۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۱۶۳۲۸۶
5 اردیبهشت؛شکست آمریکا

اصحاب فیل کی عبرت می گیرند + عکس

خبرگزاری رسا_ اشتباه کارتر در آن است که گمان می کند با دست زدن به این مانورهای احمقانه می تواند ملت ایران را که برای آزادی و استقلال خویش و برای اسلام عزیز ازهیچ فداکاری رویگردان نیست، از راه خودش که راه خدا و انسانیت است منصرف کند. امام خمینی(ره)
واقعه طبس

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، با تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 و به گروگان گرفتن 53 جاسوس آمریکا، شیطان بزرگ که پیش از این در 22 بهمن 57 سیلی سختی از انقلاب اسلامی خورده بود، در پی اقدامی تجاوزگرانه و طی عملیاتی به نام پنجه عقاب وارد خاک ایران می شود.

نیروهای عمل کننده، نیروهای دلتا بودند که ورزیده ترین افراد ارتش آمریکا را تشکیل می دادند. از هر 4 نفر یک نفر انتخاب می شود. 8 فروند بالگرد و 12 فروند هواپیمای C-130 جهت عملیات در نظر گرفته می شود.

در بعد از ظهر 27 آوریل 1980، 6 فروند C-130 از پایگاهی در عمان برخاسته و راهی منطقه‌ای در نزدیکی طبس شدند که با کد Desert1  شناخته می‌شد. همزمان 8 بالگرد هم از روی ناو نیمیتز برخاسته و عازم همان مکان شدند.

یک ماه قبل از شروع عملیات، یک متخصص نیروی هوایی آمریکا منطقه‌ای را برای فرود هواپیماها آماده کرده و اطراف آن را به چراغ‌های راهنمای فرود مجهز کرده بود. همچنین یک هواپیمای جاسوسی CIA در پروازی در آن منطقه امواج راداری را در ارتفاع 3000 پایی ردیابی کرده بود. با این وجود به خلبانان بالگردها دستور داده شده بود که زیر ارتفاع 200 پایی پرواز کنند تا از شناخته شدن توسط رادار جلوگیری کنند.

این محدودیت ارتفاع باعث شد تا بالگردها دچار طوفان شن بشوند. این طوفان باعث شد تا دو بالگرد دچار نقص فنی شده و از ادامه عملیات بازبمانند. یکی از بالگردهای سالم بازگشت تا خدمه دو بالگرد معیوب را سوار کند که با این کار عملا 20 دقیقه از برنامه عقب افتاد. اکنون عملیات با 6 فروند بالگرد که حداقل مورد نیاز برای اجرای عملیات بود، بایست ادامه می‌یافت. اولین گروه 3 فروندی از بالگردها 1 ساعت دیرتر از برنامه به Desert1  رسیدند درحالی که گروه دوم نیز با 15 دقیقه تاخیر به محل فرود رسیدند. بعد از استقرار بالگردها، معلوم شد که یکی از آنها سیستم هیدرولیک خود را از دست داده و از آن جایی که ادامه ماموریت با 5 فروند امکان پذیر نبود، ماموریت لغو شد و بالگردها برای بازگشت به پایگاه مشغول سوخت‌گیری ازC-130  ها شدند. مشکل دیگری نیز وجود داشت. یک اتوبوس با 40 مسافر که از جاده‌ای در آن نزدیکی عبور می‌کردند، راننده و مسافرین تا لحظه‌ای که نیروهای آمریکایی ایران را ترک کردند، به عنوان گروگان دستگیر شده بودند.

 درحالی که بالگردها وهواپیماها خود را برای بازگشت آماده می‌کردند، اتفاقی باعث شد که شرایط بدتر از قبل شود.

یک فروند بالگرد که سوخت‌گیری کرده بود تیک آف کرد تا جای خود را به بالگرد دیگری بدهد که به دلیل طوفان شن و عدم دید کافی به یک فروند MC-130E برخورد کرد. هر دو بالگرد به تلی از آتش بدل گردیدند و باعث کشته شدن 8 نفر و مجروح گردیدن 4 یا 5 نفر دیگر شدند.

کشته شدگان عبارت بودند از :

کاپیتان هارولد لوییس فرمانده MC-130E

کاپیتان لین مکینتاش خلبان MC-130E

کاپیتان ریچارد بیک خدمه MC-130E

کاپیتان چارلز مک میلیان خدمه MC-130E

سروان جویل مایو مهندس پرواز MC-130E

ستوان روی جانسون خدمه RH-53D

ستوان جان هاروی خدمه RH-53D

جورج هلمز خدمه RH-53D

به خاطر هرج و مرج پیش آمده پس از برخورد دو بالگرد، نیروهای امریکایی سعی در تخلیه منطقه در اسرع وقت داشتند. از این رو 5 فروند بالگرد باقیمانده را سالم رها کرده و حتی مدارک و اسناد محرمانه موجود در آنها را نیز از بین نبردند. همین اسناد باعث شد که اکثر رابطین این عملیات که از قبل در تهران به سر می بردند، دستگیر شوند.

ذکر این نکته ضروری است:

که نباید نقش مقدرات الهی را دراین حادثه فراموش کنیم. این یکی از الطاف خفیه الهی بود که طعم چنین شکستی را به طراحان این نقشه چشاند و باید بدانیم که اگر تقوای جمعی و ملی داشتیم همانطور که حقتعالی وعده داده نصرت الهی وجود دارد.

خلاصه اینکه آمریکا باید امروز به این عبرت تاریخی بنگرد و شکست "عملیات پنجه عقاب" خود را در مقابل طوفان شن که از امدادهای غیبی الهی بوده به نظاره بنشیند تا اندکی از توهمات بلند پروازانه و جنگ طلبانه خود بکاهد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

/1420/9161/خ

خبرگزاری رسا

ارسال نظرات