۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۰۳۸۴۴
حجت الاسلام ادیب یزدی:

عدالت لازمه بقای نظام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: اصلی‌ترین شعار نظام اسلامی باید عدالت باشد و اصولا هر نظامی برای باقی ماندن باید به عدالت رو بیاورد.
2/ حجت الاسلام اديب يزدي


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی اظهار داشت: انسان موجود فطری است و خداوند او را بر پایه فطرت الله خلق کرده است. جان مایه اصلی خلقت انسان فطرت الهی است و اصلی‌ترین محور فطرت هم عدالت است.

وی با بیان این‌که پروردگار عادل است و همه عالم را براساس تعادل آفریده است، افزود: فطرت انسان عدالت محور است و هر انسانی در ذات خود به عدالت تمایل دارد چرا که فقط در این صورت است که نظم نظام عالم بر هم نمی‌خورد.

این روحانی برجسته با بیان این که ظلم در واقع تعدی از جاده عدالت است، عنوان کرد: ‌اصلی‌ترین محور قوام عالم، عدالت است. بنابراین در تمام شئون زندگی انسان باید عدالت حاکم باشد.

ادیب یزدی حضرت علی (ع) را مجسمه عدالت دانست و با اشاره به حدیثی گفت: امیر المومنان می فرمایند من هرگز مردم را به چیزی امر نمی‌کنم مگر این‌که پیش از همه نسبت به‌ آن اقدام کرده باشند. بنابر این می توان گفت عدالت میل به تعادلی است که هر دو طرف را راضی نگه می‌دارد.

استاد حوزه با بیان این که ذات اقدس الهی عادل است ، گفت: نوع فعالیت انسان باید به گونه‌ای باشد که به حق دیگری تجاوز نکند چراکه ذات او مطابق با ذات خداوند است.

حجت الاسلام ادیب یزدی با اشاره به این که رعایت رضایت طرفین در هر کاری، عدالت را در زندگی برقرار می کند، اظهار داشت: بندگان خدا کیفیت پیاده کردن عدالت را به خودی خود بلد نیستند و این آموزه‌های وحیانی است که به آن‌ها این اصول را آموزش می‌دهد.

استاد حوزه با بیان این که اصلی‌ترین هدف ارسال رسل عدالت بوده است، گفت: اصلی‌ترین شعار نظام اسلامی هم باید عدالت باشد و اصولا هر نظامی برای باقی ماندن باید به عدالت رو بیاورد.

وی با تاکید بر این که نظام هستی به دلیل این که خداوند حتی به اندازه سر سوزنی به کسی ظلم نکرده تاکنون باقی مانده است، گفت: اگر نعوذبالله ذره‌ای بی عدالتی از سوی خدای متعال سر بزند اقتدار او نیز ادامه نخواهد یافت.

وی افزود: فرهنگ عدالت‌خواهی باید در جامعه پرورش یابد تا همه در جاده عدالت حرکت کنند. ‌تنها در این صورت است که حلاوت و شیرینی زندگی به کام مردم اثر می‌کند.

وی با بیان این که عدالت یک پدیده قهری است و برای بقای جامعه واجب است، بیان کرد: عدالت بر احسان ارجحیت دارد و به همین دلیل است که خداوند در آیه "ان الله یامر بالعدل والاحسان " ابتدا موضوع عدل را مطرح کرده است. این آیه نشان می‌دهد که اگر احسان در جامعه به معنی کامل وجود داشته باشد ولی عدالت از بین رفته باشد، این جامعه فنا خواهد شد.

این روحانی برجسته زیاده‌خواهی و طمع انسان را مهمترین دلیل حرکت به سمت بی عدالتی دانست و گفت:‌ خداوند انسان را حریص خلق کرده است و ذات انسان به گونه‌ای است که برای ادامه بندگی به مبارزه درونی نیاز دارد. این موجود نمی‌تواند پیشرفت دیگران را ببیند و فقط در سایه‌ تقواست که می‌تواند زندگی عادلانه ای داشته باشد.

حجت الاسلام ادیب یزدی اظهار داشت: نبود فرهنگ عدالت از مباحثی است که باید در جامعه نهادینه شود. رشد مصرف‌گرایی در کشور بیش از حد انتظار است به طوری که یک کشور 70 میلیون نفری به اندازه 400 میلیون نفر انرژی مصرف می‌کند که این روش ناعادلانه است.

وی مذهب شیعه را مصداق واقعی عدالت دانست و گفت: در اصول مذهب شیعه در کنار نبوت، توحید و معاد، عدالت آمده است. می توان گفت عدالت جزو مبانی قطعی دین اسلام است. به همین دلیل در نظام اسلامی افرادی باید رار بگیرند که به تمام معنا عدالت گستر و عدالتخواه باشند./916/د102/ع

ارسال نظرات