۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۸۶۵۷۵
قائم مقام بنیاد شهید:

علت ماندگاری آیت‌الله طالقانی در تاریخ انقلاب تبعیت او از ولایت فقیه بود

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: : علت ماندگاری آیت‌الله طالقانی به این دلیل است که حریت و آزادگی خود را تابع ولایت فقیه و مرجع زمان خود می‌دانست.
قائم مقام بنياد شهيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش از ظهر امروز در آیین نکوداشت سی و ششمین سالروز رحلت آیت‌الله سید محمود طالقانی که در مجموعه فرهنگی سیدالشهداء(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه آیت‌الله طالقانی از آزادگان سیاسی زندان‌های شاه بودند، گفت: بنیاد شهید تلاش می‌کند تا حماسه‌هایی که توسط مومنان و شخصیت‌های دوران قبل از پیروزی انقلاب در حماسه دفاع مقدس و سایر صحنه‌ها خلق شده تحریف، تخریب یا فراموش نشود.

وی افزود: ما باید شخصیت‌های اثرگذار انقلاب چون شیخ‌فضل‌الله، آیت‌الله طالقانی، شهیدان نواب صفوی، بهشتی، مطهری، رجایی و باهنر و بسیاری دیگر را بازشناسی کرده و از اینکه شخصیت ‌آنها تخریب،تحریف یا فراموش شود جلوگیری کنیم.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: شناخت امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله سرمایه‌های بزرگ دیگر انقلاب اسلامی است که نسبت شناخت آن باید اقدام شود.

انصاری افزود: این پیشگامان بیش از نیم قرن برای نهضت انقلاب اسلامی زحمت بسیار کشیدند حداقل کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که هدف مبارزات آنها را شناسایی کرده و افکار آنها ترویج داده و اجازه ندهیم در لابه‌لای صفحات تاریخ فراموش شود.

وی اظهار داشت: یکی از چهره‌های بزرگی که در نهضت اسلامی اثربخشی بالایی داشت آیت‌الله طالقانی است که باید بازشناسی شده و تفکرات او حفظ و حراست شود.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه امام راحل آیت‌الله طالقانی را مجاهد نستوه، امام جمعه مبارز و ابوذر زمان نامیدند، بیان داشت: ما باید درباره ابوذر زمان بودن آیت‌الله طالقانی بیش از سایر خصلت‌های او شاخت پیدا کنیم، امام راحل به این دلیل ایشان را ابوذر زمان نامیدند که او زبان گویای اسلام بود.

انصاری افزود: ابوذر در فرهنگ سیاسی و مذهبی اسلام نماد خلوص، صداقت و شفافیت است که آیت‌الله طالقانی نیز بر همین اساس بدون ملاحظه‌کاری در مقابل کسانی که قصد تجزیه انقلاب را داشته ایستادند.

وی با اشاره به بیانی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر با صفا بودن آیت‌الله طالقانی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: این مرد در قید و بند ملاحظات آخوندی، روشنفکری و مبارزاتی نبودند و همین سبب صفای ایشان شده بود او مواضع بسیار صریح و قاطعی در مقابل انحرافات آن زمان که تلاش داشت او را در مقابل امام و انقلاب قرار دهد داشتند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مواضع آیت‌الله طالقانی در مقابل انقلاب عنوان کرد: آیت‌الله طالقانی به صراحت اعلام کردند که ما این انقلاب را راحت به دست نیاوردیم که بازیچه یک مشت بازیگر بین المللی باشیم، ما 60 هزار نفر از بهترین جوانان کشور خود را در این راه از دست دادیم این انقلاب را به واسطه خون شهدا و این جوانان به دست آوریم و باید در مقابل این بازیگران بین‌المللی ایستادگی کنیم.

انصاری افزود: آیت‌الله طالقانی در مقابل مخالفان خود را همسنگر امام معرفی کرده و می‌گوید سی میلیون جمعیت ایران تسلیم یک مشت خودخواه وابسته نخواهد شد زیرا این انقلاب توحیدی و انقلاب محرومان است.

وی گفت: آیت‌الله طالقانی هر چند خود مجتهد مسلم بود اما در زمینه نظریه حکومتی چهارچوب مستقلی از امام امت نداشتند او خود در نامه‌ای به امام می‌گوید تا لحظه وصال به حق تحت رهبری آن گرانقدر خواهم بود.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: آیت‌الله طالقانی به واسطه تحریکات منافقین که می‌خواستند از ایشان سوءاستفاده کنند ایستاده و گفتند من هر وقت احساس ضعف می‌کنم نزد امام راحل رفته و از قاطعیت، توکل و خلوص ایشان استفاده می‌کنم همیشه سعی کردم مشی من از مشی ایشان خارج نباشد.

انصاری اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله طالقانی در ارتباط با انحرافات و اقدامات گروهک‌ها هر چند سعه صدر بالایی داشت اما در تاریخ است که ایشان فرمودند هر چه ما مسلمان‌ها از اول اسلام تا به حال به مشکل خوردیم به دست منافقان بوده است؛ لفظ جوجه کمونیست‌ها را برای اولین بار آیت‌الله طالقانی به کار بردند.

وی عنوان کرد: در دهه 50 کمونیست‌ها در دانشگاه و زندان جولان می‌دادند اما کسانی مانند آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله مهدوی کنی و علمای دیگر که پاسدار ارزش‌ها و حریم اسلام و ولایت بودند در مقابل آنها ایستاده و گفتند هر کس مقابل انقلاب بایستد باید نابود شود، ما باید این جملات را به دفعات تکرار کنیم تا موضع آیت‌الله طالقانی را به نسل بعد انتقال دهیم.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ابراز کرد: ما اگر بخواهیم مواضع افرادی چون آیت‌الله طالقانی تخریب، تحریف یا فراموش نشود فقط به سالگرد 19 شهریور بسنده نکنیم بلکه برای شناخت بیشتر او همایش‌های علمی در طول سال برگزار کنیم.

انصاری در پایان با اشاره به علت ماندگاری و پایداری او در تاریخ انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: علت ماندگاری او به این دلیل است که حریت و آزادگی خود را تابع ولایت فقیه و مرجع زمان خود می‌دانست./807/201/ب3

 

ارسال نظرات