۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۶۹۸۹۸
تحلیلگر مسائل جهان:

اربعین فرصتی مناسب برای ایجاد وحدت میان مسلمانان است

کارشناس مسائل جهان با اشاره به اهمیت مراسم پیاده روی اربعین حسینی، گفت: باید در پیاده روی اربعین پیام های عاشورایی متجلی شده و وحدت میان مسلمانان افزایش یابد.
محمدعلی رامین تحلیلگر سیاسی فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد علی رامین کارشناس مسائل جهان در نشست تخصصی «اربعین، ظرفیت و آسیب ها» که عصر امروز دوشنبه در مرکز پژوهشگاه جهان اسلام برگزار شد با اشاره به نیازهای سخت افزاری پیاده روی اربعین، گفت: زیرساخت های تردد به ویژه در مرزها باید توسعه پیدا کند، قرار دادن اتوبوس های مناسب در کشور عراق جهت تردد بهتر زوار، افزایش تعداد مرزها، ساماندهی موکب ها از دیدگاه سخت افزاری در ایران و در کشور عراق، تهیه و توزیع وسایل همراه زوار شامل کوله پشتی و ظروف مناسب برای هر فرد ازجمله نیازهای پیاده روی اربعین است.
 
وی افزود: متاسفانه اسراف ظروف یکبار مصرف در مراسم اربعین زیاد دیده می شود اما اگر هر فرد ظرف مخصوص خویش را داشته باشد این مشکل برطرف خواهد شد، همکاری دولت ایران و عراق باید به گونه‌ای باشد که موضوع اربعین به صورت اقتدار دوطرف باشد به این معنا که با در دست گرفتن اربعین اقتدار خویش در منطقه را افزایش می دهند، بسیج ایران و عراق می توانند یک بسیج مشترک تشکیل دهند.

رامین با بیان اینکه اربعین باید به شکل یک دهه تعریف شود، ابراز داشت: اگر کشور تعطیل رسمی ده روزه نداشته باشد ولی می توانیم اربعین را ده روزه تلقی کنیم، اربعین در حقیقت اعلام بیعت پیروان رسول خدا(ص) با امام حسین(ع) است، امام حسین(ع) محور وحدت امت اسلامی است.

وی با اشاره به بسته فرهنگی اربعین، اظهار داشت: پیام های عاشورا باید در مراسم اربعین تبیین و متجلی شود، تمام مردم باید در این مراسم عاشورایی شوند و به کشور خویش برگرند، به طور مثال نباید اربعین سبب تفرقه میان مذاهب شود، می توان به جای تصویر رهبری از سخنان ایشان در مسیر پیاده روی اربعین استفاده کرد.

کارشاس مسائل جهان، گفت: می توان در مسیر فیلم های کوتاه پخش کرد، می توان از فیلم ها و سریال های خارجی و ایرانی برای انتقال مطلب مورد نظر استفاده کرد، تابلوهای نقاشی با مفهوم وحدت و مقاومت از سوی همه ملیت های اسلامی نیز وسیله مناسبی برای فرهنگ سازی است.
 
وی افزود: در مسیر میان نجف و کربلا باید نمایشگاه معارف اسلامی باشد، باید مظلومان و محرومان جهان نمایش داده شود همچنین این مسیر باید دشمن شناسی برای مردم تببین، باید به شیوه ها و نمادهای مختلف این دشمن شناسی اهمیت قائل شویم.

کارشاس مسائل جهان با بیان اینکه باید مظلومیت تمام مسلمانان جهان در این مراسم معرفی شود، گفت: می توانیم این نمایشگاه روشنگری در مسیر را به همه مظلومان جهان گسترش دهیم، حتی می توانیم محرومان سفید پوست در آمریکا را در این مسیر معرفی کنیم.

رامین، ادامه داد: کربلا محل گذر است و نه اقامتگاه، باید در نزدیکی کربلا مقداری موکب در نظر گرفت تا زوار در حواشی شهر اقامت یابند، حتی می توان در سالهای آینده ریل گذاری را در این شهر انجام داد تا زوار بهتر به داخل شهر رفت و آمد کنند.

وی افزود: ایران می تواند میزبان زائران دیگر کشورها باشد زیرا که مرز ایران با عراق از امنیت بیشتری برخوردار است. ایران می تواند کارت تردد برای زیارت اربعین تدارک بیند تا تردد بهتر و آسانتر صورت گیرد. به نظر می رسد میزبانی مردم عراق در تاریخ و در منطقه بی نظیر است، مردمان عراق هستی خویش را که در طول سال ذخیره کرده اند در این دهه پذیرایی می کند.

رامین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بین الحرمین در واقع از کربلا تا نجف نیست، بین‌الحرمین اصلی از خانه خدا تا بیت المقدس است، پیروان الهی در این سرزمین مقدس تمام مشکلات جامعه بشری را می توانند حل کنند،  مکان مقدس مانند شهر الحرام می شود پاک کننده همه سرزمین های موجود. به نظر می رسد بشریت از این جا خود را برای ظهور امام زمان(عج) آماده می کند./811/پ202/ج1

 

ارسال نظرات