۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۸۲۶۵۰
استاد حوزه علمیه کرمان:

فرصت طلبی در راستای گسترش دین از بارزترین ویژگی های امام صادق بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان با تأکید بر این که حضرت صادق(ع) در فرصتی که برای تبلیغ دین الهی داشتند، گفت: پرورش شاگردانی در تمام ابواب علوم دینی و علوم طبیعی تنها گوشه‏ای از فعالیت‏های علمی ایشان بود که برکات آن تا زمان ما هم ادامه دارد.
شهادت امام صادق عليه السلام شهادت امام صادق عليه السلام شهادت امام صادق عليه السلام

حجت الاسلام غلامحسین خالقی، استاد حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با تأکید بر این که زندگی امام صادق(ع) در بعد علمی خلاصه نمی‏شود، گفت: آن حضرت در کنار امامت هرگز از فعالیت‏های سیاسی دست نکشیدند.

وی همچنین ادامه داد: یکی از بارزترین ویژگی‎‏های امام صادق(ع) این بود که از فرصت خوبی که در طول امامت ایشان به وجود آمد به خوبی استفاده کردند و در این راه شاگردان بسیاری را تربیت کردند.

این استاد حوزه علمیه کرمان بیان داشت: امام صادق(ع) در فرصتی که برای تبلیغ دین الهی داشتند، شاگردانی در همه ابواب علوم دینی و علوم طبیعی پرورش دادند که تنها گوشه‏ای از فعالیت‏های علمی ایشان بود و برکات آن تا زمان ما هم ادامه دارد.

وی با اشاره به این که تربیت شاگردانی در علوم گوناگون از مختصات زندگی امام صادق(ع) بود، تصریح کرد: بعد سیاسی زندگی امام صادق(ع) از بعد علمی زندگی ایشان جدا نیست، و ایشان طبق فرمان خداوند اقدام می‏کردند.
حجت الاسلام خالقی با بیان این که امام صادق(ع) با هر کدام از افراد زمان خودش به شکلی رفتار می‏کرد، گفت: این که امام قیام زید را تأیید می‏کند اما قیام ابومسلم خراسانی را امضا نمی‏کند، به نوعی فعالیت سیاسی است.

وی با تأکید بر این که قیام زید به این سبب مورد تأیید امام بود که این حرکت برای زنده نگه داشتن دین خدا بود، خاطر نشان کرد: ابومسلم خراسانی در ادعایش صادق نبود؛ از این رو مورد تأیید امام زمانش قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به حمایت امام صادق(ع) از قیام زید بن علی، اظهار داشت: زید که در باطن مأموریت داشت با بنی امیه وارد جنگ شود، به اندازه ای مورد تأیید امام صادق(ع) بود که ایشان قیام او را در جهت دستور خداوند می‏دانستند که درباره او گفتند که «خدا لعنت کند کسی را که صدای استغاثه زید را بشنود و جوابش را ندهد».

وی با اشاره به این که امام صادق(ع) قریه‏ای داشتند که در آن برنج تولید می‏شد، ابراز داشت: بنی امیه این قریه را از امام صادق(ع) گرفتند همانند کاری که با حضرت زهرا(س) انجام دادند و باغ فدک را از ایشان گرفتند، که اگر این روستا در اختیار امام صادق(ع) باقی می‏ماند یکی از ابزارهای مناسب برای کمک به دین خدا در دست معصومین بود.
استاد حوزه علمیه با بیان این که امام صادق(ع) بارها با علم امامت و زیرکیف بلاهای گونااگونی را ازشیعیان دور کردد، گفت: دشمنان اهل بیت و شیعیان برای از بین بردن اهل بیت و شیعیان حیله‏های فراوانی به کار می‏گرفتند و اگر وجود امام صادق(ع) و دیگر ائمه نبود به یقین چیزی از اسلام باقی نمی‏ماند./9702/ت302/غ

ارسال نظرات