۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۱۹۶۸۶
رییس جمهور در جمع نخبگان و برگزیدگان خراسان رضوی:

هرآنچه برای مبارزه با فساد لازم باشد انجام می دهیم/ از هیچ تهدید و قدرتی نمی‌ترسیم

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور گفت: والله و بالله در عصر و دنیای ما راهی جز اقناع مردم نداریم، با زور نمی‌شود، ما دو چیز یاد گرفتیم، دیوار و فیلتر؛ فکر می‌کنیم با این حل می‌شود، شما فیلتر درست می‌کنید و او فیلترشکن درست می‌کند؛ اگر حل می‌شد، تابه‌حال حل می‌شد.
روحاني، رييس‌جمهور رييس جمهور در جمع نخبگان و برگزيدگان خراسان رضوي رييس جمهور در جمع نخبگان و برگزيدگان خراسان رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز در دیدار با نخبگان و برگزیدگان خراسان رضوی در سالن صبا مشهد بابیان  این‌که خراسان رضوی مرکز اندیشمندان، بزرگان و فیلسوفان و فقهای بسیاری است، گفت: مرحوم آخوند خراسانی ازجمله این افراد است که آن‌چنان در فلسفه، کلام و اصول متبحر بوده، امروز نیز پس از گذشت حدود 100 سال، در حوزه‌های علمیه کتاب علم اصول از این فقیه و فیلسوف خراسانی تدریس می‌شود.

وی با اشاره به این‌که باید برای حل مشکلات مختلف از راه‌حل‌های علمی استفاده کرد، ابراز داشت: شما باید با طرح علمی به ما بگویید چگونه رابطه مراجعه‌کننده با کارگزار کمتر و کوتاه‌تر شده تا زمینه فساد کم شود؛ دولت الکترونیک یکی از راه‌های علمی مبارزه با فساد است، نه‌تنها فساد بلکه اگر مشکلی برای آب، محیط‌زیست، سیاست خارجی و هر موضوعی دیگری که داشته باشیم، همه باید به کمک ما بیاید.

با ون و پاسبان نمی‌شود فرهنگ را درست کرد

رییس دولت بابیان این‌که علم، دانش و دانشگاه می‌توانند برای حل معضلات و بازگرداندن نشاط و امید به جامعه تلاش کنند، عنوان داشت: ما می‌خواهیم بر آنچه امروز به نام رکود وجود دارد غالب شویم، می‌خواهیم رونق  ایجاد کرده و فرهنگ جامعه را تعالی ببخشیم اما با ون و پاسبان که فرهنگ درست نمی‌شود؛ راه ارتقاء فرهنگ با علما، حوزه‌ها، اساتید و دانشگاهیان است.

وی به معضل حجاب در جامعه اشاره کرد و اضافه کرد: یعنی راه‌حل مشکل حجاب، ون است؟ بانوان که فرهیختگان ما هستند نمی‌توانند برای استقرار عفاف و گسترش حجاب راه ارائه دهند؟ اگر یک تجربه نتیجه ندهد، فردا نباید آن کار را ادامه داد، باید آن راه را اصلاح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با لزوم ورود علم برای ارائه راه‌حل مشکلات، اظهار داشت: باید برای ارتقا اخلاق، راه علمی پیدا کرد، برای نشاط در جامعه یا نحوه رفتار جوانان جامعه، هی می‌گویند جدا کنیم، خب بیایید دیوار بکشید؛ اوایل انقلاب آقایی گفت پیاده‌رو مشکل دارد، زن و مرد در کنار یکدیگر دارند راه می‌روند؛ واقعاً با این اندیشه باشد؟

وی به تلاش برای جدا کردن دانشجویان پسر و دختر در اوایل آغاز به کار دانشگاه تهران پس از انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: عده‌ای در دانشگاه تهران در اوایل شروع به کار خواستند در کلاس‌ها دیوار بکشند اما امام به آن‌ها نهیب زد؛ این کارها هو کردن و سخیف کردن موازین اسلام است؛ جامعه ما حجاب و عفاف می‌خواهند، این‌همه عاشقان اهل‌بیت (ع) و قرآن ، عفاف و اخلاق به نفع جامعه ماست.

رییس دولت ادامه داد: قرآن فلسفه حجاب را امنیت ذکر می‌کند، شما عالمان و فرهیختگان باید راه درست و علمی را پیدا کنید؛ خداوند به ما امر کرده آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم اما اگر در  جامعه‌ای امر بودن موضوعی دچار شبهه شد ابتدا باید آن معروف را معرفی نمود.

فکر می‌کنیم با دیوار و فیلتر مشکلات حل می‌شود

وی تأکید کرد: والله و بالله در عصر و دنیای ما راهی جز اقناع مردم نداریم، با زور نمی‌شود، ما دو چیز یاد گرفتیم، دیوار و فیلتر؛ فکر می‌کنیم با این حل می‌شود، شما فیلتر درست می‌کنید و او فیلترشکن درست می‌کند؛ اگر حل می‌شد، تابه‌حال حل می‌شد.

وی افزود:  دولت برای امور فرهنگی و اقتصادی دست نیاز به‌سوی شما دراز می‌کند، همان‌طور که بیمار را نه با دیوار، نه ون و نه فیلتر مداوا می‌کنید، مشکلات فرهنگی را نیز باید با مراجعه به متخصص درمان کرد.

برای حل مشکلات کلیدی جز علم و فن‌آوری وجود ندارد

روحانی خاطرنشان کرد: من برای حل معضلات مملکت کلیدی جز علم، دانش، تحقیق و فن‌آوری نمی‌شناسم، دانشمندان باید به دولت طرح ارائه کنند؛ مبارزه با فساد طرح علمی نیاز دارد و شما باید طراحی کنید که چگونه از فساد پیشگیری کنیم زیرا با گرفتن فاسد مشکلی حل نمی‌شود.

وی به سابقه فرهنگی و علمی خراسان و مشهد اشاره کرد و گفت: شخصیتی همچون شهید مطهری، هم جای تقدیر دارد و هم جای تأسف که پس از آن‌همه سال تا به امروز، هنوز در بسیاری از کتاب‌ها و بحث‌ها مهم همچون اسلام سیاسی و اسلام اجتماعی کتاب جایگزینی نداریم که این نشان از نبوغ این فرد است.

رییس جمهوری اسلامی ایران با طرح این سؤال که چرا سرزمینی که دارای بزرگان، ادیبان، سخنوران و نویسندگانی همچون دکتر شریعتی است، باید برنجند، عنوان داشت: خراسان با این تعداد عالم، حوزه علمیه،  صاحب‌نظر و دانشگاهیان چرا باید در رنج باشد؟ دانشگاه ما ازلحاظ کمیت توسعه بسیار خوبی پیداکرده است، ازنظر تعداد مقاله نیز در منطقه در رتبه‌های اول قرار داریم؛ اما برای چه ما مقاله می‌نویسیم؟

مقاله نوشتن و امتیاز گرفتن هدف ما نشود

وی تأکید کرد: مقاله نوشتن و امتیاز گرفتن نباید هدف ما شود، اگر این‌ها هدف شد ما به‌جایی نمی‌رسیم،؛ نوشتن مقاله به شرطی مفید است که در آن فساد نباشد؛ ما در این دولت به برخی فسادها برخوردیم که شگفت‌آور است؛ آخر برای بورسیه و استاد شدن هم تقلب؟

دولت از هیچ تهدید و هیچ قدرتی نمی‌ترسد

روحانی ادامه داد: چرا آدم بخواهد با تقلب استاد بچه‌های مردم شود؟ بخواهد در این کشور معلم شود، شاگرد تربیت کند که آن شاگرد کشور را نجات دهد و آن‌هم در شرایط حصر اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی و در آن تقلب شود، عده‌ای نیز سرگشاده و غیر سرگشاده بنویسند، این دولت مگر از تهدید می‌ترسد؟

وی تصریح کرد: من امروز در محضر شما فرهیختگان، اساتید و امام هشتم (ع) به‌صراحت خدمت شما عرض می‌کنم هر آنچه در راه مبارزه با فساد نیاز باشد و هر آنچه درراه توسعه کشور نیاز باشد، این دولت از هیچ‌کس و هیچ قدرتی نخواهد ترسید.

رییس‌جمهور کشور یادآور شد: موفقیت ما در سایه حمایت، حضور، تلاش مردم و لطف پروردگار است؛ ما امروز برای این‌که بتوانیم کشور را نجات دهیم باید امید بر تمام مشکلات فائق باشد، اگر دست‌به‌دست هم دهیم و با وحدت، انسجام، یکپارچگی و جهاد عمل کنیم، یعنی کار، درس خواندن، درس دادن و تحقیق کردن ما جهادی باشد؛ به مقصد می‌رسیم./9315/پ201/ج

ارسال نظرات