۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۸۳۸۴۶
در درس خارج آیت الله شبستری بررسی شد؛

قیام علیه طاغوت پیش از ظهور حضرت حجت

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در زمینه قیام علیه طاغوت چهار دسته روایت وارد شده است، گفت: دسته ای از این روایات بر لزوم قیام علیه طاغوت دلالت دارد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه باب جهاد با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در منزلگاه بیضه، اظهار داشت: این خطبه نشان می دهد که امام حسین(ع) علم به شهادت خود داشت و هدفش احیای و حفظ اسلام بود.

وی با بیان اینکه این خطبه دلالت صریح بر جهاد علیه طغات دارد، افزود: این خطبه دارد که «مَنْ رَاى سُلْطاناً جایِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّهِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ»، که نشان از لزوم برخورد با حاکم جائر دارد.

امام جمعه تبریز مصداق بارز بغی را طلحه و زبیر دانست و ابراز داشت: اینها مصداق طاغی نیز هستند و بر علیه امام عادل طغیان کرده اند، از ادله بغی که به معنی ظلم و تمرد از امام عادل است می توان بر طاغی نیز صادق باشد، بنابراین آیه 9 سوره حجرات از ادله جهاد با طغات خواهد بود.

وی با بیان اینکه محمد رضا پهلوی در برابر امام راحل هم بغی داشت و طغیان کرده بود، افزود: ادله باغی می تواند بر طاغوت زمان ما یعنی محمد رضای پهلوی صادق باشد، بنابراین قیام بر علیه محمد رضای پهلوی که طاغی و باغی است، بر اساس ادله لازم و ضروری بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: امروز برخی از گروه ها و افراد هستند که هنوز انقلاب را قبول ندارند و تداوم خاندان سلطنتی را تایید می کردند تا حضرت ولی‌عصر(عج) کند و خود مقابله کند، بر طبق نظر این اشخاص با استناد به برخی روایات اسلامی، هرگونه قیام و انقلاب و تشکیل حکومت قبل از قیام حضرت حرام و ممنوع است.

وی با بیان اینکه در این زمینه چند دسته روایت وجود دارد، افزود: یک دسته از روایات دلالت بر نهی از قیام و خروج در عصر امام صادق، باقر و کاظم (ع) دلالت دارند، یک دسته از روایات مطلق هست، دسته سوم روایاتی دلالت بر آن دارد که سنن الهی و مقدرات الهی جریان پیدا خواهد کرد و سرنوشت امتها تغییر نخواهد کرد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به دسته چهارم روایات، ادامه داد: این دسته دلالت بر خروج دلالت دارند و باید مانند امام حسین(ع) در برابر طاغوت و ظلم قیام کرد، امام حسین (ع) قیام کرد و با شهادت و خون خود هدف اسلام را جریان داد.

وی ابراز داشت: همیشه مردم شیعه دو طرز تفکر دارند، دسته ای انقلابی هستند و دسته ای خاموش و عافیت طلب، اما ائمه(ع) بر اساس شرایط و اوضاع زمان خود اقدام می کردند، برخی موارد قیام هایی مورد تمجید قرار گرفته است مانند قیام زید که مورد تمجید است.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به روایتی از دسته اول از اما صادق(ع) «إنما خرج إلی سلطان مجتمع لینقضه فالخارج منا الیوم إلی أی شی ء یدعوکم إلی الرّضا من آل محمد علیهم السّلام فنحن نشهدکم أنا لسنا نرضی به و هو یعصینا الیوم و لیس معه أحد و هو إذا کانت الرایات و الألویه أجدر أن لا یسمع منا إلّا مع من اجتمعت بنو فاطمه معه فو اللّه ما صاحبکم إلّا من اجتمعوا علیه»، ابراز داشت: این روایت دلالت بر عدم رضایت بر خروج در زمان امام صادق دارد./854/202/ب2

 

ارسال نظرات