۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۴۵۲۳۵۹
آیت الله نوری همدانی:

منابع بانکی باید در خدمت تولید و رونق اقتصاد قرار گیرد

حضرت آیت الله نوری همدانی با غلط توصیف کردن سپرده گذاری و دریافت سود در بانکداری اسلامی گفت: ورود بانک‌ها به تجارت آفت بزرگی برای سیستم بانکداری در کشور است.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی عصر امروز در دیدار با اعضای هیأت مدیره پست‌بانک ایران با اشاره به جایگاه خدمت رسانی در اسلام گفت: دین اسلام دین اجتماعی است و به دنبال برقراری اجتماع بر مبنای عزت، عظمت و قدرت است و قدم برداشتن در این مسیر اجر و ثواب الهی دارد.

وی با اشاره به حدیثی از امام سجاد (ع) پیرامون خدمت به برادران مؤمن عنوان کرد: خدمتی که شما به مردم انجام می‌دهید و باری از روی دوش آنان برای مسافرت‌های ضروری بر می‌دارید کار بسیار مهم و ارزشمندی است.

این مرجع تقلید گفت: مسأله بانکداری در دنیا مسأله بسیار مهمی است، که با بانکداری اسلامی تفاوت‌های فراوانی دارد که مبنای آن در مکتب سود و در دست تعدادی ثروت‌مند پول دار است که از این ابزار برای تغییر دولت‌ها استفاده می‌کنند.

وی سیستم بانکداری غربی را بر پایه ربا دانست و تصریح کرد: یک درصد سرمایه‌دار همه ثروت غرب را در اختیار دارند و نود و نه درصد مردم محتاج آن‌ها هستند چرا که نبض اقتصاد در دست آن‌هاست و آن‌ها هستند که سیاست‌های اقتصادی غرب را طراحی می‌کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم سرمایه‌داری غرب در اختیار جنگ افروزی سیاستمداران دانست و تأکید کرد: با پول همین بانک‌هاست که جنگ‌ها به راه افتاده و کارخانه‌های اسلحه‌سازی برای تأمین تسلیحات این جنگ‌ها راه اندازی می‌شوند تا از این طریق دیگر ملت‌ها را چپاول کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی بانکداری اسلامی را در تعارض با سیستم بانکی غربی برشمرد و خاطر نشان کرد: در اسلام وظیفه بانک‌ها خدمت به مردم و راه انداختن کار آن‌هاست و چون سرمایه در دست بانک‌ها است، انتظار است که این سرمایه را در مسیر توسعه صنعت، کشاورزی، ایجاد اشتغال و کمک به تولید ملی استفاده کنند.

وی با حرام دانستن دیرکرد بانکی عنوان کرد: بارها در این مورد از بنده سوال پرسیده‌اند و بنده هم این دیرکرد را حرام دانسته‌ام، چرا که در اسلام پول باید در مقابل انجام کار پرداخت شود و در غیر این صورت حکم ربا پیدا می‌کند.

این مرجع تقلید ورود بانک‌ها به بحث تجارت را آفت بزرگ سیستم بانکداری خواند و گفت: منابع بانک‌ها به جای ورود به بحث تجارت باید در خدمت تولید و رشد اقتصادی کشور باشد و اینکه یک نفر مبلغی را در بانک بگذارد و با خیال راحت در خانه نشسته و سود خود را دریافت کند روش غلط و ضربه به اقتصاد اسلامی است.

وی در پایان با مهم برشمردن فعالیت‌های پست بانک در کشور تأکید کرد: تا زمانی که در مسیر خدمت به مردم و با اخلاص کار کنید اجر و ثواب الهی دارید و امیدوارم که همواره این توفیق خدمت رسانی مردم را داشته باشید./872/پ202/ج

ارسال نظرات