۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۴۶۵۴۲۰
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران:

وقف مهم ترین پشتوانه حرکت های دینی در تاریخ تشیع بوده است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که وقف عامل پیوند انسان با زندگی جاودانی است، گفت: این سنت حسنه دینی عامل مؤثر و پشتوانه تداوم نهضت خونین کربلا و همه حرکت های رهایی بخش تشیع در طول تاریخ است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران امشب در همایش یاوران وقف در امامزاده عباس(ع) ساری با بیان این که مال و فرزند تنها زینت این دنیا است، گفت: تنها عمل صالح است که توشه سفر آخرت انسان خواهد بود.

وی با بیان این که اعمال صالح تا قیامت باقی است و نزد خداوند متعال ارزش و قرب بالایی دارد، افزود: زندگی دنیوی فانی است و بر اساس آیات قرآن آنچه که باقی است و اثرات آن از بعد مادی در زندگی عینی با دوام تر بوده و از لحاظ زندگی حقیقی ابدی و فناناپذیر است اعمال صالح و ارزشمندی چون «باقیات صالحات» است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که انسان های صالح با انجام اعمال صالح نظیر وقف با خداوند متعال پیوند جاودانه ای خواهند خورد، خاطرنشان کرد: وقف اموال در راه رضای الهی ضمن جلوگیری از نابودی آن، موجب رفع مشکلات اقتصادی جامعه می شود.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که وقف از نابودی و فنا شدن اموال جلوگیری می کند، ادامه داد: وقف یک عمل صالح و باقی است که بستر لازم را برای کمک به محرومان و مستضعفان جامعه فراهم می کند.

وی با بیان این که مسأله وقف سابقه و قدمت طولانی دارد و این سنت دینی به عنوان یک حرکت عظیم و ارزشمند از سوی پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) شروع شده است، تصریح کرد: این احسان ماندگار به منظور رفع کمبودهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اسلام همواره مورد توجه بوده است.

مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به این که در بیان اهمیت وقف بهترین کلام، روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) است، گفت: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: آنچه پس از مرگ برای انسان مفید است سه چیز است، صدقه جاریه ای که در زندگی خویش برقرار سازد و تا پس از مرگ او همچنان ادامه داشته باشد.

وی از وقف به عنوان یکی از کارکردهای مهم اجتماعی اسلام یاد کرد و گفت: با مطالعه در مکاتب و دیگر ادیان آسمانی پی خواهیم برد که در کمتر تمدنی به این وسعت و اهمیت می توان به خدمتی اجتماعی، انسانی نظیر آن دست یافت.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که وقف عامل پیوند انسان با زندگی جاودانی است، خاطرنشان کرد: این سنت حسنه دینی عامل مؤثر و پشتوانه تداوم نهضت خونین کربلا و همه حرکت های رهایی بخش تشیع در طول تاریخ است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که وقف به عنوان یک عمل صالح و ارزشمند می تواند بسیاری از محرومیت ها را برچیند، تصریح کرد: باید تلاش شود این ظرفیت ارزشمند دینی بیشتر در جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که متأسفانه هنوز بسیاری از مردم نسبت به کارکردهای مادی و معنوی وقف بیگانه هستند، خاطرنشان کرد: روحانیت و مبلغان دینی باید در منابر و خطابه های خود در خصوص کارکردهای ارزشمند وقف برای مردم سخن بگویند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران بر ضرورت استفاده صحیح موقوفات بر اساس نیات واقف تأکید کرد و گفت: اگر خدای ناکرده عواید یک موقوفه در مسیر نیت واقف هزینه شود خیانت بزرگی به ارزش های دینی و احکام اسلامی است و عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که تنها کارکرد وقف مسائل دینی و مذهبی نیست بلکه می توان وقف را برای مصارفی نظیر فرهنگی، درمانی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز استفاده کرد، تصریح کرد: امروز نیاز جامعه به سوی موقوفاتی برای مصارف فرهنگی و درمانی بسیار زیاد است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که در برخی کشورهای اروپایی با بهره گیری از همین نظریه دینی بسیاری از مراکز علمی و فرهنگی با بهره گیری از سنت وقف اداره می شوند، خاطرنشان کرد: اگر این سنت دینی به خوبی در جامعه نهادینه شود حتی در برخی موارد نیاز به هزینه های نفتی در کشور نیازی نخواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود همچنین بر ضرورت تبیین و تشریح مناسب احکام وقف از سوی روحانیان برای عموم جامعه تأکید کرد و گفت: متأسفانه بخش مهمی از جامعه از احکام متناسب با وقف هنوز آشنایی کامل ندارند.

حجت الاسلام علیزاده روحانیت را بهترین و امین ترین همراه با مجموعه اوقاف دانست و با بیان این که احیاء بسیاری از موقوفات با همراهی و همکاری مناسب روحانیت اتفاق افتاده است، تصریح کرد: هنوز هم بسیاری از موقوفات در کشور وجود دارد که شناسایی و احیاء نشده که نیازمند همراهی و همکاری روحانیت است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر فرهنگ وقف به خوبی در جامعه نهادینه شود به حتم اثرات و کارکردهای بسیار مناسبی در بخش های مختلف خواهد داشت، ادامه داد: برخی ها در جامعه فکر می کنند که تنها کارکرد وقف مسائل دینی و مذهبی است، در حالی امروز کارکردهای درمانی و آموزشی این سنت مهم دینی در بخشی از جامعه مشهود است./950/202/ب2

ارسال نظرات