۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۵۱۳۲۴۱

چند خبر کوتاه از بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا

اعلام اسامی آثار راه‌یافته به دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی، آغاز داوری آثار جشنواره خاطره‌نویسی و سفرنامه‌نویسی رضوی، تجلیل از ۱۴ برگزیده جشنواره رضوی در ایلام و پذیرش ۸۰ اثر برگزیده به نمایشگاه عکس رضوی از مهمترین اخبار بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: از ۳۶ اثر راه‌یافته به مرحله بازبینی، هشت اثر در مرحله نهایی دوازدهمین جشنواره سراسر تئاتر رضوی باهم رقابت می‌کنند.

اسامی آثار راه‌یافته به دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی اعلام شد

وی با معرفی اسامی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه این جشنواره افزود: نمایش «باطل‌السحر» به کارگردانی محمدرضا شامردی از استان قم و نمایش «چنار لاله» به کارگردانی مهدی آشوغ از استان خوزستان(اندیمشک) ازجمله آثاری هستند که به مرحله نهایی این جشنواره راه پیداکرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: نمایش «این ابر بارانی است» به کارگردانی اصغر گروسی از استان فارس، نمایش «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی حامد معمار طهرانی از استان خراسان رضوی و نمایش «اسماعیل» به کارگردانی سینا شفیعی از استان البرز، نمایش «زندگی شاید همین حالا» به کارگردانی سید جواد اشکذری از استان خراسان رضوی، تئاتر «پانما» به کارگردانی میثم ملازینل» از استان قزوین و نمایش «بازگشت به خانه» به کارگردانی «محمد شاکری» از خراسان شمالی از دیگر آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره است.

وی به اجرای دو اثر نمایشی در بخش مهمان اشاره کرد و گفت: نمایش «یورت» به کارگردانی محمدحسن رجبیان از استان فارس و نمایش «ضامن» به کارگردانی مسعود براهیمی از اصفهان در شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

فرخنده ابراز کرد: نمایش «داستان غیرازاین است» به کارگردانی و  نویسندگی عباس کریمی از خراسان شمالی هم در بخش جنبی دوازدهمین جشنواره سراسر تئاتر رضوی اجرا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی هشتم تا یازدهم مردادماه ١٣٩٦ در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

آغاز داوری آثار جشنواره خاطره‌نویسی و سفرنامه‌نویسی رضوی/ تجلیل از 14 برگزیده جشنواره رضوی در ایلام

منصور محبی، نماینده جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا (ع) در استان ایلام اظهار کرد: داوری آثار جشنواره ملی سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی آغازشده است که بر اساس نتایج داوری شش نفر در بخش خاطره‌نویسی، شش اثر در بخش سفرنامه و دو اثر نیز به‌صورت ویژه موردتقدیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیش از 200 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی در استان ایلام از سوی علاقه‌مندان سراسر کشور ارسال‌شده است.

نماینده جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا (ع) در استان ایلام ادامه داد: فراخوان این جشنواره در سطح فرامرزی ویژه دو کشور عراق و ایران با موضوع سفرنامه و خاطره‌نویسی به زبان‌های فارسی و عربی سال گذشته منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره با موضوع خاطره‌نویسی و سفرنامه امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت شاه‌چراغ (ع) و سایر امامزادگان به زبان‌های فارسی و عربی هستند.

محبی علت کاهش تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره امسال را استقبال کم‌دانش آموزان عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره ششم رضوی به موسسه فراسوی فصل پنجم هنر به‌عنوان مجری برگزارکننده با نظارت و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام واگذارشده است.

وی بابیان اینکه این جشنواره برای دهمین سال متوالی برگزار می‌شود، عنوان کرد: اما ششمین دوره برگزاری سراسر این جشنواره با موضوع سفرنامه و خاطره‌نویسی است که استان ایلام میزبانی آن را بر عهده دارد.

نماینده جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا (ع) در استان ایلام افزود: جشنواره رضوی امسال نهم مردادماه جاری هم‌زمان با دهه کرامت در مرکز این استان با حضور مسئولان، فرهیختگان و برگزیدگان برگزار و افراد برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

یادآوری می‌شود؛ جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با موضوع‌های مختلف فرهنگی، هنری و علمی همه‌ساله دهه کرامت از میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) باهدف توسعه و ترویج فرهنگ رضوی در سراسر کشور برگزار می‌شود که 9 سال متوالی استان ایلام میزبان این جشنواره بوده است. برگزاری این جشنواره در استان ایلام از سال 87 آغاز شد و تاکنون به‌صورت متوالی همه‌ساله در رشته‌های مختلف پیامک رضوی، تحقیق و پژوهش با موضوع رضوی و سفرنامه و خاطره‌نویسی برگزارشده است. پنجمین جشنواره سال گذشته در استان ایلام برگزار و درمجموع 460 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

80 اثر برگزیده به نمایشگاه عکس رضوی راه یافتند

هادی فائزی، دبیر تخصصی هفتمین جشنواره سراسری عکس رضوی اظهار کرد: درمجموع سه هزار و 450 قطعه اثر از سوی 494 هنرمند عکاس 30 استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد 80 اثر به مرحله نمایشگاهی راه یافت.

وی افزود: هیأت‌داوران جشنواره در راستای ارزیابی آثار در بخش زیارت 24 اثر، در بخش معماری 24 اثر، در بخش خلاقه 13 اثر، در بخش امامزادگان استان هفت اثر و در بخش ویژه جشنواره 12 اثر را برای حضور در مرحله نمایشگاهی هفتمین جشنواره سراسری عکس رضوی انتخاب کردند.

دبیر تخصصی هفتمین جشنواره سراسری عکس رضوی ادامه داد: کمال‌الدین شاهرخ، امیرعباس میر هاشمی، رومین محتشم، محمدرضا امتنانی و کمال شب‌خیز داوری ین جشنواره را بر عهده داشتند.

وی اضافه کرد: سعید فلاح فر به‌عنوان ناظر جشنواره و هادی فائزی دبیر تخصصی جشنواره نیز در جلسه داوری هفتمین جشنواره سراسری عکس رضوی حضور داشتند.

فائزی تصریح کرد: این جشنواره هم‌زمان با سالروز میلاد باسعادت حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(شاه‌چراغ)(ع) و هم‌زمان با دهه کرامت و باهدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، ادبی مذهبی مرتبط با سیره پاک ائمه‌ معصومین به‌ویژه حضرت امام رضا(ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی، هنری درزمینهٔ سیره، شخصیت و معارف حضرت امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده‌تر آن برگزار می‌شود.

یادآوری می‌شود؛ هفتمین جشنواره سراسری عکس رضوی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان با همکاری شورای فرهنگ عمومی استان، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان شرقی، انجمن هنر عکاسی استان، انجمن سینمای جوان- دفتر تبریز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان و سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود. آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر جشنواره سراسری عکس رضوی پنجم مردادماه جاری در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار می‌شود.

نشست هم اندیشی جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی در آستانه دهه کرامت با حضور استاندار خوزستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسؤولان شهرستان‌های شوش و کارون تشکیل شد.

۲۰۰ اثر داخلی و خارجی به جشنواره شعر عربی رضوی خوزستان ارسال شد

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  گفت: همزمان با دهه کرامت هر ساله جشنواره بین المللی امام رضا(ع) شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است، بنا شد جشنواره شعر عربی در استان ما برگزار شود.

وی گفت: مراسم ورود نمادین کاروان امام رضا(ع) به ایران، ۵ مردادماه در خرمشهر برگزار می‌شود، همزمان در ارجان بهبهان و دزفول نیز چنین مراسمی برگزار خواهد شد. پس از آن ۱۰ مردادماه افتتاحیه جشنواره شعر عربی رضوی در مصلی شهرستان کارون و اختتامیه آن ۱۱ مرداد در مجتمع فرهنگی هنری دعبل خزاعی در شوش برگزار می شود.

جوروند ضمن قدردانی از مسؤولان دو شهرستان کارون و شوش افزود: با اعلام فراخوان جشنواره از مهر ۹۵ تا ۲۵ تیر امسال حدود ۲۰۰ اثر به جشنواره رسید. شاعران خوزستانی حضور خوب و جدی در این جشنواره داشتند و از کشورهای امارات، لبنان، عراق، یمن و سوریه نیز آثاری به این جشنواره ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: امسال در اختتامیه از دانشنامه امام رضا(ع) ارسالی از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و کتاب ترجمه اشعار امام خمینی(ره) رونمایی می شود./۸۶۴/ت303/ب1

ارسال نظرات