۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۴۸۳۰۲۵
با حضور پژوهشگران حوزه و دانشگاه صورت گرفت؛

ورود اسلام به شبه قاره هند بررسی شد

راه های ورود اسلام به شبه قاره هند با حضور برخی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در مجمع جهانی شیعه شناسی بررسی شد.
مجمع جهانی شیعه شناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید هدایت علیشاه رضوی امروز در سلسله نشست های علمی مجمع جهانی شیعه شناسی با موضوع ورود اسلام به شبه قاره هند که در مجمع جهانی شیعه شناسی برگزار شد، با بیان اینکه وجه تسمیه شبه قاره هند به این معنا است که هر خصوصیتی که یک قاره بایستی داشته باشد در شبه قاره هند یافت می شود، اظهار کرد: شبه قاره هند از هفت کشور هندوستان، بنگلادش، نپال، سریلانکا، مالی،پاکستان و مالدیو تشکیل شده است.

وی ادامه داد: ورود اسلام به شبه قاره هند را می توان به دو صورت تقسیم بندی کرد که نخستین آن حضور بازرگانانی بود که برای تجارت به شبه قاره سفر می کردند و در آنجا ازدواج کرده و تشکیل خانواده می دادند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه دومین مسیر ورود اسلام به شبه قاره هند را می توان ورود نظامی عنوان کرد، بیان کرد: این مسیر با محوریت محمد بن قاسم بوده است که برای پاسخ به نامه جمعی از مردم شبه قاره که مورد دزدی راهزنان دریایی قرار گرفته بودند وارد شبه قاره شدند و با حاکم وقت مبارزه کرده و آن را شکست دادند.

وی حفظ بافت سنتی همزمان با همراهی با مدرنیتنه را یکی از ویژگی های شبه قاره هند ذکر کرد و افزود: بیش از 70 درصد مردم شبه قاره هند در روستاها زندگی می کنند، این در حالی است که همراهی با مدرنیته باعث نشده است تا بافت های سنتی خود را به فراموشی بسپارند.

حجت الاسلام علیشاه رضوی گفت: ورود نظامی به شبه قاره هند چندین ویژگی به همراه داشته است، حکومت مسلمانان مبنی بر عدل و مساوات باعث شد تا مردم منطقه نسبت به اسلام گرایش بیشتری پیدا کنند، همچنین  این فتح باعث آشنایی مردم با اسلام خواهد شد.

آیت پیمان نیز در این نشست با بیان اینکه ما نباید ورود اسلام به شبه قاره هند را  به ورود نظامیان خلاصه کنیم، اظهار کرد: ورود اسلام به شبه قاره هند در سال 15 هجری قمری بوده است و این در حالی است که ورود نظامی محمد بن قاسم در سال 90 هجری صورت گرفته است.

رییس شورای دین پژوهان کشور  ادامه داد: اسلام دین فرهنگی است و چندین دهه قبل از حضور نظامیان در این منطقه گسترش یافته است.

گفتنی است، این نشست با توجه به استقبال و درخواست شرکت کنندگان، ادامه خواهد یافت./858/پ203/س

ارسال نظرات