۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۵۸۳۶۵۸

یک نامه و چند واقعیت

هشدار آیت الله یزدی در نامه به آیت الله شبیری زنجانی را باید در راستای دفاع از جایگاه رفیع مرجعیت و صیانت از نفوذ اهل فتنه و انحراف ارزیابی کرد.

یزدی و شبیری

انتشار تصاویر دیدار حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی با برخی از چهره های سیاسی، بازتاب های متفاوتی را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

در پی این دیدار و حاشیه های ایجاد شده، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به صراحت لهجه و اتخاذ مواضع انقلابی شهره است، در نامه ای سرگشاده خطاب به این مرجع تقلید نکاتی را متذکر شده و بر لزوم مراقبت نسبت به اتفاقاتی که ممکن است زمینه سوء استفاده و تضعیف جایگاه مرجعیت را فراهم کند، تاکید کرده است.

به دنبال این واکنش آیت الله یزدی، برخی از رسانه ها که کمترین دغدغه و اهمیتی برای جایگاه مرجعیت و شؤون حوزوی قائل نیستند و حتی در برهه هایی در برابر جسارت به مراجع و بزرگان و حتی توهین به مقدسات و ارزش های دینی سکوت اختیار کرده بودند، این بار در قامت دفاع از مراجع سینه چاک کرده اند و باعث القای تقابل بین مرجعیت و جامعه مدرسین شده اند.

در این بین چند نکته قائل تامل و مداقه است.

نخست؛ حضرت آیت الله شبیری زنجانی عالمی مهذب، کوشا و مرجع تقلیدی است که مورد تایید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند و این خود بهترین مؤید بر عدم نگاه جناحی در انتخاب مراجع عظام تقلید از سوی برجسته ترین نهاد حوزوی است.

دوم؛ حضرت آیت الله شبیری زنجانی از جمله شخصیت ها و علمایی هستند که همواره بر حمایت از اصل انقلاب و نظام اسلامی و امام و رهبری تاکید داشته و پشتیبانی های ایشان از اصل انقلاب بارها در رسانه های گروهی انتشار یافته است.

سوم؛ مراودات و مناسبات بین جامعه مدرسین و مراجع عظام تقلید پیش از این مرسوم بوده و این نهاد برجسته حوزوی در برهه های مختلف برای انتقال دیدگاه ها و نقطه نظرات خود و استفاده از فرمایشات این بزرگواران، بهره گرفته است و چه خوب بود که این بار نیز جامعه مدرسین از تجربه های موفق گذشته استفاده می کرد، حضورا به محضر این عالم وارسته می رسید و مسائل خود را متذکر می شد.

چهارم؛ سوء استفاده و موج سواری برخی رسانه ها از اتفاقات پیش آمده نکته دیگری است که در عصر ارتباطات و با گسترش شبکه های اجتماعی و رسانه ای باید بیش از پیش مورد توجه بیوت مراجع تقلید و اطرافیان علما و نهادهای حوزوی باشد.

پنجم؛ اقدامات و مواضع جامعه مدرسین به تاسی از حضرت امام خمینی(ره) در دفاع از جایگاه رفیع مرجعیت، حفظ ارزش های اسلامی و صیانت از نفوذ اهل فتنه و انحراف در پایگاه مرجعیت پوشیده نیست و هشدارهای اخیر آیت الله یزدی را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد.

کلام و توصیه آخر خطاب به برخی جریان های سیاسی است که در صدد سوء استفاده از مرجعیت و مصادره این جریان به نفع اهداف جناحی خود هستند؛ این جریان ها بهتر است قلم فرسایی درباره مسائل درون حوزوی و گفتمان ارکان حوزه را کنار بگذارند و اجازه ندهند مرجعیت و حوزه خرج مقاصد و اهداف زودگذر جناحی و سیاسی شود. دشمن اصلی آمریکا است و همه علاقه مندان به نظام و مرجعیت هرچه فریاد دارند بر سر آمریکا می زنند./924/پ۲۰۱/ق

حسین عجمی

ارسال نظرات