۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۹۲۴۶۴
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی تبیین کرد؛

رد پای آل سعود در حادثه منا/ مسلمانان از حضور حجاج ایرانی در مکه روحیه می‌گیرند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این‌که در صورت اثبات ماهیت رژیم سعودی، بعید نیست که حادثه منا از روی عمد صورت گرفته باشد، گفت: اگر هم نقش این رژیم در حادثه منا ثابت شود، باید بدانیم که تعطیلی حج به نفع شیعیان نیست.
حجت الاسلام دکتر محمد رضا باقرزاده  عضو هيأت علمي موسسه امام خميني (ره)

حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تحلیل فاجعه منا با اشاره به این که نرفتن حجاج ایرانی به حج به نفع شیعه نیست، خاطرنشان کرد: سودی که از حجاج ایرنی به جیب سعودی‌ها می‌رود به اندازه فروش یک روز نفت عربستان است و اگرچه که حتی یک ریال سود رساندن به آ ل سعود بد است اما نرفتن شیعیان به حج عواقب بدتری دارد و باید میان بد و بدتر، بد را انتخاب کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: به همان دلیلی که سعودی‌ها از ایجاد موج زیارت قبور بقیع می‌ترسند و جلو زیارت را می‌گیرند باید برای ترس آنها هم که شده شیعیان در حج حضور داشته باشند و از طرف دیگر حضور حجاج ایرانی در مکه و دیدار با دیگر مسلمانان سبب دلگرمی مسلمانان دیگر نقاط جهان می‌شود، زیرا زیارت برادر دینی سبب روحیه گرفتن آنها می‌شود و ثبات ایران باعث آرامش دیگر ملت‌های مسلمان است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در قرآن حج را«منافع للناس» دانسته است، افزود: منافع حج برای شیعیان بیشتر است و نمی‌شود آن را تعطیل کرد زیرا نفی حج و علیه حج حرف زدن یک خطر است که دشمنان این را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند و می‌خواهند که شیعیان را از حضور در این مراسم بزرگ حذف کنند.

 

وی با بیان این که حج و زیارت پیامبر(ص) از ارزش‌های ما است، اظهار داشت: مگر می‌شود به زیارت پیامبر و حضرت زهرا(س) و ائمه(ع) نرفت، زیرا این فرهنگ ما است و ما هرچه توفیق داریم ب خاطرهمین اربعین است و دنیای اسلام را دگرگون می‌کند.

 

حجت الاسلام باقرزاده در رابطه با بی‌نظمی مدیران کاروان در واقع شدن این حادثه، گفت: همه این موارد می‌تواند تأثیر گذار باشد، اما ما الآن در حال جنگ رسانه‌ای هستیم و همانطور که ممکن بود در زمان جنگ تحمیلی فرماندهان اشتباهاتی داشته باشند ممکن است در موارد جزئی مدیران کاروان هم باید دقت ببیشتری می‌کردند؛ اما اگر کلان حادثه را بررسی کنیم می‌بینیم که مقصر اصلی سعودی‌ها هستند که راه اصلی را بسته‌اند و موجب ازدهام جمعیت در مسی شده‌اند و این بی تدبیری است که برخی رسانه‎های داخلی این فاجعه بزرگ را به گردن چند مدیر کاروان بیندازند.

 

وی در ادامه افزود: اگر ما ماهیت رژیم سعودی را صهیونیستی ببینیم هیچ بعید نیست که این کار را عمدی کرده باشند و حتی بحث انتقام گیری هم معنا پیدا می‌کند؛ زیرا عربستان الآن در یک موضع انتحاری قرار گرفته است و در سه جبهه در حال جنگ است و در هر جبهه که شکست بخورد صدمه زیادی می‌بیند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: عربستان در جنگ با یمن از پاکستان کمک خواست اما کمک نکردند و در جنگ یمن دنبال اعتلاف بود اما هیچ کدام از کشورهای مسلمان کمک نکردند و از مصر کمک خواست اما مصر هم کمک نکرد و شما که در کشته‌ها نگاه کنید بیشترین کشته‌ها از پاکستان، ایران و مصر می‌بینید.

 

وی با بیان این که سعودی‌ها به دنبال تعطیل کردن حج هستند، ابراز داشت: مسؤولان عربستان صریحاٌ گفتند که بیت الله الحرام جزو حاکمیت دولت عربستان است و دارند مسأله را تبدیل به یک امر داخلی می‌کنند و وقتی این شد به این معنی است که هیچ کشوری حق دخالت در این مراسم را ندارد و در این فضا هوشمندانه این است که اتفاقآ ما بر روی مسأله مدیریت متمرکز شویم.

 

حجت الاسلام باقرزاده خاطرنشان کرد: این رفتار دولت ایران که زیاد واکنش نشان نمی‌دهند را می‌شود حمل بر صحت کرد با این استدلال که در حال حاضر تعداد زیادی از حجاج ایرانی در عربستان هستند و اگر فشار بیاورند امکان دارد که برای آنها هم مشکل ایجاد شود و باید دید دولت بعد از بازگشت حجاج چگونه عمل خواهد کرد.

 

وی با بیان این که اکنون دو رویکرد با عربستان در کشور وجود دارد، افزود: یک رویکرد مخاصمه است که مقام معظم رهبری بالحن شدید صحبت کردند و تهدید کردند که تا به حال بی‌سابقه بوده و رویکرد دیگر محافظه کارانه است برای اصلاح رابطه و تلطیف فضا زیرا به عقیده اینها اگر بخواهیم با کشورهای عربی منطقه رابطه داشته باشیم باید وابط‌مان با عربستان خوب باشد.

 

وی برخورد با عربستان را نیازمند یک اقدام اساسی و جدی دانست و تصریح کرد: برای حاکمیت مکان های مقدس مکه و مدینه باید تجدید نظر بشود و درگیر شدن به اقداماتی مانند شکایت به سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی سبب سرد شدن ما و تغییر ماهیت دعوا می‌شود و ما را از هدفمان دور می‌کند./843/ت302/ی

ارسال نظرات