۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۶۷۲۰۹

نگاهی به زندگی ادبی آیت الله غروی اصفهانی

خبرگزاری رسا ـ مرحوم آیت الله کمپانی فقیه، عارف و فیلسوف که از مراجع تقلید زمان خود بود در عرصه شعر و ادبیات هم ید طولانی داشت.
مرحوم کمپاني ديوار شعر کمپاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی، فقیه، عارف، شاعر، فیلسوف  و مرجع تقلید بسیاری از مردم زمان خود در سال 1296 قمری در شهر کاظمین از خانواده ای متدین متولد شد.
 
وی تحصیلات مقدماتی حوزه را نزد شیخ محمد حسن تویسرکانی گذراند و پس از بیست سالگی از کاظمین به قصد ادامه تحصیل به نجف اشرف سفر کرد و از محضر اساتیدی چون آیت‏ الله سیدمحمد طباطبایی فشارکی، حاج آقا رضا همدانی، حکیم محمدباقر اصطهباناتی شیرازی،  شیخ احمد شیرازی و  شیخ محمدکاظم خراسانی بهره برد.
 
مرحوم کمپانی در طول سیزده سال یکی از مشهورترین شاگردان صاحب کفایة الاصول بود و بعد از فوت مرحوم آخوند، شروع به تدریس کرد و چندین بار دوره‏ های اصول و فقه مکاسب را درس داد و بسیاری از علمای منقول را تربیت کرد.
 
تمجید بزرگان از مقام علمی و معنوی مرحوم کمپانی
 
در تجلیل و تمجید از مقام علمی و معنوی آیت الله غروی اصفهانی همین بس که آیت‏ الله علامه سید محمد حسین طباطبایی می‏ فرماید: استاد بزرگ، حکیم خداشناس و فقیه پارسا و دایرمدار آسمان پژوهش و تحقیق ، و سالک و مرزبان سرزمین دانش و تدقیق، شیخ محمدحسین اصفهانی غروی است که خدا مقام بلندش را بلندتر سازد.
 
همچنین شهید استاد مرتضی مطهری می ‏نویسد: حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، در تقوا و علم منقولا و معقولا یگانه بود... و اندیشه‏ اش هم اکنون جزو اندیشه‏ های زنده ‏ای است که در میان علما و فضلای حوزه‏ های درس فقه و اصول مطرح است.
 
سابقه درخشان آیت الله غروی اصفهانی در ادبیات و شعر
 
وی علاوه بر این که دارای تألیفات بسیار در رشته های مختلف اسلامی است، در ادبیات و شعر نیز، ید طولانی داشت، که دیوان عربی و دیوان فارسی او حکایت از آن می کند، دیوان فارسی او شامل مدایح و مراثی، وغزلیات است و تخلص شعر فارسی او مفتقر بر وزن مجتهد است یعنی محتاج به خدا.
 
 
اشعار این عارف، بسیار ژرف و عمیق و دلربا است، یکی از علماء نقل می کرد مرحوم علامه طباطبایی صاحب کتاب تفسیر المیزان که فیلسوف و عارف بزرگ قرن معاصر بود وقتی که اشعار مرحوم علامه کمپانی را می خواند می فرمود: این تک شعر که در آخر قصیده ای در مدح حضرت زهرای اطهر(س) آمده ، مرا در تعجب فرو برده که بسیار عالی و پرمضمون است، و آن تک شعر این است :
 
مفتقرا متاب روی از در او به هیچ            زانکه مس وجود را فضّه او طلا کند
 
از دیگر آثار ادبی و هنری مرحوم کمپانی می توان به منظومه‏‌ای در بیست و چهار رجز در مدح رسول اکرم و مراثی ائمه معصومین، منظومه‏ ای در روزه، منظومه ‏ای در اعتکاف، دیوان شعر فارسی و غزل های عرفانی، دیوان شعر در مدایح و مراثی اهل بیت(ع)، تحفة الحکیم که منظومه‏ ای است در فلسفه و حکمت متعالیه، اشاره کرد.
 
شاگردان خصوصی مرحوم کمپانی
 
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی تبریزی، سیدمحمدهادی میلانی، سیدابوالقاسم خویی، میرزا یوسف ایروانی، امام زنجانی و اعتماد رشتی از شاگردان برگزیده و خصوصی عرفان حکیم غروی اصفهانی که مدت طولانی در درس عرفان ایشان حضور داشتند.
 
گفتنی است علامه کمپانی در پنجم ماه ذی الحجه سال 1361 قمری دار فانی را وداع گفت و در آستان قدس علوی، زیر ایوان طلای حضرت علی(ع) جنب مناره شمالی در مقبره کوچکی در کنار مقبره علامه حلی به خاک سپرده شد.
 
سروده زیر نمونه ‏ای از اشعار حضرت آیت الله غروی اصفهانی، در مدح اشرف مخلوقات حضرت محمد مصطفی(ص)

 
ای فیض مقدّس از شوائب                                   وی نور مهذّب از غیاهب

ارواح ز فیض تو در أشباح
                                      ای مظهر واهب المواهب

آفاق به نور تو منوّر
                                             ایشمس مشارق و مغارب

ایجاد تو منتهی المقاصد
                                       إبداع تو غایة المطالب

جلّ الملک البدیع صنه
                                          ما اودع فیک من عجائب!

یا من بفنائه الرواحل
                                           حلّت و اُنیخت الرکائب

خر گاه تو مطرح الامانی
                                       در گاه تو معقل الرغائب

با شأن تو چیست این مدایح؟
                                با قدر تو چیست این مناقب؟

فرموده بشأنت ایزد پاک
                                      لولاک لما خلقت الافلاک/1322/ت303/س
 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر
United States
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳
سلام و یا علی مدد

بسیار عالی

اما حیف که مختصر بود

خدا عزت بدهد
0
0