۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۳۱۶۴۲۵
آغاز نام‌نویسی سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران 95-96 از فردا؛

رونق تحصیلی در حوزه علمیه خواهران با 62 هزار طلبه و 37 هزار فارغ التحصیل

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: حوزه علمیه خواهران دارای 382 مدرسه در سطح دو است که اولین مقطع آموزشی این مرکز قلمداد می شود و 58 مدرسه هم در سطح سه وجود دارد و همچنین هفت مدرسه برای سطح چهار پیش بینی شده است؛ درسطح دو حدود 54 هزار، در سطح 3 حدود 8 هزار و سطح 4 حدود 62 طلبه داریم؛ در سطح سطح 2 حدود 37 هزار و در سطح سه 352 نفر فارغ التحصیل داشته ایم.
محمود خالقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود خالقی معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران پیش از ظهر امروز در نشست خبری پذیرش حوزه های علمیه خواهران که در مرکز حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ولادت حضرت زینب(س) داریم، در اهمیت وجودی حوزه های علمیه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سفری که به شهر مقدس قم داشتند، نظام جمهوری اسلامی را مولود حوزه علمیه دانستد و ارتباط تنگاتنگ بین حوزه و نظام را تبیین کرده و آنرا پدیده مبارکی خواندند.

 

حوزه خواهران از برکات نظام است

وی با بیان این که قبل از انقلاب افرادی از خواهران به صورت پراکنده در علوم دینی درس می خواندند، تصریح کرد: در سال 63 به دستور امام حوزه علمیه خواهران و جامعةالزهرا شکل گرفت و به شکر خدا امروز حوزه علمیه خواهران 447 مدرسه علمیه در سراسر کشور با حدود 337 هزار فارغ التحصیل و 62 هزار مشتغل به تحصیل دارد که همه از برکات نظام جمهوری اسلامی است.

 

خالقی افزود: حوزه های خواهران امروز رونق زیادی گرفته است و ما امیدواریم به عنوان خدمتگذاران به این مهم توجه داشته باشیم که زینب گونه تبلیغ کنیم و رسالت الهی را انجام دهیم و شکرگذار نعمت های الهی باشیم.

 

وی در گزارشی از مرکز مدیریت حوزه خواهران، تبیین کرد: حوزه خواهران دارای 382 مدرسه در سطح دو است که اولین مقطع آموزشی این مرکز قلمداد می شود و 58 مدرسه هم در سطح سه وجود دارد و همچنین هفت مدرسه برای سطح چهار پیش بینی شده است؛ درسطح دو حدود 54 هزار، در سطح 3 حدود 8 هزار و سطح 4  حدود 62  طلبه داریم؛ در سطح سطح 2 حدود 37 هزار و در سطح سه 352 نفر فارغ التحصیل داشته ایم.

 

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه ادامه داد: احیانا آمار متفاوتی از تعداد طلاب، فارغ التحصیلان و مدارس شنیده می شود و این به دلیل این است که آماری که ما اعلام کردیم منهای جامعةالزهرا و سه استان خراسان رضوی جنوبی و شمالی هستند چون آنها تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران نبوده و سازو کار جداگانه ای دارند.

 

شیوه های تقسیم حوزه علمیه خواهران

وی با اشاره به شیوه های تقسیم حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: سیستم این مرکز برای سطح دو به سه صورت حضوری تمام وقت، نیمه حضوری و پاره وقت است و برای سطح سه به صورت تمام وقت، نیمه حضوری و غیر حضوری و برای سطح چهار فقط به صورت حضوری تمام وقت است و هم به صورت خابگاهی و هم به صورت روزانه پذیرش داریم.

 

خالقی با بیان این که  پذیرش سطح چهار حتما باید از سطح سه  و سطح سه باید از فارغ التحصیلان سطح دو این مرکز باشد، یادآور شد: برای ورودی سطح دو از دو دوره سیکل و دیپلم پذیرش داریم که در این مقطع باید 170 واحد آموزشی را بگذارانند و در سطح سه هم حدود 100 واحد و سطح چهار 40 واحد تخصصی، 20 واحد عمومی و 20 واحد برای  رساله پایانی در نظر گرفته شده است.

 

10 رشته فعال در سطح سه

وی با بیان این که در سطح دو رشته بندی نشده و به صورت عمومی گذارانده می شود، ابراز کرد: برای سطح سه 12 رشته درنظر گرفته دشه است که 10 رشته فعال هستند؛ فقه و اصول، کلام اسلامی، تاریخ اسلام، اخلاق و تربیت اسلامی، مدرسی ادبیات عرب، فلسفه اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، کلام با گرایش امامت و کلام با گرایش مهدویت که کلام با دو گرایش مذهبیت و حج هنوز فعال نشده است و در آینده نزدیک راه اندازی می شود و در سطح چهار دو رشته فقه خانواده و تفسیر تطبیقی تعبیه شده است.

 

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه با اشاره به زمان آغاز ثبت نام برای دوره جدید تصریح کرد: برای سال آینده از فردا 25 بهمن همزمان با ولادت حضرت زینب(س) آغاز ثبت نام در سطح دو و سه است و اعلام سطح چهار در روزهای آینده است؛ سطح دو آزمون ورودی ندارد و سنجش بر اساس معدل دبیرستان و سیکل و مصاحبه علمی صورت می گیرد، مصاحبه علمی 20 تیر از داوطلبان گرفته می شود و نتیجه آن در 30 مرداد اعلام می شود، آزمون سطح سه هم در هفتم خرداد صورت می گیرد و نتیجه آن در تاریخ 11 شهریور اعلام می شود و برای سطح سه چون متقاضی زیادی نداریم هنوز برای آزمون تصمیم جدی نگرفته ایم.

 

وی افزود:کلاس های این مرکز در چهار استان تهران، قم، اصفهان و یزد برگزار می شود و سال آینده استان های فارس و خوزستان نیز اضافه می شوند.

 

افزایش ظرفیت پذیرش در سال تحصیلی جدید

خالقی درباره افزایش ظرفیت این مرکز خاطرنشان کرد: پذیرش در سطح دو در سال 94 حدود 19 هزار و 439 طلبه بوده که امسال 300 نفر افزایش داشته ایم و در سطح سه هم برای سال آینده حدود 450 نفر افزایش داشته ایم و در سطح 4 امسال 70 نفر بوده اند که برای سال تحصیلی جدید هم همین حدود بوده است.

 

وی در زمینه توجه این مرکز به اخلاق و تربیت، آموزش و پژوهش و همچنین کرسی های آزاد اندیشی بیان داشت: ما این سه مورد را به صورت ادغام شده پیگیری کرده ایم و کرسی های آزاد اندیشی مد نظر رهبر معظم انقلاب هم در حال نهادینه سازی است که ما این امر را در سال 91 سال راه اندازی کردیم و پیگری های زیادی انجام دادیم و همان سال 45 کرسی راه اندازی کردیم و الان نزدیک به پانصد کرسی آزاد اندیشی در حوزه خواهران انجام شده است ولی این با کرسی های نظریه پردازی تفاوت دارد و تلاش های زیادی صورت پذریفته است هرچند تا حوزه مطلوب رهبر معظم انقلاب فاصله زیادی داریم.

 

گفتنی است، خواهران علاقه مند برای نام نویسی و مطالعه دفترچه راهنمای آزمون ورودی سال 95 از فردا 25 بهمن ماه می توانند به پایگاه اطلاع رسانی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران به آدرس www.whc.ir  مراجعه کنند./1330/پ202/س

ارسال نظرات