۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۹۳۰۱۴

«آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» در بازار کتاب

خبرگزاری رسا ـ کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر شد.
کتاب «آغاز و انجام هستي و راهبري انسان»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» نوشته سید محمد رضا دربندی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

 

در مقدمه کتاب که با ادبیاتی امروزین تالیف شده، آمده است: «به هر میزان که به مبدأ و مقصد جهان واقف باشیم، پیمودن راه و زندگی، برای ما معنادارتر میشود و بدیهی است، درکِ حیات، به راه، معنا، شور و روشنایی میبخشد و طی مسیر را، جان‌بخش و روح‌افزا می‌نماید».

 

دربندی که برای تدوین این کتاب 25 سال پژوهش و در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است، در مقدمه تاکید می کند: «در عصر حاضر، بشرِ خسته از دنیای مدرنیسم که برایش بیمعنایی، بی‌هنجاری و ازخودبیگانگی - یعنی آنومی و الیناسیون، بیماری دوقلوی مدرنیسم - را در پی داشت، برای معنا بخشی به زندگی و به خود آمدن، راه خود را آغاز کرده است. او پای به دوره پسامدرن گذاشت، اما تا یافتن راه، دائم سرگشتگی را تجربه خواهد کرد. نقطة روشن این است که انسان خسته از مدرنیسم، این فرایند را آغاز کرده است».

 

وی خاطر نشان می سازد: انسان از همان آغاز که پای بر زمین نهاد، با پرسش‌هایی چون از کجا آمدهام؟ برای چه آمده‌ام؟ به کجا خواهم رفت؟ آیا این جهان خالقی دارد؟ و امثال این پرسشها، روبرو بوده است؛ پرسشهایی که همواره به دغدغة اصلی بشر تبدیل شدهاند. به قول هایدگر: انسان، حیوان ناطق نیست، بلکه انسان پرسشگر است. گویا، روح سرگشتة او از جایی آمده است که هوس بازگشت را همواره زنده نگه می‌دارد.



سید محمد رضا دربندی با طرح این موضوع که جوان سرگشته امروز، در این تکاپو برای پیدا کردن جوابِ پرسشهای بنیادین، جستجو می کند وآن گاه، یا پاسخ اصیل را مییابد و یا این که پای در راه سرگشتگی فلسفی، پوچگرایی و معضلات فراگیر اجتماعی، همچون خودکشی، اعتیاد، سرخوردگی، افسردگی و گرایش به عرفان‌های کاذب، مینهد، پیشنهاد می دهد که قبل از مواجه شدن با این سونامی فکری، بهتر است جوانان، یک دوره مسایل اعتقادی خود را مرور کرده و به رفع اشکالات فکری خود بپردازند.

 

در این کتاب، سعی شده است تا از پی هر بحثِ نظری، استفاده‌ای عملی نیز به‌دست آید و از علم به عمل، از دین به تدین و از دین‌شناسی به دین‌باوری، رسید.

 

کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» در 288 صفحه به قیمت 15 هزار و 500 تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است./998/د102/ق 

منبع: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات