۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۶۵۳۵۳
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

وظیفه ذاتی دانشگاه تعلیم همراه تربیت است

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: بخشی از نقش اساتید در دانشگاه راهنمایی و دور کردن افراد از خطاهاست، چنانچه وظیفه ذاتی دانشگاه تعلیم همراه تربیت است.
حجت الاسلام نقدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام اصغر نقدی، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که سبک زندگی ایرانی اسلامی برآیندی از تمام آداب و رسوم مبتنی بر اعتقادات اصیل دینی مردم است، اظهار داشت: رایج شدن سبک زندگی غربی در جامعه با آسیب‌های جدی فرهنگی همراه است.

وی  با بیان این‌که شایع شدن برخی آداب و رسوم غربی در سطوح زندگی فردی و اجتماعی منجر به فراموشی ارزش‌های دینی و الهی می شود، خاطرنشان کرد: ارزش‌های فرهنگی ملت ایران تفاوتی آشکار با فرهنگ غربی دارد، در حقیقت مسؤولیت اجتماعی و مدنی در غرب با آنچه که در آموزه های دینی اسلام و فرهنگ اصیل ایرانی رایج است، متفاوت است.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با بیان این‌که بدحجابی یکی از مهم‌ترین آفت‌های رایج شدن فرهنگ منحط غربی در جامعه ایران است، تصریح کرد: این فرهنگ غلط متأسفانه در مراکز آموزشی و دانشگاهی نیز رسوخ کرده است؛ از این رو نصیحت و امر به معروف و نهی‌از منکر در قالب تربیت دینی وظیفه اساتید و هیئت علمی دانشگاه ها است.

وی وحدت نظر میان هیئت علمی و هیئت رئیسه دانشگاه در موضوعات فرهنگی و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را امری ضروری دانست و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش‌آفرینی دانشگاهیان در عرصه‌های فرهنگی هستیم، قشر تحصیل‌کرده جامعه بایستی توأم با تخصص، متعهد نیز باشد.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که ذات انسان‌ با خطا آمیخته است، اظهار داشت: انسان خطاکار نیازمند راهنمایی و گوشزد است و بخشی از نقش اساتید در دانشگاه راهنمایی و دور کردن افراد از خطاها است، چنانچه وظیفه ذاتی دانشگاه تعلیم همراه تربیت است.

عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز، به نقش تربیتی پیامبران الهی، ائمه اطهار و اولیای مقرب درگاه حضرت حق اشاره کرد و افزود: فلسفه وجود انسان در تربیت است و فلسفه اسلام تربیت انسانی سالم و صالح است، پس بنابراین توجه به متون اسلامی در تربیت افراد نقش بسزایی دارد.

حجت الاسلام نقدی با بیان این‌که مراکز دانشگاهی کشور تنها برای صدور مدرک تحصیلی ایجاد نشده‌اند، افزود: ارایه مهارت‌ها و دانش‌های مختلف به دانشجویان زمانی مطلوب و مثبت خواهد بود که توأم با ایجاد تعهد لازم در دانش‌آموختگان دانشگاهی باشد، در غیر این صورت علم بدون اخلاق به زیان بشریت تمام خواهد شد./935/202/ب3

 

ارسال نظرات