۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۹۹۸۴۹
در نشست بررسی مشکلات و مسائل مؤسسات قرآنی و مردم نهاد مطرح شد؛

لزوم توجه بیشتر دولت به مؤسسات قرآنی/ پابرجا بودن مشکل بیمه فعالان مردمی در حوزه قرآن

خبرگزاری رسا ـ فعالان و مدیران تشکل‌های قرآنی کشور با تاکید بر نقش مردم در ترویج فرهنگ قرآنی در کشور، گفتند: باید مسؤولان بیش از پیش از فعالان حوزه قرآنی حمایت کنند.
اتحاديه تشکل‌هاي قرآن و عترت کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی مشکلات و مسائل موسسات قرانی و مردم نهاد با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و محمدجعفر خرمدل، مسؤول کمیته بازرسی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور، شامگاه سه‌شنبه  12 آبان در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.



باید فرهنگ و قرآن باهم مورد توجه قرار بگیرند

در این نشست حسن محمدی با تاکید بر این موضوع که باید به استراتژی فکری مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های قرآنی توجه شود، گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ جملات بسیار نابی را فرموده‌اند، برای مثال سال گذشته ایشان فرهنگ را مانند هوایی برای تنفس معرفی کردند، ضمن این‌که از نگاه مقام معظم رهبری اقتدار واقعی کشور برآمده از اقتدار فرهنگی می‌باشد.



وی افزود: مقام معظم رهبری ستون فرهنگ را قرآن معرفی می‌کنند و راهبرد اصلی کشور را مبتنی بر قرآن می‌دانند، علاوه بر این از دیدگاه رهبر معظم انقلاب حوزه‌های مردمی در فعالیت‌های قرآنی جایگاه ویژه‌ای دارند.



مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با پرداختن به مشکلات موسسات قرآنی در بخش کلان، تاکید کرد: چند دسته‌گی در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تشتت در بخش‌های سیاست‌گذاری عاملی شده است تا هر ارگانی با شیوه کاری خود به موسسات مختلف مجوز فعالیت بدهد.



وی با پرداختن به مشکلی دیگر در راه موسسات قرآنی به موضوع نگاه ابزاری به موسسات قرآنی پرداخت و ادامه داد: عدم اطمینان،اعتماد و شناخت کافی از موسسات قرآنی عاملی شده است تا این ظرفیت عظیم هنوز شناخته نشود، در حالی‌که ما می‌توانیم ثابت کنیم که ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های قرآنی بسیار پویا و کارآمد است.



محمدی با بیان آماری از موسسات قرآنی ثبت شده، ابراز داشت: 6 هزار موسسه قرانی ثبت شده در کشور وجود دارد که می‌توان به جزأت گفت؛ بزرگترین ظرفیت مردمی ساختارمند در کشور همین موسسات هستند.



مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان یک سوال، تصریح کرد: باید از مسؤولان امر پرسید که آیا تاکنون این ظرفیت عظیم مردمی را مورد توجه قرار داده‌اند و یا به‌طور کل این ظرفیت را قبول دارند.



مدیر قرآنی درباره مشکلات در حوزه‌های عملیاتی نیز، گفت: متاسفانه یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعالان قرآنی این است که این عزیزان بیمه نمی‎‌‌شوند، واقعیت امر این است که فعالان مردمی در حوزه‌های قرآنی به‌واقع درحال انجام کار جهادی هستند.



محمدی با انتقاد از نبود بستر لازم در بخش اداری کشور، تصریح کرد: جای تاسف است که همچنان به موسسات قرآنی با نگاه اقتصادی برخورد می‌شود، ضمن این‌که همچنان بستر اداری و قانونی کشور در جریان تعامل و رسیدگی به موسسات قرآنی ناهماهنگ عمل می‌کنند.



وی با تقدیر از نمایندگان مجلس، تاکید کرد: در ماه های اخیر قوانین بسیار خوبی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است اما همچنان مشکل بیمه فعالان قرآنی پابرجاست.



مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بر سر راه موسسات قرآنی فضای فیزیکی موسسات است که اغلب با مسایلی همچون موعد اجاره و تغییر کاربری مواجه هستند، ضمن این‌که به جرأت می‌توان گفت ما همچنان در مرحله تسهیل کارهای موسسات قرآنی مانده‌ایم چه برسد به حمایت از این ارگان‌های مردم نهاد.



محمدی با تلنگری به خود مسؤولان موسسات، اظهار داشت: ما نیز تا حدودی مقصر هستیم، زیرا نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های موجود در موسسات قرآنی را به موسؤولان امر معرفی کنیم، در نقطه مقابل نیز البته این اعتقاد را داریم که باید نگاه حاکمیتی از روی موسسات قرآنی برداشته شود.



وی با اشاره به اهمیت وجود یک سیستم آمایش دقیق، بیان داشت: نبود یک سیستم دقیق و منسجم آمایشی در خصوص بدست آوردن آمار از نهادهای قرآنی کشور آزار دهنده است، زیرا فعالیت‌های مردمی در حوزه قرآن به‌طور کامل رصد نمی‌شود، ضمن این‌که تا زمانی‌که خوراک اطلاعاتی دقیق فراهم نشود به‌هیچ عنوان نمی‌توان به‌طور دقیق از تعداد حفاظ، قاریان و مربیان قرآنی باخبر شد.



مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، افزود: ابهامات درخصوص موسسات قرآنی بیداد می‌کند و آمایش این اطلاعات قطعا مسؤولان را ترغیب می‌کند تا به این حوزه دینی کشور بیشتر توجه کنند.



محمدی در پایان، گفت: از تمام مسؤولان امر تقاضا می‌کنیم تا به موسسات قرآنی اعتماد کنند، ضمن این‌که همچنان از تمام افراد مسؤول می‌خواهیم تا به موضوع بیمه فعالان قرآنی رسیدگی کنند.



مردم پشتیبان اصلی فعالیت‌های قرآنی هستند

در بخش دیگری از این نشست محمدجعفر خرمدل با اشاره به سابقه اجرایی خود رد موسسات قرآنی، گفت: به‌دلیل فعالیت طولانی مدت در اتحادیه و موسسات قرآنی با مشکلات این حوزه به‌طور کامل آشنایی دارم.



وی افزود: در تمام دنیا برای ترویج مبانی ایدئولوژیک خود تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد، اما در ایران دقیقا این امر در بسیاری از  موراد مغفول مانده است.


خرمدل با واکاوی کم‌کاری‌های صورت گرفته در خصوص احیای بخش‌های قرآنی، بیان داشت: اگر به مسایل قرآنی بیشتر اهمیت داده می‌شد قطعا امروز وضعیت مناسب‌تری داشتیم، برای مثال در بخش اقتصادی کاملا مبانی اقتصاد اسلامی و مقاومتی در قرآن پیش بینی شده است، اما عملا ما شاهد هستیم که به این حوزه توجهی نشده است.



مسؤول کمیته بازرسی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به تجربه موفق کشور سودان در استفاده از مدل قرآنی، بیان داشت: در کشور سودان تمام افراد جامعه و خردسالان با قرآن ارتباط تنگاتنگ دارند و مردم این کتاب آسمانی را در اولویت زندگی خود قرار داده‌اند.



وی با بیان مطلبی در خصوص تلاش‌های مردمی در راه اعتلای مفاهیم قرآنی، اظهار داشت: در ایران پس از اینکه دولت‌ها به وظیفه خود در قبال نهادهای قرآنی عمل نکردند مردم خودشان دست به‌کار شدند و با هزینه شخصی اقدام به آموزش قرآن کردند.



خرمدل ادامه داد: از سال 1373 تاکنون تعداد موسسات قرآنی مردم نهاد 30 برابر شده‌اند که این موضوع بسیار تحسین برانگیز است.



مسؤول کمیته بازرسی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با آسیب‌شناسی مدیریت مردمی بر نهادهای قرآنی، بیان داشت: یکی از مسایلی که پس از مدیریت مردمی بر نهادهای قرآنی پیش آمد این بود که مردم با شیوه‌های قانونی و مدیریتی آشنا نبودند و از این‌رو با مشکلاتی همچون مسایل بیمه‌ای و مالیاتی مواجه شدند.



خرمدل با نگاه به موضوع مردم و نهادهای قرآنی از زاویه‌ای دیگر، تاکید کرد: مردم این انتظار را دارند که آموزش‌های قرآنی در کشور به‌صورت رایگان صورت بگیرد، قطعا این انتظار به‌جاست، زیرا مردم در کشوری زندگی می‌کنند که جمهوری اسلامی نام دارد و باید این امکانات رایگان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.



وی در خصوص تغییر قانون به‌نفع موسسات قرآنی، گفت: در تاریخ 31/4/1394 قانونی تصویب شد که بر اساس آن موسسات قرآنی به‌شرط داشتن پیشوند «فرهنگی» از پرداخت مالیات محروم شوند، اما در گذشته اساس کار بر این منوال بود که به‌طور موسسات قرآنی را یک نهاد فرهنگی حتی نمی‌دانستند.



مسؤول کمیته بازرسی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور، تصریح کرد: متاسفانه برخی اقدامات بسیار سبک و سطح پایین باعث می‌شود حرمت موسسات قرآنی از سوی برخی دستگاه‌ها حفظ نشود، باید این جایگاه شناسانده شود، زیرا در جایی از جهان اسلام ما این رفتارها را در قبال نهادهای قرآنی نمی‌بینیم.



خرمدل با تاکید بر سپردن کار به‌دست مردم، ابراز داشت: سیاست فکری بزرگان دینی ما و رهبر کبیر کبیر انقلاب اسلامی بر این اساس بوده است که کار اصلی را باید مردم انجام دهند، اما متاسفانه شاهد هستیم در برخی از موارد با مدیران ارشدی که امروز پای به عرصه مدیریت قرآنی گذاشته‌اند نیز همکاری نمی‌شود.



وی ادامه داد: باید موسسات نیز یکپارچه عمل کنند و این‌طور نباشد که هر موسسه‌لی با نگرش و سیاست خود اقدام به پذیرش و ارائه مدرک کند.



مسؤول کمیته بازرسی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور در پایان با پرداختن به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، گفت: وقتی می‌توانیم بگویم در راه تربیت حفاظ به نقطه مطلوب رسیده‌ایم که افراد جامعه بتوانند به‌راحتی و بدون غلط قرآن را تلاوت کنند، امروز واقعیت امر این است جامعه ما با موضوع آشنایی با قرآن فاصله دارد.



گفتنی است که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با نگاهی آسیب‌شناسانه و البته کارشناسی به موانع پیش‌رو ترویج و توسعه مافیم قرآنی در جامعه بپردازد و در این راه با تعامل خوب با اصحاب رسانه و ارائه آمارهای دقیق بنظر می‌رسد در راهی قرار گرفته که می‌تواند به افق‌های روشن در زمینه نشر فرهنگ قرآنی در کشور برسد./856/200/ب1

ارسال نظرات