۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۸۴۹۸۷
آیت‌الله ری شهری:

مومن مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح می‌دهد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مومن ذلت ناپذیر است، گفت: شهادت با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
توصیه‌‌های آیت‌الله ری‌شهری پیش از آغاز درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از خداوند متعال درخواست می‌کنند «بارالها؛ تو می‌توانی از من در برابر ظلم دفاع کنی، اجازه نده مظلوم واقع شوم.

وی افزود: مقصود امام از این کلام نورانی این نیست که خداوند به صورت مطلق اجازه ندهد ایشان مظلوم واقع شود چرا که همه ائمه مظلوم بودند؛ بنابراین مقصود امام مورد ظلم قرار نگرفتن و مظلوم واقع نشدن است.

آیت‌الله محمدی ری شهری بیان داشت: مظلومیت دو نوع است گاهی مصلحت اسلام و مسلمین نیست که انسان از خود دفاع کند مانند نخستین مظلوم اسلام امام علی(ع) که ناچار شدند در برابر حق خود سکوت کنند و نوع دیگر آن است که انسان توانایی دفاع از خود را داشته باشد اما زیر بار ذلت برود و مظلومیت را بر دفاع ترجیح دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مومن ذلت ناپذیر است، ابراز کرد: پیامبراکرم(ص) فرمودند: اگر کسی آزادانه بتواند از خود دفاع کند ولی زبونی و ذلت بپذیرد از ما نیست؛ امام حسین(ع) مرگ با شرافت را به زندگی با ذلت ترجیح دادند و زیر بار ذلت نرفتند و میان ذلت و شمشیر، شمشیر را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه شرع مخالف ذلت پذیری است، گفت: امام حسین(ع) فرمودند: من زاده خانواده‌ای هستم که ذاتا ذلت ناپذیر هستند بر همین اساس هلاکت زبونانه را بر کشته شدن شرافتمندانه ترجیح نمی‌دهم.

آیت‌الله محمدی ری شهری در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید از خداوند توفیق این را بخواهد به او قدرت دفاع دهد تا از خود دفاع کند هرچند به شهادت منتهی شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات