‌کنند ولی اگر شخصی که نسبت به او موضعی دارند تأیید بشود و یا اشخاصی که حامی آنها هستند رد بشوند علیه شورای نگهبان اقدام به موضع گیری می‌کنند.

 

وی اتفاقات سال 88 و شکل گیری فتنه را حاصل جوسازی و عدم تمکین از شورای نگهبان و قانون اساسی دانست و خاطرنشان کرد: دو کاندیدایی که فتنه را به پا کردند وقتی از سوی شورای نگهبان تأیید شدند شورای نگهبان را قبول داشتند ولی زمانی که شورای نگهبان صحت و سلامت انتخابات را تأیید کرد دیگر شورای نگهبان را قبول نداشتند و این نشان می‌دهد که منطق این افراد این است که قانون تا زمانی که ما را به اهدافمان برساند و منافعمان را تأمین کند قابل تمکین است.

 

رد صلاحیت به معنای بد بودن افراد نیست

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به کثرت ثبت نام کنندگان برای حضور در انتخابات مجلس هفتم، تصریح کرد: در انتخابات پیش رو هم شاهد این موضوع هستیم، نظر برخی این است که نهضت ثبت نام به راه انداخته و تعداد زیادی از افرادی که فاقد صلاحیت‌های لازم هستند برای کاندیداتوری انتخابات ثبت نام کنند و پس از رد صلاحیت آنها در شورای نگهبان و بالا رفتن آمار رد صلاحیت‌ها اقدام به جو سازی علیه شورای نگهبان کنند و هزینه رد صلاحیت‌ها برعهده شورای نگهبان باشد.

 

وی با بیان اینکه رد صلاحیت به معنای بد بودن افراد نیست و ممکن است برخی اشخاص از نظر تحصیلات و یا سن حائض صلاحیت نباشند، اظهار کرد: در این دوره حدود 12 هزار نفر برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام کردند و برخی جریان‌ها و اشخاص نهضت ثبت نام اعلام کردند و افراد بسیاری که واجد شرایط بودند اقدام به ثبت نام کردند.

 

نصری ادامه داد: در زمانی که برای شورای نگهبان  بررسی این تعداد بالا مشکل است و همچنین زمانی که تعداد افرادی که دارای صلاحیت‌های لازم نیستند بالا باشد و شورای نگهبان تعداد زیادی را رد صلاحیت کند جنجال و هجمه‌های بسیاری علیه شورای نگهبان شکل خواهد گرفت، از طرفی مطرح می‌شود که دولت معتقد به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی است و به همین دلیل افراد بسیاری را تأیید صلاحیت کرد ولی در مقابل دولت، شورای نگهبان قرار گرفته است و اجازه آزادی سیاسی و اجتماعی را نمی‌دهد./1304/302/ب2

ارسال نظرات