۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۴۶۵۴۰۲
با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی صورت گرفت؛

برگزاری مراسم نکوداشت رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران

مراسم تجلیل از خدمات حجت‌الاسلام احمدی، نخستین رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دینی برگزار شد.
حجت الاسلام احمدی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی انتشارات سمت، مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی، نخستین رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان سمت، یکشنبه ۱۴ آذرماه در سالن اجتماعات استاد مطهری دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله مصطفی محقق داماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، رضا داوری اردکانی، چهره ماندگار فلسفه، مهدی گلشنی، استاد فلسفه علم دانشگاه شریف، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش، حبیب محمدزاده، معاون دانشگاه تربیت مدرس تهران، غلامحسین غلام‌حسین‌زاده، رئیس دانشکده علوم انسانی تربیت مدرس و نجفقلی حبیبی از جمله چهره‌هایی بودند که در این مراسم سخنرانی کردند.

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: خوشحالم که در نکوداشت شخصیتی حضور دارم که به او علقه عاطفی خاص داشته و دارم و از دوسال پیش پیگیر برگزاری این مراسم بودم.

او ادامه داد: پیش از آنکه دکتر احمدی نیاز به این نکوداشت داشته باشد، ما نیاز داریم تا یک بار دیگر سرمایه‌های خود را شناخته و به دیگران معرفی کنیم. آیت‌الله احمدی در دو سنگر دانشگاه و فقاهت چشمه جوشانی برای سیراب کردن نسل تشنه است و مراسم نکوداشت از ایشان، نکوداشت اخلاق، معرفت و فضیلت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این افراد از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند و از زمان مشروطه تا کنون کمتر در تاریخ می‌توانیم افرادی را پیدا کنیم که این چنین باشند بنابراین باید قدردان این سرمایه‌ها باشیم.

او با تاکید بر اینکه آیت‌الله احمدی سرمایه دینی، اخلاقی، فرهنگی و انسانی برای نسل جوان امروز است گفت: ایشان منابع فضیلت و رحمت هستند و باید از این سرمایه استفاده کرد. نهادهای فرهنگی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز باید تلاش کنند دانش و تجربه این افراد را مکتوب کنند.

صالحی‌امیری ضمن تقدیر از اخلاص مثال‌زدنی آیت‌الله احمدی عنوان کرد: دغدغه جدی من طی یک دهه گذشته تحریف تاریخ و فراموشی آن است، مهمترین نکته این شخصیت اخلاص مثال‌زدنی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که در این جایگاه از دانش به این اندازه پاکدامن و بدون وابستگی به عناصر مادی باشد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرهیز از افراط و تفریط، اخلاق‌گرایی، انسان‌گرایی و بیان مواضع در هر شرایط بدون ملاحظات جانبی از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله احمدی است.

او در همین باره اضافه کرد: افرادی مانند آیت‌الله احمدی همه همت خود را برای مسائل فرهنگی کشور در طبق اخلاص گذاشته‌اند از این رو باید در مقابل افرادی چون وی تکریم و تعظیم کرد و انسانیت، معرفت، همدلی و همنوایی را از آنها آموخت.

صالحی‌امیری گفت: امروز برای شناخت علامه طباطبایی باید به سراغ آیت‌الله احمدی و آیت‌الله جوادی آملی برویم و باید به این ریشه‌ها توجه کنیم چراکه این ریشه‌ها اگرچه در زمین نهفته هستند اما برگ و میوه‌هایشان مشخص است. افرادی چون آیت‌الله احمدی ریشه‌های قلم و تمدن این سرزمین هستند و باید برای تداوم این ریشه‌ها قدردان آنها باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آیت‌الله احمدی از تبار علامه طباطبایی و در ردیف بزرگانی چون شهید مفتح، شهید مطهری و شهید بهشتی است گفت: ایشان مانند این افراد در وحدت حوزه و دانشگاه نقش اساسی داشتند و مجموعه‌ای از تلاش‌های ایشان را امروز می‌توانیم ببینیم.

وزیر ارشاد در پایان با بیان اینکه به شاگردی آیت‌الله احمدی افتخار می‌کند گفت: آیت‌الله احمدی استادی است که بر گردن همه ما حق بزرگی دارد و امیدوارم چراغ فروزان امثال آیت‌الله احمدی در این سرزمین همیشه روشن بماند تا حیات فرهنگی، اخلاقی و انسانی داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در این مراسم توضیحاتی را درباره کتاب «فیلسوف نظر و عمل» که به کوشش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تجلیل از شخصیت حجت‌الاسلام احمدی منتشر شده ارائه کرد و گفت: من امروز دو روایت از امام باقر (ع) را به حجت‌الاسلام احمدی هدیه می‌دهم؛ نخستین روایت این است که کسی که بر دانسته‌هایش عمل کند، خداوند آنچه را نمی‌داند به او یاد می‌دهد و دومین روایت این است که دانشمندی که از عملش سود ببرد از ۷۰ هزار عابد برتر و بهتر است.

وی ضمن تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی یادآور شد: آیت‌الله جوادی آملی به درستی از ایشان به آیت‌الله تعبیر کردند چون من کمتر کسی را سراغ دارم که این چنین در این حوزه فعالیت کرده باشد هر چند ایشان از سر تواضع همواره ما را از دادن این لقب نهی می‌کنند اما به گفته آیت‌الله جوادی آملی وجود، اخلاق و رفتار ایشان نشانه کرامت الهی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی عالم عامل منتفع است، افزود: این بدین معناست که ایشان تنها از دانش خود سود نبرده بلکه این توفیق را داشته که شاگردان بسیاری را در حوزه و دانشگاه تربیت کند. وی علاوه بر اینکه از محضر استادان بزرگی چون امام خمینی (ره)، یحیی مهدوی و ... سوده برده خود شاگردان زیادی تربیت کرده است.

این استاد فلسفه با تاکید براینکه حجت‌الاسلام احمدی فلسفه را به عرصه عمل کشانده یادآور شد: ایشان فیلسوف فکر و عمل است و این عنوان کتابی است که توسط دکتر شهین اعوانی در نکوداشت حجت‌الاسلام احمدی تهیه شده است. حجت‌الاسلام احمدی نقش کلیدی در تاسیس دانشگاه تربیت مدرس به ویژه واحد قم داشته و از سال ۶۱ در سازمان سمت فعالیت کرده و از سال ۶۳ تا ۷۰ نیز در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه نیز فعالیت داشته که از زیرمجموعه‌های سازمان سمت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تحول در علوم انسانی را منوط به تحول در سه حوزه دانست و گفت: بهینه‌سازی، اسلامی‌سازی و بومی‌سازی سه راه تحول در علوم انسانی است و آثاری که در دفتر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نیز سازمان سمت زیر نظر حجت‌الاسلام احمدی منتشر شده نقش عظیمی در این تحول داشته است.

این استاد فلسفه تاکید کرد: اگرچه ما شاید خودمان قدر این کتاب‌هایی را که در سازمان سمت منتشر شده ندانیم اما در خارج از کشور این آثار ترجمه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش رسیده از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علی‌اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز در بخش دیگری از این مراسم از سابقه آشنایی خود با حجت‌الاسلام احمدی سخن گفت و افزود: ایشان همواره در هر جایگاهی که بوده با پشتکار فعالیت کرده است و من در سازمان سمت و دانشکده علوم انسانی سال‌ها معاون ایشان بودم. مسئولیت‌پذیری وی در کارها مثال‌زدنی است و جالب است بدانید که وقتی من در سازمان سمت بودم می‌دیدم که حجت‌الاسلام احمدی تا ساعت ۳ صبح کتاب‌ها را تصحیح می‌کردند و حتی خاطرم هست با توجه به حساسیتی که دارند یک کتاب ترجمه‌ای را خودشان غلط‌گیری کردند به گونه‌ای که ترجمه اثر عوض شد.

وی ادامه داد: ایشان قبل از انقلاب نیز ۱۰ جزء قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است و از مترجمان قرآن محسوب می‌شود هر چند که بعد از انقلاب به دلیل مشغله‌های کاری ادامه این کار مهم میسر نشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حجت‌الاسلام احمدی همواره در حفظ بیت‌المال و هزینه‌ها سخت‌گیری بسیاری دارد یادآور شد: صراحت لهجه، حریت و آزادگی ایشان موجب شده بود که از عناصر سیاسی دفاع کند که کمتر کسی از آن‌ها دفاع می‌کند.

فانی همچنین از حجت‌الاسلام احمدی درخواست کرد که به جای مشغله‌های فراوان در سازمان سمت چندین روز از هفته را برای ثبت دانسته‌های خود وقت بگذارد تا دانشجویان بتوانند از دریای علم ایشان استفاده کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: شأن حجت‌الاسلام احمدی امضا کردن سند در سازمان سمت نیست چراکه شأن ایشان، هدایت دانشجویان و ثبت و ضبط تجارب و دانش خود است.

نجفقلی حبیبی نیز در بخش دیگری از این مراسم با تاکید بر دقت نظر حجت‌الاسلام احمدی در نظارت بر مقالات دانشجویی گفت: ایشان هیچ گاه مدافع تنبلی و خوش‌گذرانی نبودند و به همین دلیل همواره کوشیدند تا دانشجویان رشد پیدا کنند و این معنای واقعی پرورش است.

استاد دانشگاه یادآور شد: حجت‌الاسلام احمدی هیچ‌گاه به دنبال ثروت‌اندوزی نبوده است و شاید هر فرد دیگری در جایگاه ایشان بود از مقامش سوء استفاده می کرد ولی ایشان با همین افتادگی مثال زدنی الگوی کاملی برای معلمان است.

همچنین محمدجعفر حبیب‌زاده احمدی، مسئول برگزاری مراسم نکوداشت دکتر احمدی در بخش دیگری از مراسم توضیحاتی را در این باره ارائه کرد و گفت: از زمانی که دکتر غلامحسین زاده مسئولیت دانشکده علوم انسانی را در سال ۱۳۹۳ پذیرفتند، برنامه قدردانی از استادان پیشکسوت دانشگاه و افرادی که در حوزه علوم انسانی و راه‌اندازی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تلاش کردند مورد توجه قرار گرفت و این موضوع با درگذشت استاد گرانقدر، دکتر آیینه‌وند مصادف شد.

وی افزود: با توجه به اینکه حجت‌الاسلام دکتر احمدی از ابتدای تشکیل دانشگاه تربیت مدرس همراه این دانشگاه بوده و سال‌ها مسئولیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه را بر عهده داشته است، قدردانی از این استاد فرهیخته را در دستور کار قرار دادیم و متوجه شدیم نهادهای دیگر همچون موسسه حکمت و فلسفه و کتابخانه ملی نیز درصدد برگزاری مراسم نکوداشتی برای دکتر احمدی هستند که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته در نهایت قرار شد این مراسم نکوداشت در دانشگاه تربیت مدرس و به نام هر سه موسسه (دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) برگزار شود.

 وی ادامه داد: دکتر احمدی با برگزاری مراسم نکوداشت مخالف بودند، مگر آنکه برگزاری این نکوداشت منجر به اثر تربیتی و اخلاقی در نسل جوان و دانشجویان شود و هزینه غیر معمولی نیز در مراسم صرف نشود.

حبیب‌زاده با بیان اینکه هدف ما از برگزاری این بزرگداشت این است که به نسل جوان نشان دهیم در میان استادان فرهیخته و ملبس به لباس روحانیت، هستند افرادی که با نسل جوان همراه و همدل باشند و نیازها و احساسات نسل جوان را درک کنند، گفت: این افراد در عمل نیز به خاطر روحیه متواضع و حساس نسبت به بیت‌المال و جلوگیری از اسراف می‌توانند الگوی مفید و موثری در زمان حال برای جوانان باشند. شاید بتوان گفت پس از استاد مطهری، حجت‌الاسلام احمدی در بین روحانیت چهره شاخصی است که توانسته نسل جوان را همراهی کند و نسل جوان به وی اتکا کند، این امر از نیازهای امروز نسل جوان دانشگاهی ماست و امیدواریم برگزاری این بزرگداشت در تقویت این موضوع موثر واقع شود.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود یادآور شد: دکتر احمدی به لحاظ ادب، اخلاص، رعایت مصالح بیت المال و جلوگیری از اسراف، شاخص و الگو هستند و این نکوداشت می‌تواند برای نسل جوان دانشجو و طلاب جوان به عنوان یک الگو و ملاک قرار گیرد تا هرچه بیشتر با رفتار و کردار استاد احمدی آشنا شوند.

محسن محمدزاده، معاون دانشگاه تربیت مدرس در ادامه مراسم با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی یکی از مردان دردمند روزگار است، گفت: ایشان از عقل گرایان دین‌مداری است که مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه بوده است. کسی که در راه دین و دانش و اخلاق با عبور از عالم گفتار به میدان عمل پای گذاشته و امروز زندگی خود را آرش‌وار در زه کمان نهاده تا در راه تعالی و ترقی حوزه علوم انسانی در کشور قدم بردارد.

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام احمدی در این راه شب و روز نشناخت و تاسیس دانشکده علوم انسانی در سال ۱۳۶۱ که سنگ بنای تاسیس دانشگاه تربیت مدرس شد از اقدامات ماندگار ایشان است. همچنین اداره سازمان سمت که امروز بیش از دو هزار جلد در زمینه علوم انسانی داشته یکی دیگر از باقیات صالحات حجت‌الاسلام احمدی است. تاسیس دانشگاه تربیت مدرس قم نیز از دیگر اقدامات وی است.

غلامحسین غلامحسین‌زاده، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس هم در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی گفت: استاد احمدی سخت رضا است و به برگزاری این مراسم نکوداشت هم به سختی رضایت داد اما واقعیت این است که دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده علوم انسانی مدیون تلاش‌های ایشان است.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، رئیس موسسه اسرا و از مراجع تقلید نیز برای این مراسم پیام تصویری ارسال کرده بود که در ابتدای این مراسم به نمایش درآمد. وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی از شخصیت‌های جامع بین حوزه و دانشگاه است، لقب آیت‌الله را برازنده او دانست و گفت: آیت‌الله احمدی خدمات فراوانی در حوزه و دانشگاه داشته است. اگر کسی وارد قلعه توحید و ولایت شد و از قلعه ولایت بیرون نرفت در این انسان خطا و قبح مطلق وجود ندارد.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه در عده‌ای از حکیمان شر مطلق و محدود وجود ندارد، یادآور شد: کسی که در قلعه ولایت قرار داشته باشد اگر کار خیری کند که خیر مطلق است و حسن فاعلی و فعلی دارد و اگر دست به گناهی بزند آن گناه شر مطلق نیست زیرا او معتقد به امام و اهل بیت و ولایت است.

او تاکید کرد: یک موحد حکیم یا حسن مطلق است یا شر محدود اما انسان غیر موحد کارهایش یا شر محض است یا شر محدود. حکیمی مانند آیت‌الله احمدی که در قلعه ولایت تربیت شده است مردم را از شر محض و محدود باز می‌دارد و آنها را وارد خیر مطلق می‌کند.

به گفته وی، این تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفس با عمل صالح از سوی دیگر از برکات بزرگانی چون آیت‌الله احمدی است که حوزه و دانشگاه را با هم هماهنگ کرده‌اند.

این شخصیت دینی در بخش پایانی سخنانش توضیحاتی را درباره جهاد اکبر و جهاد اصغر ارائه کرد و افزود: جهاد اکبر یا همان جهاد اوسط در دسترس اولیاست و مردم نمی‌توانند آن را انجام دهند. افرادی که جهاد اکبر می‌کنند به رفتن به بهشت و جهنم اکتفا نمی‌کنند بلکه تلاش می‌کنند دنیای خود را بهشت کنند و این عرفان است و تفاوت عرفان و اخلاق نیز در همین است که اخلاق به دنبال این است که به کسی بدی نکند اما در عرفان فرد می‌کوشد که دنیای خود را بهشت کند و آیت‌الله احمدی یکی از این مصادیق است.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد در این مراسم با اشاره به اینکه بیش از نیم قرن است که افتخار آشنایی با حجت‌الاسلام احمدی را دارد گفت: من طی این مدت تاکنون از ایشان حتی یک ترک اولی ندیده‌ام. حجت‌الاسلام احمدی روحانی‌ای است که علاوه بر اینکه متخصص الهیات است، استاد دانشگاه تهران نیز هست و کوله‌باری از تجربه فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه در موفقیتی که حجت‌الاسلام احمدی داشته دو عامل تاثیرگذار بوده افزود: نخستین عامل صدفه و صدف است بدین معنی که ایشان این شانس و توفیق را داشته که از محضر استادان بزرگی بهره ببرد و دومین عامل نیز تدبیر است چراکه توانسته روشمند و منظم درس بخواند.

این استاد فلسفه با تاکید بر تسلط حجت‌الاسلام احمدی به ادبیات عرب یادآور شد: تسلط ایشان به ادبیات عرب به گونه‌ای است که می‌تواند ماهرترین استادان مصری را به چالش بکشد و این تسلط موجب مهارت ایشان در ادبیات فارسی شده و همین مهارت به وی کمک کرده که کتاب‌های سمت را خودش غلط‌گیری کند.

او در همین باره افزود: حجت‌الاسلام احمدی به دامن استادانی افتاده است که همگی از بهترین‌های حوزه علمیه قم طی این سال‌ها بودند. پس از آن نیز به دریای حکمت و اخلاق علامه طباطبایی برخورد کرده و به آن سر سپرده است. همه ما علامه طباطبایی را با حجت‌الاسلام احمدی می‌شناختیم و ایشان از این راه هم نان نخورده است. حجت‌الاسلام احمدی در تصحیح تفسیر المیزان نقش اساسی داشته و بسیار به علامه طباطبایی خدمت کرده است. خاطرم هست در زمان مجلس ترحیم برادر ایشان که از بزرگان بود، خودشان مانند یک خادم پذیرایی می‌کردند. در نظر داشته باشید که آن وقت درس علامه طباطبایی در قم عنوان نداشت و حتی عده‌ای دنبال تعطیلی کلاس‌های درس ایشان بودند اما حجت‌الاسلام احمدی علامه را رها نکردند.

آیت‌الله محقق داماد با بیان اینکه امروز برای توسعه اخلاق و تحقق آن در جامعه زیاد نوشته شده اما اجرایی نشده گفت: امروز همه کشور برای اخلاق روضه و منبر شده است اما هنوز اخلاق نداریم و این سوال مطرح می‌شود که چرا در دانشگاه ما اخلاق آموزشی وجود ندارد؟

وی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: یک عامل مهم برای تحقق اخلاق در جامعه داشتن اسوه و الگو است. اکنون عده‌ای عادت کرده‌اند که برخی را بزرگ کنند در حالی که باید برای تحقق اخلاق در جامعه اسوه واقعی داشته باشیم تا افراد با تاسی از این اسوه‌ها درس بگیرند.

این استاد فلسفه یادآور شد: من در این باره دکتر احمدی را یکی از الگوهای اخلاق می‌دانم چون ذره‌ای تکبر را در او ندیدم و ایشان سراسر فروتنی، تواضع، راستگویی و امانتداری است و سال‌های سال است با اینکه در سازمان سمت مشغول است اما می‌توانم قسم جلاله بخورم که حتی یک لیوان آب از بیت‌المال سوء استفاده نکرده است.

محقق داماد تاکید کرد: ایشان امین، راستگو، شجاع و متواضع است و هیچ‌گاه ادعای فضل و دانش نداشته و نخواسته با دانش خود اظهار فضل کند. او به معنای واقعی کلمه عالم الهیات است.

رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم نیز در ادامه این مراسم ضمن تاکید بر اینکه همواره از حجت‌الاسلام احمدی آموخته است اظهار کرد: من همواره در برخورد با کسانی چون حجت‌الاسلام احمدی یاد این آیه الهی «و خلقنا الانسان فی احسن تقویم» می‌افتم. ایشان از اساتید بزرگ و فروتن ماست و من خاطرم هست که در مراسمی، عمامه علامه محمدتقی جعفری را که خود از بزرگان بود شست. او کسی است که می‌توان از او رفاقت آموخت.

وی با اشاره به انواع آموزش در رشته‌های علمی گفت: برخی از آموزش‌ها بی واسطه است و درک ما از آن‌ها ملموس و محسوس است. برخی از استادان در این راه می‌آموزند و برخی نیز به جوشیدن دانش و استعداد کمک می‌کنند و حجت‌الاسلام احمدی یکی از این اساتید است.

داوری اردکانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که فلسفه اگرچه لازم است اما به کار نمی‌آید بیان کرد: به همین دلیل است که عوام مردم با فلسفه میانه‌ای ندارند چون در ظاهر این علم بهره‌ای نمی‌بینند. فلسفه را اگر بخواهید به عنوان یک رشته علمی بیاموزید شاید به نظر کارا نیاید اما اگر در جان اثر کند به کار خواهد آمد.

این چهره فلسفه حجت‌الاسلام احمدی را محصول فلسفه دانست و یادآور شد: البته این به معنای کم اهمیت شمردن علوم دیگر ایشان نیست اما او ساخته و پرداخته است و اینگونه نیست که حجت‌الاسلام احمدی بی علت به سوی فلسفه رفته باشند.


وی تاکید کرد: حجت‌الاسلام احمدی تبختر و تکبر ندارد و برگزاری چنین مراسمی اگر روتین نشود بسیار کار نیکویی است چون ما وظیفه داریم از امثال حجت‌الاسلام احمدی تجلیل کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حاضران گفت: همه آنچه امروز بیان شد به خاطر خوبی و درون پاک افراد حاضر است، زیرا لیاقت این همه لطف را ندارم، چون در درون ما هزاران عیب است که اگر بر ملا شود وای بر ما. هر فردی لباس ظاهری‌اش خوب است در حالیکه لباس باطنش پنهان است، از این رو دعا می‌کنم خداوند آنچه را در دل ماست فاش نکند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همه حاضران به دلیل تکریم از علم و دانش و علاقه به آن به این مکان آمده‌اند، ادامه داد: علیرغم میلم در قم نیز آیت‌الله سبحانی و مصباح یزدی مراسمی را برای من برگزار کردند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار استاد در سراسر کشور در دانشگاه تربیت مدرس تربیت شده‌اند، افزود: کتاب‌های سمت در حوزه علوم انسانی حدود ۴۰ میلیون نسخه است به طوری که در خانه هر ایرانی حداقل یکی از آنها یافت می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: امروز این میراث در اختیار شماست و میراث دانشگاه‌ها را با قدرت، اخلاص، تواضع و دلسوزی حفظ و تقویت کنید و بر سرتان بگذارید.

مرام نکوداشت حجت‌الاسلام احمد احمدی، به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دانشگاه تربیت مدرس تهران و با همکاری دانشکده علوم انسانی این دانشگاه و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد./816/101ب2

ارسال نظرات